Čo znamená byť silný mentálne a nielen fyzicky?

cyklistika

Čo majú títo športovci spoločné?

Lionel Messi, Peter Sagan, Marián Hossa alebo LeBron James. Všetci dokážu zvládať kľúčové momenty. Sú to jedinci, ktorí si aj v tých najvypätejších situáciách dokážu zachovať chladnú hlavu. Možno si myslíte, že majú zázračnú vrodenú schopnosť odolnosti voči tlaku. To však nemusí byť pravda.

Je možné mentálnu odolnosť trénovať?

Olympijskí víťazi, svetoví rekordmani, víťazi Tour de France a všetci špičkoví športovci sa so zázračnými mentálnymi schopnosťami nerodia. Oni si ich vybudovali a stále si ich budujú, naučili sa metódy, postupy a techniky, ktoré im pomáhajú byť pokojní a sebavedomí bez ohľadu na dôležitosť situácie. Dobrou správou je, že ty sa ich môžeš naučiť tiež.

beh pretek

Ako začať?

Rovnako ako fyzické schopnosti, tak aj mentálne schopnosti sa dajú trénovať. Tiež si to vyžaduje pravidelnosť.

Aký môže byť váš prvý krok? Spomínate si na situáciu, keď ste sa naposledy v súťaži ocitli pod tlakom? Aké myšlienky vám vírili hlavou?

  • Čo sa stane, ak neuspejem?
  • Čo si o mne povedia ostatní?
  • Čo ak nevyužijeme to, čo som tvrdo natrénoval?

Vždy, keď máte takéto myšlienky, zvyšujete pravdepodobnosť, že naozaj neuspejete. „Programujete“ svoju hlavu na neúspech.

Čo potrebujete urobiť, aby ste vypäté situácie zvládali lepšie?

Predstavte si samy seba v zlomovom momente vášho športu ešte predtým ako vôbec nastane. A vytvorte si obraz ako ho zvládate. Urobte to aj „tisíckrát“.

Precíťte tu chvíľu. Ako sa cítite? Čo vaše telo? Je uvoľnené alebo napäté? Vaše pohyby sú plynulé, prirodzené alebo máte pocit, že sa neviete pohnúť?

Naša myseľ nerozoznáva predstavovanú skúsenosť od skutočnej. Preto si predstavujeme to, čo naozaj chceme. Pamätajte si, že víťazi vyhrávajú vždy vopred.

mentálny tréning

Toto pre vás nemusí byť vôbec nový poznatok a mnohí ste si povedali: „zase nič nové, toto už viem“. Ale prečo to mnohí z nás ešte stále nerobia? Mentálny tréning, rovnako ako fyzický, si vyžaduje pravidelnosť. Nemôžeme čakať, že po troch tréningoch si v tlaku na lavičke zlepšíme svoju „maximálku“ zo 70 kg na 120 kg. Disciplína a pravidelnosť vám prinesie splnenie vašich cieľov, tak ako si ich splnili všetci špičkoví športovci.

Je len na vás ako sa dokážete naučiť zvládať tlak. Metód a postupov je samozrejme mnoho. Ja som vám ukázal aspoň jeden. A nezabudnite, tlak je len taký veľký ako si ho sami vytvoríme.

Foto zdroj: thinkstock

Deivo, pre telocvikárov, ktorým záleží

Schildkrot Kombi sieť

80,00 €

Schildkrot Kombi sieť Kúpiť

Florbalový set BOOMERANG Farba: Modrá

200,00 €

Florbalový set BOOMERANG Farba: Modrá Kúpiť

Prekážková dráha Vário Kros Variant: ZÁKLADNÝ VÁRIO SET

63,00 €

Prekážková dráha Vário Kros Variant: ZÁKLADNÝ VÁRIO SET Kúpiť