Spät
Spät Kraul – plavecký spôsob

Kraul – plavecký spôsob

14

Medzi základné plavecké spôsoby patrí kraul, znak, delfín (motýlik) a prsia. Z pohľadu biomechaniky predstavuje najefektívnejší a najúčinnejší plavecký spôsob kraul. V praxi to znamená, že sa jedná aj o najrýchlejší spôsob. Jeho účinnosť je daná predovšetkým polohou tela, ktorá kladie vode najmenší odpor. Telo je takmer v horizontálnej polohe, čím umožňuje znížiť odpor na minimum a uľahčiť lepšie obtekanie vody. Plavec by si mal osvojiť techniku s minimom zbytočných a rušivých pohybov, ako sú pohyby do strán (mimo pozdĺžnu os tela), ktoré zvyšujú odpor.

Telo plavca je takmer vo vodorovnej rovine a hlava je ponorená tvárovou častou do vody. Jej poloha je dôležitá, pretože môže ovplyvniť aj iné časti tela. Hlava sa nesmie dvíhať z vody, ani vykláňať mimo pozdĺžnu os tela do strán.

Ramená sú o trochu vyššie ako boky. Ak by boli totiž nohy privysoko (na hladine, resp. nad hladinou), účinnosť ich záberu by radikálne poklesla. Na túto chybu sa naviac môžu “nabaliť” chyby ďalšie, ako napríklad nežiadúce hlboké ponáranie hlavy.

Naopak ak nohy príliš padajú, odpor vody opäť narastá. Aký je správny uhol medzi telom a hladinou? Záleží hlavne na rýchlosti plávania. Pri rýchlejšom plávaní uhol klesá a pohybuje sa v rozpätí 5 až 0 stupňov. Významnú úlohu zohráva práca nôh. Nohy – zdroj hnacej sily je významný najmä u krátkych a rýchlych tratí. V prípade dlhšieho plávania už nohy slúžia najmä na udržiavanie správnej polohy tela. Nohy poklesnú a hore popísaný uhol narastá na 5 až 10 stupňov.

Na to, aby mohol plavec optimálne zaberať striedavo pažami, dochádza aj k striedavému vytáčaniu trupu do strán okolo pozdĺžnej osi.

Práca nôh – Kraulové nohy vykonávajú striedavý, rytmicky pohyb smerom hore a dole. Za aktívnu fázu sa považuje pohyb nadol. Hovoríme mu kraulový kop. Aktívnu prácu začína noha bližšie k hladine. Noha sa mierne pokrčí v kolene a začína pohyb smerom dole. Kraulový kop vychádza z bedrového kĺbu cez stehno a tak ako sa noha vystiera, sa postupne prenáša aj na predkolenie a priehlavok. Pohyb je spočiatku pomalý a postupne sa zrýchľuje. Kraulový kop je dokončený vystretou nohou. Po dosiahnutí krajnej polohy, začína noha opäť stúpať ku hladine. Spočiatku je vystretá, no pri hladine sa mierne krčí v kolennom kĺbe.

Práca paží – Kraul, rovnako ako znak, predstavujú plavecké spôsoby so striedavou pracou rúk. Paže sú taktiež hlavnou hnacou silou. Počas záberu ruky dochádza k vytáčaniu trupu v pozdĺžnej osi. Táto rotácia umožňuje efektívnejší zaber, ako aj ľahšie prenesenie druhej paže nad hladinou. Nádych je realizovaný na stranu prenášanej ruky. Počas tejto fázy vzniká vlna, ktorá uľahčuje nádych – plavec tak nemusí vytáčať hlavu príliš vysoko (do strany). Nádych je rýchly a je realizovaný ústami. Po jeho uskutočnení sa hlava vracia späť pod hladinu. Výdych nastáva pod hladinou a to nosom, ako aj ústami.

 

Ako som už naznačil, v kraule možno rozdeliť pohyb rúk do dvoch fáz. Aktívny záber pod hladinou a prenášanie nad hladinou.

Fáza prenášania: Ako prvý ide von z vody lakeť pokrčenej ruky. Ako posledná dlaň a prsty, ktoré dokončujú záber. Po ukončení záberu, sa začína ruka nad hladinou vystierať a prenášať dopredu. Za chybu možno považovať prenášanie ruky bokom – mimo pozdĺžnu os tela. Táto fáza sa končí ponorením dlane do vody, čím začína záber.

Fáza záberu: Ruka vstupuje do vody prstami (palcovou stranou), nasleduje dlaň, predlaktie, lakeť a napokon celá paža. Za najvýhodnejší uhol, pod ktorým by mala do vody vstúpiť dlaň sa považuje 45 stupňov. Okamihom, kedy plavec dlaňou zachytí vodu, nastáva aktívna práca paže. Na začiatku záberu je ruka takmer prepnutá pred telom a tak ako ju plavec odtláča vzad, sa krčí v lakti. Pokrčenie je najväčšie v polovici záberu, kedy je paža kolmo k telu. Od tohoto okamihu sa ruka opäť v lakti vystiera a ukončuje záber pri stehne.

Záber je možné realizovať po troch rozdielnych dráhach – obrátený otáznik, esovitej dráhe, alebo priamym záberom. V každej z týchto možností je ruka vedená:

  1. Paža takmer vystretá nad telom (hlavou).

  2. Paža sa krčí v lakti a predlaktie je vedené pod úrovňou trupu.

  3. Paža sa začína na úrovni pásu opäť vystierať a začína odtláčať vodu do strany (mimo pozdĺžnu os tela) v okamihu, kedy dlaň dosahuje úroveň bedrového kĺbu.

Zdroj: Jursík Dušan a kol.: Teória a didaktika plávania – State zo základného plávania a športového tréningu. Bratislava: Univerzita Komenského, 1983, 159 s. Jursík Dušan a kol.: Teória a didaktika plávania – Športový trénin. Bratislava: Univerzita Komenského, 1991, 186 s.

  • gee

    Ako je najefektivnejsie dychat? Ja sa nadychujem na kazdych 6 zaberov, vzdy na jednu a tu istu stranu. Pocul som, ze je dobre striedat strany nadychu. Rad by som o dychani pri kraule vedel viac… dakujem

    • boo

      noo… ked sa budes nadychovat na kazdy treti zaber, alebo na kazdy 5 alebo 7 atd… nie som odbornicka ale na plavanie chodim uz 7 rokov… ja sa nadychujem na kazdy treti

  • Ivan

    Zdravým,chcel by som radu,ale najlepšie od niekoho kvalifikovaného,a nie od amatéra,lebo aj ja som amaté.
    K veci:
    plávanie ma bavi,kedysi,ked som bol mladší,viac,teraz menej,kedže mam už 32 rokov,čo mi už vôbec neprihráva.
    Ale aj tak by som chcel vediet názor niekoho,čo sa vyzná,či je v mojom prípade zdravé plávat dlhé trate,teda 2 až 3 km,kedže som v živote nebol cvičený. Moja rýchlost-rekord pri plávaní kraulom,ak sa to dá v mojom prípade nazvat je na trase 1000 m. 22 minút,zdá sa mi to velmi slabý čas,je to možné,že mám zlú techniku alebo vekom či nebodaj je príčinou moja nulová profesionalita. Alebo je na príčine malá navštevnost plavárne?
    PS: snažím sa roky íst podla návodu,ale mám pocit,že ma predbehnú v tejto technike aj malé deti.
    Dakujem.

    • roman

      najefektívnejšie je keď dýchš na každý tretí záber, lebo namáhaš obe strany tela rovnako. Kedˇ sa budeš nadychovať len na jednu stranu namáhaš viac len jednu stranu brucha a jednu ruku viac ako druhú. Aby si si overil, že som kvalifikovaný som majster slovenska na 400 m kraul.

      • roman

        neni to vekom, a na plavanie niesi nejaký starí. Napís mi na r.roman@pokec.sk ja ti napisem viac.

  • kowoo

    ja dycham na kazdy treti zaber vzdy na inu stranu.ved inak to ani nejde .. kedze tri je neparne cislo :-)

  • kowoo

    ja dycham na kazdy treti zaber vzdy na inu stranu.ved inak to ani nejde .. kedze tri je neparne cislo :-)

  • Stano

    je to tu pekne rozpisane ale didaktika je tu obsiahnuta, podla mna dost malo. Ak by som nahodou aj chcel cerpat z tychto clankov, tak sa z nich da spravit asi iba referat na strednu skolu,. Je to len moj vlastny nazor.

  • Kačkač

    tež niesom odborník, ale čoto mám naplávané na FTVŠ a podľa mňa je nezmysel plávať na viac ako 3 tempá…ideálne striedať stranu…plávať pravidelne a ide to samé..pravdeže technika musí byť ok, bez zbytočných pohybov ktoré len unavujú a vyhodia ťa z tempa…

  • sona

    dobry vecer
    chcem sa spytat ,ze pri kraulovi slabo dviham zalomene ruky ako ich dvihat viac,je to chyba?
    dakujem

  • Bullrot

    Zdravím…Ako tu väčšina mojích kolegov v tejto diskusii aj ja sa venujem aktívnemu plávaniu,no mám malý problém.Síce nemám problém plávať aj celú hodinu,no pri prsiach sa nikdy tak neunavým ako pri kraulovi.Preto o to radšej obľubujem plavecký spôsob-prsia,no napriek tomu viem,že je zlé ak sa venujem len jednému štýlu,pretože tak nedochádza k precvičeniu celého tela a teda aj svalstva.Treba to striedať ale k veci:Pri plávaní na kraula na dlhé trate som si všimol,že veľmi pracujem nohami ako pri plávaní na krátke,rýchle plávanie.Snažím sa to minimalizovať tak,že na ne pri plávaní myslím aby som to nerobil,no potom mi unikajú iné veci ako napr:Rotácia tela,dýchanie atď…Neviem čo s tým,chce to cvik ale normálne to neviem zosúladiť ako pri prsiach napríklad…Neviete nejaký trik na tie zbytočne namáhané nohy?

    • Miro

      Medzi prsiami na jednej strane a ostatnými plaveckými spôsobmi na druhej strane je najväčší rozdiel. Ten spočíva v tom, že prsia sú viac "ťahané" nohami a ostatné plavecké štýly hornou časťou tela. Inklinácia k prsiam nasvedčuje tomu, že máš relatívne silnejšie nohy ako hornú časť tela. Preto sa možno snažíš zapojiť dolné končatiny aj pri kraule. Avšak neviem posúdiť, akú máš polohu tela počas plávania kraula. Totiž príliš veľká práca nôh niekedy môže byť spôsobená zlou polohou tela: nie je horizontálna, ale nohy "padajú" dole, hlbšie do vody a kopaním ich chceš zdvihnúť. V takom prípade je potrebné pracovať na polohe tela, napr. splývaním a podobnými drilmi.

  • Miro

    Toto je pekne starý pohľad na kraul, asi tak z 80. rokov 20. stor. Napr. "Ruka vstupuje do vody prstami (palcovou stranou),…" Toto už bolo snáď prekonané v 70-tych rokoch 20. stor. Myslím, že Mark Spitz takto plával. Pokiaľ by ruka vchádzala palcovou stranou, plavec ju musí vo vode točiť na vodorovnú pozíciu, čím vytvára laterálny, bočný tlak na vodu, čo by ho spomaľovalo. Ruka má vchádzať končekmi prstov v uhle 30-45 stupňov (je to individuálne) tak, aby vyvolávala čo najmenej bubliniek (viac bubliniek – väčší odpor). Taktiež sa nespomína tzv. high elbow pull: plavec vystretú ruku lomí najprv v lakti, dlaň smeruje dole a čiže lakeť smeruje v oblúku od stredovej osy tela, lakeť je vysoko a ak je predlaktie kolmé na hladinu vody alebo polohy plavca, nastáva tzv. pull alebo ťah. Týmto plavec zapája chrbtové svaly, ktoré sú ďaleko silnejšie ako ramenné svaly. Pokiaľ by predlaktie aj s lakťom malo ísť pod trupom plav

    • Miro

      Pokiaľ by predlaktie aj s lakťom malo ísť pod trupom plavca, záber by "obsluhovali" len ramenné svaly. Tiež sa tu nič nepíše o tzv. front quadrant swimming, kedy záber s rukou vo vode začína vtedy, keď je druhá ruka pri recovery arm (t.j. vo fáze prenášania) v hornom kvadrante. Ale už to tu nebudem rozoberať.
      Radšej použite kvalitnejšiu metodiku.