Ako si určovať ciele

športový ciel biceps

Aby športovec, ktorý berie svoju činnosť vážnejšie, nevypadol z rozbehnutého vlaku, potrebuje neustále udržiavať motiváciu na vysokej úrovni a určovať si ciele. Ak má plán pozostávajúci z konkrétnych cieľov, jeho pokrok je viac pod kontrolou. Je dôležité mať určitú predstavu o tom, kým chce byť a čo chce dokázať.

Na oblasť určovania cieľov existuje veľa názorov a individuálnych prístupov. V nasledujúcej časti článku si poukážeme na viacero podstatných okruhov príslušnej problematiky. Získate konkrétnejšiu predstavu o tom, ako by to mohlo vyzerať. Každý si to potom môže prispôsobiť podľa svojich vlastných potrieb.

Ciele v čase

Jednou zo základných vecí je stanovenie časových ohraničení cieľov. Konečné termíny zabezpečujú neodkladnosť a naliehavosť toho, čo sme si zaumienili. V opačnom prípade sme ľahostajnejší, nepociťujeme potrebu pridať a na všetko máme čas.

Ak si vyberiete nejasný cieľ a poviete si napríklad, že raz by ste sa chceli dostať na takú a takú úroveň, tak k tomu neurčitému označeniu RAZ v skutočnosti nikdy nemusí prísť.

Namiesto toho sa snažte presnejšie vymedziť čas, v ktorom by ste chceli niečo splniť. Je dobré, ak sa určia krátkodobé, strednodobé aj dlhodobé termíny (na základe cieľov s rôznou dĺžkou trvania).

Čiastkové ciele sa budú spájať a vytvárať tie väčšie, až kým sa jednotlivec neprepracuje k najhlavnejším zámerom. Menšie ciele môžu mať denné, týždenné, ale aj mesačné ohraničenie. Väčšie niekoľko rokov a celoživotné môžu predstavovať proces, ktorý nikdy nekončí. Človek by mal vedieť, aké sú jeho každodenné úlohy a pristupovať k nim zodpovedne, ak chce byť úspešný.

Ohraničenie cieľov môže byť aj flexibilné

Jednotlivec, ktorý vie, čo chce dosiahnuť, má jasno vo svojich cieľoch a víziách. To sa nemení, no časové ohraničenie cieľov môže byť aj flexibilné. Nie vždy sa dá všetko presne vymedziť a odhadnúť.

Splnenie cieľov nemusí byť stanovené na presný deň. Platí to samozrejme hlavne pre strednodobé a dlhodobejšie ciele. Navyše, niekedy nám prídu do cesty rôzne neočakávané prekážky v podobe zranení, chorôb, prípadne finančné problémy.

Príklad: určím si ako cieľ schudnúť prebytočný tuk a dostať sa do troch mesiacov pod hranicu 12% telesného tuku v tele, aby som bol rýchlejší a explozívnejší vo svojom športe.

Zároveň si na toto obdobie naplánujem špeciálny program na zvýšenie maximálnej a dynamickej sily, pomocou ktorého by som sa mal zlepšiť v sledovaných parametrov zhruba o 5-10%.

Nešťastnou náhodou však dôjde v druhej polovici programu k vážnejšiemu zraneniu, ktoré ma vyradí z tréningu aspoň na 3-4 týždne. Moje hlavné ciele to nezmení, len sa posunie ich naplnenie. Urobím potrebné zmeny a naplánujem si konečné termíny odznova.

Ciele by mali byť reálne a úprimné

Pri určovaní cieľov a časových ohraničení je potrebné byť realistický a úprimný k sebe samému. Neznamená to, že máte byť prehnané opatrní a nesnažiť sa o niečo veľké. Vždy je dobré mať aj väčšie výzvy a nebáť sa náročnejších úloh, no nie je správne, ak niekto stále lieta v oblakoch a nevie reálne posúdiť, aká je jeho aktuálna výkonnosť a čo by mohol v najbližšom čase dosiahnuť.

Stanovenie cieľov, ktoré sú príliš vzdialené od skutočného stavu, z konečného pohľadu skôr odrádza a spôsobuje frustráciu.

Cieľ formulujte jasne a jednoznačne

Ciele by mali byť tiež špecifické a jasne formulované. Pri všeobecných frázach typu „chcem pribrať svalovú hmotu“ alebo „potrebujem sa zbaviť telesného tuku“ väčšinou ten, kto ich vysloví, ani sám nevie, čo presne pod tým myslí a kedy by s výsledkom už bol spokojný.

Nie sú to merateľné ciele a často dochádza napríklad k tomu, že aj keď človek po istom čase priberie dajme tomu 3kg svalovej hmoty, tak v jeden deň s tým je spokojný a na druhý deň sa mu to už zdá málo a myslí si, že mohol urobiť viac.

Neurčitá formulácia spôsobuje prchavosť cieľov. Skúste svoje zámery viac konkretizovať a určte si, že počas najbližšieho programu priberiete 5kg hmoty, zlepšíte výkon v drepe o 10kg pre určitý počet opakovaní, dostanete sa pod konkrétny čas v šprintérskych alebo vytrvalostných behoch, a podobne. Sami seba tak ešte viac motivujete a budete mať jasno v tom, o čo sa snažíte. Niektorí trénujú s príliš všeobecným cieľom mať dobrý tréning, kým iní presne vedia, čo musia urobiť, aby mohli ten tréning považovať za dobrý.

Svoj význam má aj to, aby sa jednotlivec neuspokojil po dosiahnutí čiastkových cieľov a ani vtedy, keď sa mu podarilo naplánované úlohy splniť skôr. Ak vám niečo ide veľmi dobre a môžete dokonca prekonať naplánované ciele, prečo nepokračovať ďalej?

Skoršie splnenie pôvodných zámerov je skvelé

Pogratulujte si a chvíľu sa potešte, no neberte to ako zámienku pre okamžitý alebo nadmerný odpočinok. Sú tu predsa aj dlhodobejšie výzvy, ku ktorým sa chcete prepracovať.

Nezabúdajte si svoje ciele zapisovať

písanie cieľov

Nedržte ich len v hlave, ale urobte si prehľadný zoznam. Denník. Priebežne si tento zoznam otvárajte, pripomínajte si jednotlivé úlohy, kontrolujte naplnenie starších úloh a vytvárajte nové.

Rozdeľte si ich podľa časového trvania, na základe priorít, prípadne podľa stupňa náročnosti a iných kritérií, ktoré považujete za dôležité. Takýmto spôsobom sa z toho stane niečo viac reálne, hmatateľné a merateľné.

Na záver ešte jedna dôležitá rada. Nebuďte jedným z tých, ktorí si svoje ciele len vytvárajú a nikdy sa nedostanú k ich prevedeniu do praxe, pretože čakajú na akúsi ideálnu chvíľu. Začnite hneď. Nemusí ich byť veľa a nemusia byť ani príliš náročné, ale začnite práve teraz.

Foto zdroj: thinkstock