Chróm na jedálnom lístku

Chróm je jeden zo základných stopových prvkov. To znamená, že jeho prítomnosť je pre fungovanie organizmu nevyhnutná. Chróm sa zasluhuje predovšetkým o podporu pôsobenia inzulínu a ovplyvňovanie metabolizmu sacharidov, bielkovín a tukov.

Chróm na jedálnom lístku

Predpokladá sa, že účinky chrómu by sa dali uplatniť aj pri znižovaní hmotnosti a zlepšovaní regulácie hladiny krvného cukru u osôb postihnutých cukrovkou. Deje sa tak preto, lebo chróm dokázateľne uľahčuje prechod inzulínu cez bunkové membrány do jadra telových buniek.

Pri cukrovke druhého typu, napriek tomu, že pankreas produkuje dostatok inzulínu, sa svalové bunky a iné tkanivá stávajú odolné voči pôsobeniu inzulínu, čoho dôsledkom je nesprávna regulácia hladiny krvného cukru. Vplyvu chrómových výživových doplnkov pri cukrovke druhého typu bol venovaný celý rad štúdií, na základe ktorých sa dá jednoznačne tvrdiť, že chrómové výživové doplnky zlepšujú reguláciu cukru v krvi u ľudí postihnutých cukrovkou druhého typu.

Chróm sa vo všeobecnosti nachádza vo vzduchu, v pôde a bežne aj v našej strave. Podobne ako pri iných stopových prvkoch, chróm sa bežne v potravinách vyskytuje len v malých množstvách. Jeho obsah závisí od druhu potraviny ale taktiež od procesu, ktorým potraviny pri svojom spracovaní prechádzajú. Vo väčšom množstve je chróm obsiahnutý v mäse, vajciach, rybách, morských plodoch, v niektorých druhoch ovocia a zeleniny a tiež v orechoch a celozrnných výrobkoch.

Vo všeobecnosti sa za primeraný denný príjem chrómu považuje rozpätie 30 – 100 µg.5  Napriek tomu, že sa chróm pridáva do niektorých potravín a obľúbenými sa stali aj výživové doplnky s chrómom, je nepravdepodobné, že by prostredníctvom ich kombinácie mohol človek prijať škodlivé množstvo chrómu. Tak ako s inými prvkami, ani s chrómom to však netreba preháňať, keďže podľa niektorých vedcov môže trvalo vysoká hladina chrómu nepriaznivo ovplyvniť DNA.

Zdroje chrómu v strave

Potravina

Obsah chrómu (µg/100 g)

 Slávky

128

Brazílske orechy

100

Ustrice

57

Datle (sušené)

29

Hrušky

27

Celozrnná múka

21

Rajčiaky

20

Huby

17

Brokolica

16

Lieskové orechy

12

Bravčové mäso

10

Vaječný žĺtok

6

Foto zdroj: thinkstock