Čo je to TRX?

Čo je to TRX?

Pravidelne cvičíte v posilňovni, ale cítite, že by to chcelo zmenu?

Dnes si Vám dovoľujem predstaviť novinku, ktorá už oslovila tisíce nadšencov po celom svete. TRX (Training Resistance Exercise) je originálny závesný systém, ktorý tvorí jednoduchý popruh s niekoľkými karabínami.

TRX bolo vyvinuté americkými vojenskými námornými jednotkami na udržiavanie kondície vojakov mimo základne. Malý priestor v ponorkách či v lodiach si vyžadoval nenáročnú, ale účinnú pomôcku a tak vzniklo TRX.

TRX je ľahký, prenosný a rýchlo nastaviteľný. Jeho nastavenie pred cvičením zaberie len pár sekúnd, takže je ideálny pre tréning v rôznych lokalitách. Môžete si ho povesiť kamkoľvek: za konštrukciu na ihrisku, doma na dvere, v hotelových izbách na služobných cestách alebo aj v prírode na strom. Po celú dobu cvičenia využívate len hmotnosť vlastného tela a intenzitu cvičenia dolaďujete naklonením, respektíve zmenou uhla oproti zaveseniu Vášho TRX

Ako TRX funguje?

TRX predstavuje všestranné cvičenie, s ktorým sa môžete stretnúť vo fitness centrách. Na prvý pohľad si možno nebudete vedieť cvičenie na TRX príliš dobre predstaviť. Môže sa Vám zdať, že cvičenie na ňom je ľahší tréning, pri ktorom sa len pomaly ponaťahujete a trochu si precvičíte svaly. Ale opak je pravdou a prvé zdanie môže klamať.

Len dvadsať minút tréningu Vám stačí na to, aby ste stihli precítiť každý sval vo vašom tele. Vďaka nemu si môžete vytvoriť veľmi efektívnu tréningovú jednotku, ktorá do činnosti zapája maximálne množstvo svalových skupín. Môže ísť čisto o posilňovací tréning, ale vytvoríte na ňom aj kvalitný kondičný tréning.

Princípom tréningu je zavesenie jednej časti tela do popruhov, pričom druhá časť zostáva v kontakte s podložkou. Intenzitu cvičenia si každý môže regulovať sám, a to iba zmenou polohy tela oproti závesnému bodu.

Je až neuveriteľné, ako posunutie tela o pár centimetrov zmení intenzitu vykonávaného prvku. Čím ste nižšie pod závesným bodom, tým je cvik náročnejší, a naopak. Počas cvičenia zapájate aj svaly, o ktorých často ani neviete, že ich máte.

Vďaka tomu, že si môžete regulovať veľkosť záťaže (percento telesnej hmotnosti), s ktorou cvičíte, je TRX vhodný pre všetky úrovne fyzickej zdatnosti. Od začiatočníkov až po elitných športovcov. V súčasnej dobe je tento cvičebný systém plne využívaný v športových centrách aj pri outdoorových aktivitách.

Čo je to TRX?

Výhody TRX

  • Batéria stoviek cvičení pre rôzne tréningové ciele
  • Vyžitím jedného náčinia sa vo veľmi krátkej dobe precvičí celé telo
  • Skladnosť a priestorová nenáročnosť
  • TRX pomáha zlepšovať – kondíciu, rovnováhu, mobilitu chrbtice, svalovú silu, stabilitu, hybnosť kĺbov, flexibilitu, výkon
  • Pri každom cviku dochádza k intenzívnemu zapojeniu hlbokého stabilizačného svalového systému.
  • Cvičenie na TRX spĺňa všetky požiadavky kvalitného funkčného tréningu zameraného na zlepšenie telesnej motoriky, zefektívnenie vlastnej mobility, posilnenie stereotypu správneho držania tela, a posilnenie prevencie proti zraneniam.
  • Cvičenie prebieha vo všetkých 3 základných rovinách pohybu, čo klasické cvičenia na fitness strojoch neumožňuje. Tým je dosiahnutá komplexnosť na zlepšenie telesnej motoriky.

Nevýhody TRX

  • Cena
  • Nesprávne použitie môže spôsobiť zranenie

Predtým ako začnete cvičiť s TRX, odporúčam Vám absolvovať aspoň jednu či dve lekcie s trénerom! Naučíte sa jednak správnej technike, ale predídete tak prípadnému zraneniu!

Konkrétne využitie TRX si popíšeme v ďalších samostatných článkoch :)