Minerálne látky V. – zinok

Minerálne látky V. - zinok

Zinok – Význam:

  • Chráni pred infekciami
  • Podporuje hojenie rán a delenie buniek a priaznivo ovplyvňuje organizmus pri kožných problémoch ako sú vyrážky
  • Veľký význam má pre telesný rast
  • Podporuje správny vývoj a funkciu pohlavných orgánov 
  • Zúčastňuje sa na udržiavaní zdravia cievneho systému
  • Podporuje správnu funkciu inzulínu
  • Priaznivo ovplyvňuje funkčnosť prostaty
  • Podporuje rast vlasov a ich kvalitu
  • Pomáha rozkladať alkohol, ničí toxické Olovo, Kadmium a prebytočné množstvo medi.
  • Pomáha pri psychických problémoch (depresie, liečenie schizofrénie)
  • Znižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • Je predpokladom pre zvýšenú tvorbu testosterónu  a je nevyhnutný k syntéze bielkovín a k rastu svalovej hmoty. 
  • Udržuje pH krvi (rovnováhu medzi kyselinami a zásadami v tele)
  • Pomáha pri odstraňovaní porúch chuťových čidiel

Zinok je po železe druhým najviac zastúpeným stopovým prvkom v ľudskom tele. Pre svoje funkcie patrí medzi najvýznamnejšie. V tele sa koncentrovane nachádza najmä v mozgu, v očnej dúhovke, kostiach a v mužských pohlavných žľazách.

Je súčasťou asi 200 enzýmov, ktoré zabezpečujú tisíce funkcií (napr. tvorba testosterónu, podpora rastu atď.). Podľa najnovších výskumov podporuje zinok aj činnosť mozgu, čo sa prejavuje duševnou sviežosťou.

Na rozdiel od železa trpí nedostatkom zinku omnoho viacej ľudí. Je to dané najme priemyselne pripravovanou potravou ktorá je naň chudobná. V tele sa nevytvárajú veľké zásoby a preto je ich potrebné neustále dopĺňať. Najviac sú jeho nedostatkom postihnuté deti, mládež, diabetici, tehotné ženy a neurotici. Zinok je potrebný pre svalovú kontrakciu a veľké množstvo sa ho stráca potením. Z tohto ale aj iných dôvodov často trpia jeho nedostatkom aj športovci. Príznaky nedostatku sú spomalený rast, nepravidelná menštruácia, zníženie imunity a náchylnosť k infekciám, znížená kvalita pokožky a dlhšie hojenie rán, zhoršenie videnia, artérioskleróza a poruchy sexuálnych funkcií. Pri nedostatku sa objavujú na nechtoch biele škvrny. Jeho odporúčaná denná dávka je asi 15 mg. U tehotných žien, kojacich žien a športovcov by toto číslo malo byť 25 mg a viac. Nadbytok zinku nie je častý a môže byť preto jeho dávkovanie omnoho benevolentnejšie. Jeho prejavy sú nepokoj, dehydratácia a nevoľnosť.

Ako veľmi účinné afrodiziakum (prostriedok zvyšovania pohlavnej túžby) sa v niektorých krajinách používajú ustrice. Je to hlavne pre ich vysoký obsah zinku, ktorý organizmus dokáže ľahko prijať. Medzi ďalšie bohaté zdroje zinku patria plody mora, pšeničné klíčky, pivné kvasnice, tekvicové jadierka, strukoviny, červené druhy mäsa a horčica. Za nevhodnú formu zinku sa považuje zinok obsiahnutý v konzervách, rôznych zinkom upravených nádobách atď.

Foto zdroj: thinkstock