Vplyv stravy na zápalové procesy v tele – 2.časť

Vplyv stravy na zápalové procesy v tele

V prvej časti tohto článku sme si povedali, že vznik zápalových procesov je oblasťou, ktorá sa týka každého pohybovo aktívneho jednotlivca. Pravidelným športovaním sa síce prirodzene potláča ich tvorba, ale tým to nekončí, keďže podstatný vplyv tu má aj strava. Každý športovec by mal mať aspoň základné znalosti o tom, ktoré typy potravín a suplementov bojujú proti zápalom a ktoré podporujú ich vznik. Už sme si predstavili jednotlivé potraviny z prvej skupiny, takže teraz prídu na rad tie zdroje, ktoré tvorbu zápalov zhoršujú. Odoberte zo svojho jedálnička čo najviac z nich, ak sa chcete vyhnúť tomuto problému.

Potraviny, ktoré podporujú vznik zápalov

Najprv je potrebné povedať, že nie všetky z dole uvedených zdrojov musia spôsobovať problémy každej osobe, no vo všeobecnosti ide o najviac problémové potravinové zdroje. V niektorých prípadoch si ani nemusíte uvedomiť, ktorá potravina je hlavným vinníkom a zistiť to môžete až postupným experimentovaním a vyraďovacou metódou. Je dôležité identifikovať pre vás najväčšie hrozby, pretože inak to môže negatívne ovplyvňovať váš celkový športový progres, regeneráciu a samozrejme aj zdravotnú stránku.

Vyprážané jedlá:

Obľúbené hranolčeky, vyprážaný syr alebo rezeň sú všetko príklady jedál, počas prípravy ktorých dochádza pri vyprážaní k vzniku toxínov, ktoré majú okrem podpory zápalových procesov aj mnoho iných zdraviu škodlivých účinkov (z ktorých najrozšírenejším sú kardiovaskulárne ochorenia).

Hydrogenované tuky a trans-tuky:

Môžeme ich nájsť v margarínoch, stužených rastlinných tukoch a v rôznych spracovaných potravinách, na výrobu ktorých boli použité nekvalitné suroviny. Tieto tuky zvyšujú podiel zlého LDL cholesterolu, zvyšujú hladinu triglyceridov, podporujú tvorbu zápalových procesov, obezity a iných vážnych ochorení. Venovali sme sa im v samostatnom článku tu.

Omega-6 mastné kyseliny:

Rozvoj zápalových procesov je do výraznej miery podporovaný aj vtedy, keď je v našej strave príliš vysoké zastúpenie omega-6 (veľké množstvo rastlinných olejov a ich semien, niektoré druhy mäsa a mliečnych výrobkov ) oproti omega-3 (predovšetkým morské ryby). Ideálny pomer omega-6 a omega-3 je približne 3:1, no mnoho ľudí má tento pomer 10:1, 15:1, prípadne aj viac (a stále si myslia, že ich strava je kvalitná a zdravá).

Cukor a sladkosti:

Vplyv stravy na zápalové procesy v tele

Cukor a jednoduché sacharidy sú jedným z najväčších vinníkov vzniku zápalov a ak si zoberieme do úvahy, že konzumácia týchto produktov je dlhodobo nadpriemerná, predstavuje to skutočný problém. Pohrávanie sa s inzulínom a neustále výkyvy hladín krvného cukru však predstavujú omnoho komplexnejšiu oblasť.

Mliečne produkty:

Viacerí jednotlivci majú problémy so spracovaním laktózy a kazeínu z niektorých mliečnych výrobkov a niekedy o tom ani netušia. Ak sú vaše problémy väčšie, prejdite k zakysaným mliečnym výrobkom.

Výrobky z pšenice a iných obilnín:

Intolerancia na lepok nie je až taká neobvyklá a pre mnohých sú tieto výrobky kyselinotvorné a rizikové nielen z hľadiska vzniku zápalov. Problém sa častokrát odhalí až vtedy, keď niekto náhodne vyčlení tieto produkty zo svojho jedálnička aspoň na určitý čas.

Alkohol:

Občasná a striedma konzumácia alkoholických nápojov nemusí spôsobiť nič závažné, no ak to preženiete, určite to bude mať posilňujúci vplyv na tvorbu zápalových procesov.

Foto zdroj: thinkstock