Vitamín B1 a B2 (III.)

21842

Význam:

  • Má nezastupiteľné miesto v metabolizme cukrov a tukov
  • Pôsobí kladne na duševný stav človeka
  • Zneškodňuje látky škodlivé pre srdce
Vitamín B1 a B2

B1 je tiež známy pod názvom Tiamín. Jeho prirodzenými zdrojmi sú povrchové časti obilného zrna, pečeň, obličky, strukoviny a droždie. Keďže sú „béčka“ rozpustné vo vode, v drvivej väčšine sa prebytok vylučuje z tela. Prípady predávkovania sú preto veľmi vzácne, resp. neexistujú. Omnoho častejší je stav nedostatku tiamínu. Medzi dnes asi už zriedkavé prípady patrí choroba beri-beri, ktorá vzniká pri úplnej absencií B1 (prejavuje sa opuchmi, úbytkom svalov a poruchami obvodových nervov). Medzi častejšie poruchy spojené s nedostatkom tohto vitamínu patrí únava, nervové poruchy, depresívne stavy, nechutenstvo, strata chuti do jedla, celková slabosť, ochabovanie svalstva. Význam tiamínu pre športovcov vzhľadom k jeho funkciám pri premene cukrov a tukov na energiu je veľký. Pri ťažkých a energeticky výdatných tréningoch môže dôjsť k jeho nedostatku. Telo má len obmedzené možnosti jeho vstrebávania a ukladania do zásoby. Aj s týchto dôvodov mnohí športujúci dopĺňajú jeho zásoby v podobe piluliek. Keďže aj takýto spôsob sa musí vstrebávať tenkým črevom a nie je vždy plne účinný, využíva sa aj aplikovanie injekciami. Pre bežného smrteľníka sa denná dávka pohybuje medzi 1 až 1,8 mg. U športovcov je spotreba mnohonásobne vyššia a to v závislosti od intenzity, ako aj samotného charakteru zaťaženia.

B2

Význam:

  • Má nezastupiteľné miesto v energetickom metabolizme cukrov a tukov
  • Riboflavín je látka, ktorá je potrebná pre aktivovanie a správne fungovanie vitamínu B6 – pyridoxínu a B3 – Niacínu
  • Dôležitý je aj pri vstrebávaní cukrov, aminokyselín, železa a vitamínu B6
  • Slúži na udržiavanie funkcií zraku, zdravej pokožky a vlasov
  • Je zložkou zabezpečujúcou rast tela
  • Je dôležitý pre správnu funkciu červených krviniek a bunkového dýchania
  • Zaujímavou vlastnosťou bude určite pre športovcov aj nárast anabolizácie bielkovín pri jeho zvýšenom podávaní.

Slovné označenie tohto vitamínu je riboflavín. Prakticky všetky významné vlastnosti som už uviedol v bodoch hore. S týmito vlastnosťami úzko súvisia aj následky nedostatku B2, ktoré sa môžu prejaviť veľmi individuálne. Patria sem napríklad afty, poruchy kože, popraskané suché pery, poruchy videnia, citlivosť na svetlo, vypadávanie vlasov, mierna chudokrvnosť, zhoršenie trávenia, závrate, nespavosť a spomalenie rastu. Príznaky nadbytku doposiaľ neboli preukázané, pretože B2 nad rámec potreby organizmu sa vylučuje z tela močom.

Nepriateľom číslo jedna tohto vitamínu je svetlo, ktoré ho ničí. Vhodné je užívať riboflavín spolu s ostatnými vitamínmi rodiny B a vitamínom C. Medzi najvýdatnejšie prírodné zdroje B2 patria riasy a pivné kvasnice. Z bežných potravín sú to orechy, madle, pečeň, syry, vajcia, mlieko, jogurty, ryby, alebo listová zelenina. Odporúčaná denná dávka je od 1,2 do 1,8 mg.

Foto zdroj: thinkstock