Záchvaty prejedania sa

Veľa ľudí má "záchvaty" hladu. Čosi ich núti jesť sladkosti, alebo iné – spravidla nezdravé – jedlá. Dôvodom vo väčšine prípadov býva zbytočný hlad. Kto jedáva 5 krát denne, spravidla žiadne "záchvaty" hladu nemáva.

Záchvaty prejedania sa

Uponáhľaný životný štýl a často mizerné vedomosti o stravovaní nás často uvrhnú do situácie, kedy si dáme raňajky (ak vôbec…) a potom šup do pracovného kolotoča. Ani neviete ako, je tu obed. Dobre, tak rýchlo poďme a zhltnime niečo teplé v jedálni. Potom zas nervák a už je tu večera. Niet času špekulovať o tom, že medzi týmito hlavnými jedlami by sme mali niečo – aspoň malé – zhltnúť.

Výsledkom takého pozabudnutia môže byť práve nezvládnuteľný „záchvat“ chuti na niečo dobré. Človek je v práci už o tri hodiny hladný, často ani nemá dobre riešený pitný režim. Nečudo, že pri prvej príležitosti siahne po niečom dobrom.

A keďže zlo nechodí po horách, ale po ľuďoch, väčšinou sa doobedie dá ešte ako – tak zvládnuť aj bez „záchvatov“. Obed v bežných jedálňach však býva často zle navrhnutý a môže pohnúť s hladinou inzulínu. Po takom obede sa nám najskôr smrteľne drieme a ku koncu pracovnej doby už začne byť doslova počuť hlad. Cestou z práve sa zastavíme v potravinách v stave, ktorý sa dá označiť za polopríčetnosť. Do košíka v stave hladu nahádžeme nezmyslené veci – údeniny, čokoládové tyčinky a potom ich dychtivo zjeme.

Tento stav poznajú hlavne tí, čo majú nejaké kilá navyše – veď práve tak tie kilá vznikajú.

„Záchvaty“ žravosti, „neznesiteľná“ túžba po sladkom. To všetko sa dá riešiť celkom ľahko – prevenciou.

A jediná prevencia je stále byť najedený. Je celkom jedno, ako sa k tomuto návyku dostanete. Ak zabúdate, dajte si budík, alebo nech vám pípne mobil vždy v čase, kedy máte zjesť desiatu a olovrant. Je jedno, ako sa to stane, ale nevynechávajte tieto dva jedlá dňa.

Netreba zjesť nič extra – stačí drobnosť.

Jednou výnimkou, kedy je u žien zvýšená chuť na sladkosti, či jedenie môže byť obdobie pred menštruáciou. Žena má v tomto období o niečo vyšší bazálny metabolizmus a ak je teda spotreba vyššia, telo si pýta viac. Preferencia sladkostí môže potom súvisieť s hormonálnymi zmenami, s vyššou hladinou estrogénu. Ženy, ktoré číhajú na svoju hmotnosť sa v tomto období zhrozia, že hmotnosť ide nahor a nasadia prísnejšiu diétu. To je nerozumné, pretože vyššia hmotnosť je spôsobená zadržanou vodou, nie tukom a nezmyselne „ordinovaná“ diéta v týchto dňoch je tak neprirodzený akt, že si telo zvýšený príjem proste vynúti. Ženám, ktoré pred menštruáciou mávajú záchvaty hladu, môže pomôcť, ak na niekoľko dní v tomto období „preventívne“ pridajú trocha viac jedla, než je zvykom. Potom si telo možno nebude „pýtať“ dobroty tak nástojčivo. Koľko? To je veľmi individuálne.

Prečo to nenechať na telo? Lebo telo, ak chce jesť si málokedy pýta kúsok celozrnného chleba s plátkom netučného syra a rajčinou. Telo si pýta čokoládu, lupienky, rezne. A preto je rozumnejšie dať do seba zdravé jedlá ešte v čase, kým kontrolu nad nami neprevezme „záchvat hladu“.

V spolupráci s www.chudnutie-ako.sk

Foto zdroj: thinkstock