Exotické ovocie vo fitness jedálničkoch

V strave športovcov by určite malo mať svoje miesto, veď základnou požiadavkou zdravého stravovania je pestrosť. Prečo si teda aspoň niekedy nespestriť bežný jedálniček niektorými relatívne "novými" druhmi ovocia, ktorých sa objavuje na trhu stále viac a viac. Ich prednosťou je samozrejme chuť (u niektorých môže vyniknúť až po patričnej kuchynskej úprave), takmer žiadny obsah tukov (s výnimkou avokáda, ktoré však obsahuje zdravé, nenasýtené tuky) a vysoký obsah vitamínov, minerálovvlákniny. Exotické a tropické ovocie ponúkajú hlavne supermarkety, ktoré chcú nalákať zákazníkov na rôznorodosť tovaru, ale aj špecializované obchody.

Exotické ovocie vo fitness jedálničkoch

Banány

Aj keď sú banány exotickým ovocím, patria medzi typické a rozšírené potraviny v strave športovcov. Dnes sa pestuje vyše 400 druhov banánov po celom svete, no v Európe sa konzumuje len niekoľko druhov. Banány sa zberajú ešte zelené a dozrievajú za špeciálnych podmienok. Môžu ale dozrievať aj pri pokojovej teplote. Patria medzi ovocie s vyšším obsahom sacharidov (u banánov je to cca 20% hmotnosti) a vyznačujú sa hlavne vysokým množstvom draslíka.

Ananás

Takisto jeden z rozšírenejších druhov exotického ovocia, ktorý je pre svoju chuť veľmi obľúbený. Zrelý ananás vydrží v chladničke aj niekoľko týždňov. Konzumuje sa mäkká dužina a to buď samotná, alebo sa môže pridať do rôznych ovocných šalátov, prípadne do určitých jedál. Obsah sacharidov je zhruba 14% a z vitamínov je najviac zastúpený vitamín C.

Kiwi

Najčastejšie sa konzumuje tak, že sa olúpe alebo sa lyžičkou vydlabe dužina z rozpolteného plodu. Dozreté nesmie byť príliš mäkké, aby sa nerozpadalo. Zrelé kiwi vydrží v chladničke niekoľko dní. Obsahuje enzým na zlepšenie vstrebávanie mäsa (aktinidín) a pomerne vysoké množstvá vitamínu C. Najčastejšie sa pridáva do ovocných šalátov a takisto aj na zdobenie pokrmov.

Avokádo

Exotické ovocie vo fitness jedálničkoch

Konzumuje sa iba zrelé a mäkké avokádo, ktoré je aromatické. Ak je tvrdšie, nechajte ho dozrieť pri pokojovej teplote. Zrelé vydrží v chladničke približne jeden týždeň. Avokádo sa má pozdĺžne rozkrojiť, vyberie sa kôstka a môže sa pridať aj citrónová šťava. Špecifikom a najväčším prínosom tohto exotického ovocia je vysoký obsah zdravých, nenasýtených tukov (cca 23% hmotnosti).

Figy

Zrelé figy majú zelenožltú až fialovú farbu. Čerstvé figy, zbavené šupky, sa môžu konzumovať buď úplne bez úpravy, alebo ľahko pokvapkané citrónovou šťavou. Takisto sa hodia k niektorým druhom vína a veľmi dobre chutia so šunkou a syrom. Obsah sacharidov je približne 11% a vyššie zastúpenie má vápnik.

Datle

Konzumujú sa čerstvé aj sušené. Po vybratí kôstky ich môžete nakrájať a pridať do ovocných šalátov. Podobne ako figy chutia dobre v kombinácii so šunkou a syrom. Zo známejšieho tropického ovocia sú práve datle tým, ktoré obsahuje najviac sacharidov (skoro 70% obsahu). Medzi najviac zastúpené mikroživiny patrí vápnikželezo.

Foto zdroj: thinkstock