Večera

Blíži sa koniec dňa a vy zrazu zistíte, že ste hladní. Je vám táto situácia nejaká povedomá? Nie ste ojedinelý prípad, veľa zaneprázdnených, pracujúcich či študujúcich ľudí totiž počas dňa zabúda (alebo nestíha) pravidelne jesť a až na sklonku dňa si uvedomia, že majú akýsi prázdny žalúdok. Niektorí si pomyslia, že už je aj tak neskoro a jedlo radšej v nádeji na udržanie hmotnosti vynechajú a idú spať s kŕčmi v bruchu. Iní sa vrhnú na prvé jedlo ktoré uvidia, no bohužiaľ väčšinou neostanú len pri tom prvom, ale padne im za obeť aj niekoľko ďalších potravín či porcií.

Večera

Ani jeden ani druhý prístup k večeri nie je rozumný a už vôbec nie zdravý. Vynechávanie večere je rovnako škodlivé ako večerné prejedanie. Jedným aj druhým spôsobom riešenia večerného jedla poškodzujeme zdravie. Ničíme si aj naše diétne plány či úsilie o naberanie žiadaného svalového objemu. Večera je rovnako dôležitá ako raňajky alebo obed. Kameňom úrazu v prípade denných jedál často býva načasovanie a pravidelnosť. V prípade večere ako posledného denného jedla je načasovanie v ideálnom prípade nasledovné: večeru jeme 3-4 hodiny pred spánkom, približne 2-3 hodiny po olovrante (alebo 3-5 hodín po výdatnejšom obede, pokiaľ nezvykneme jedávať olovrant, čo je však tiež jedna zo stravovacích chýb).

Posledné denné jedlo by sme ideálne mali jesť každý deň v rovnakom čase. Ak teda v pondelok večeriame o šiestej, v utorok o ôsmej a v stredu o piatej hodine, nerobíme svojmu telu najlepšiu službu. Aj keď, na druhej strane, aj nepravidelné večere sú lepšie ako žiadne.

Ďalšia vec, ktorá je v prípade (nielen) večere veľmi dôležitá, je jej nutričná hodnota a skladba. Vo večeri by mali byť zastúpené najmä bielkoviny a v menšom množstve aj komplexné sacharidy. V praktickej reči to znamená, že ideálna večera nebude chlieb s maslom a medom, ale napríklad zeleninový šalát s tuniakom alebo vajíčkom.

Z výživového hľadiska je nutné prizerať na kalórie – maximálna kalorická hodnota večere by nemala byť vyššia ako 400 kcal (Poznámka – samozrejme je nutné zohľadniť či sme v diéte, alebo v objemovom tréningu).

Jedlo, ktoré zjeme ako posledné pred spánkom, by taktiež malo obsahovať vlákninu, ktorá zabezpečí dlhšie trvajúci pocit sýtosti a funkčné trávenie. V prípade, že chceme stratiť nejaké to kilo, je vhodné vyhýbať sa večer tukom (resp. ich obmedziť na malé množstvo, ako napr. lyžička oleja do šalátu a podobne). Ak sme vo fáze naberania objemu, svoju pozornosť by sme večer mali sústrediť na vyšší prísun kvalitných bielkovín. V tomto prípade sú výhodné bielkovinové koncentráty vyrábané z vaječnej, mliečnej či sójovej bielkoviny.

Niektoré produkty sú určené priamo na nočný rast svalového objemu a preto sa odporúča užívať ich buď v rámci večere alebo samotné namiesto večere. Súčasný trh s výživovými doplnkami ponúka tiež špeciálne druhy instantných nápojov, v ktorých sú obsiahnuté bielkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerály, vláknina a diétne suplementy v pomere, ktorý zabezpečuje optimálne vyživenie organizmu a zároveň nepreťažuje trávenie a nepodporuje nočné ukladanie tukových zásob. Tieto nápoje zvyčajne dostať pod označením diet alebo loss drink a výrobcovia ich bežne odporúčajú konzumovať namiesto večere. Nech už sa rozhodnete akokoľvek – či v prospech "normálneho jedla" alebo práškového koncentrátu, vždy včas a správne večerajte. Pomôžete tým nielen svojej figúre, ale predovšetkým svojmu zdraviu a psychickej pohode.

Foto zdroj: thinkstock