Voľné radikály vs. antioxidanty

Voľné radikály vs. antioxidanty

O tom, že pohyb prospieva človeku, jeho telesnej i duševnej stránke je zrejmé. Cvičenie zabraňuje nástupu civilizačných chorôb a predlžuje život. Akým spôsobom, to je stále otázkou dohadov a výskumu. Existuje totiž viacero názorov na možnosti, akými by sa to mohlo diať. Niektoré z nich som už publikoval, na ďalšiu sa teraz pozrieme.

Táto teória sa týka voľných radikálov, ktoré telo samo vytvára svojim metabolizmom. Určite ste už počuli, že voľné radikály sú molekuly, ktoré vznikajú rozkladom kyslíka počas metabolizmu. Tieto molekuly sú vysoko reaktívne. Častokrát napádajú vlastné bunky tela (hlavne genetický materiál DNA, …v genetickom materiáli je zakódovaná úloha bunky). Práve táto ich reaktívnosť je spájaná s mnohými chorobami a starnutím. Samotné žitie (metabolické procesy ako dýchanie, vylučovanie a podobne) sprevádza tvorba voľných radikálov. Cvičenie, ktoré má vyššie požiadavky na kyslík, zvyšuje aj tvorbu voľných radikálov v tkanivách organizmu.

V španielsko-americkej štúdii nechali výskumníci behať potkany na malom bežiacom páse až do vyčerpania. Jednej skupine zvierat boli injekčne podané antioxidanty, druhej nie. Po zaťažení boli odobraté vzorky krvi z nôh potkanov. V skupine, ktorej boli pichnuté antioxidanty, neboli nájdené takmer žiadne voľné radikály, v druhej skupine tieto radikály samozrejme nechýbali a boli prítomné v tkanivách organizmu.

Na zvyšujúci podiel voľných radikálov u potkanov, ktorým neboli podané antioxidanty, organizmus odpovedal adaptáciou, ktorá v tomto zmysle znamenala veľké množstvo „nových a nečakaných“ biochemických reakcií, ktorých výsledkom bol nezanedbateľný nárast enzýmov, ktoré sú spájané s obranou bunky (The Journal of Physiology, august 2005 ).

Od tejto štúdie prebehlo viacero ďalších výskumov, ktoré mali potvrdiť, či vyvrátiť domnienku o tom, že telo je schopné adaptovať sa na oxidatívny stres aj bez doplnkového brania antioxidantov. Posledný veľký a výrazný experiment bol publikovaný minulý rok. V danej štúdii sa vytvorili dve skupiny mladých atlétov, ktorí počas jednomesačného tréningu dostávali strednú dávku antioxidantov (v tomto prípade vitamínu C a vitamínu E). Druhá skupina nedostávala žiadne doplnky.

Na konci mesiaca mali muži, ktorí nebrali žiadne doplnky, vyššiu než priemernú aktivitu antioxidantov v tele. Muži, ktorí brali vitamíny, nemali v tele žiadnu obrannú aktivitu. Navyše u skupiny mužov bez doplnkov vzrástla inzulínová senzitivita, čo je kľúčová miera zdravotného benefitu cvičenia (v druhej skupine zostala na nezmenenej úrovni). (Proceedings of the National Academy of Sciences of the U.S. of America, máj 2009 )

Čo je z týchto údajov zrejmé? Jednoznačne to, že telo má schopnosť adaptácie na zaťaženie, dokonca je mu vlastná i schopnosť odbúravania voľných radikálov v tele. Avšak do akej miery? To nateraz nevieme. Nevieme povedať, či táto adaptácia neklesá s vekom (pravdepodobne áno, a to aj u ľudí s pohybovou aktivitou), keďže vekom klesá aj počet a veľkosť mitochondrií v bunkách.

Ešte raz treba pripomenúť, že výskum bol robený s mladou populáciou. Nevieme ani povedať, či platí pre mužov a ženy rovnako. Preto profesor fyziológie z Wisconsin Univerzity Li Li Ji odporúča: „Eat well“. Nateraz nepoznáme presné fakty, preto treba pokračovať v jedení stravy bohatej na antioxidanty, ako sú čučoriedky, acai ovocie, kakaový bôb, zelený čaj, mrkva. Kombinácia stravy (nie suplementov) a prirodzenej obranyschopnosti organizmu, podporenej pohybovou aktivitou, bude pravdepodobne i naďalej najlepšou voľbou do budúcnosti.

Medzi antioxidanty patria vitamíny, minerály, karotenoidy a polyfenoly. Pridávam i pár zaujímavostí:

Vedeli ste o tom, že rastlinou s najvyšším množstvom antioxidantov je kakaový bôb? 100 gramov kakaového prášku obsahuje 26000 ORAC (ORAC znamená Oxygen Radical Absorbance Capacity a je to jednotka, ktorú zaviedlo USDA, čo je U.S. Department of Agriculture na poukázanie množstva antioxidantov v potravine, je to niečo ako nutričná hodnota), 100 gramov acai ovocia 18500, sliviek 5770, hrozienok 2830, 100 gramov čučoriedok 2400, rovnaké množstvo špenátu 1260 ORAC, brokolice 860, …pričom USDA odporúča denný príjem od 3000 do 5000 ORAC (pri športe môžete rátať 2 až 10 násobne viac, podľa toho, akú disciplínu vykonávate).

Aj na základe týchto informácií som pátral ďalej a musím povedať, že som aj našiel. V Amerike existuje spoločnosť (kto chce si ju vyhľadá), ktorá ponúka čokoládu, v ktorej je nespracovaný (nealkalizovaný) kakaový bôb, čo znamená, že si táto čokoláda zachováva všetky antioxidanty (nechali si to potvrdiť významným laboratóriom v Brunswicku). Výrobca dokonca o danej čokoláde tvrdí, že má nízky glykemický index, neobsahuje glutén, ani rafinovaný cukor, čo je teda obrovskou výhodou pre nás všetkých, čo čokoládu milujú (dokonca aj pre diabetikov). Zjesť niečo hriešne a zdravé? …no to bol vždy môj sen …a preto už ju mám doma :)

partofheart.eu

kondičný tréner: Mgr. Štefan Čuvala PhD. partofheart@partofheart.eu www.partofheart.eu

Foto zdroj: thinkstock