Vajíčko a výživa športovca

16873

V súčasnosti sa vedie mnoho diskusií o tom, či je prítomnosť slepačích vajíčok vo výžive potrebná, alebo naopak škodlivá. Väčšina aktívnych športovcov má s vajíčkami skúsenosti, najmä z dôvodu prítomnosti vaječnej bielkoviny. Táto bielkovina živočíšneho pôvodu patrí medzi významné zdroje esenciálnych aminokyselín s dlhšou dobou vstrebávania. Prijímať sa dá v rôznych formách – v práškovej podobe (čistý vaječný proteín, alebo v kombináciách, najčastejšie s mliečnym proteínom) ale aj v prirodzenej "surovej" forme – priamou konzumáciou vaječného bielku.

Vajce

Bielok obsahuje aj mnoho vitamínov a minerálov, napríklad riboflavín, horčík, draslík, sodíkželezo. Pozrime sa však ešte bližšie na vaječnú bielkovinu. Čo sa týka kvality, mohli by sme ju nazývať „all inclusive“, pretože okrem obsahu všetkých nevyhnutných aminokyselín sa vyznačuje vysokou biologickou hodnotou (udáva koľko zo stráveného dusíka sa zadrží v tele). Tá pri vajíčku dosahuje hodnotu 97 %.

Tiež hodnota ukazovateľa efektivity proteínu, ktorá hovorí o pomere medzi prírastkom hmotnosti (v gramoch) a dodanou bielkovinou (v gramoch) je u vajíčka pomerne vysoká – 2,1. Ešte presnejšia hodnota, ktorá berie pri raste hmotnosti do úvahy len čistý proteín, sa udáva pri vaječnej bielkovine 100%. To znamená, že aj po strávení sú vo vaječnej bielkovine zastúpené všetky esenciálne aminokyseliny potrebné pre 2 – 5-ročné dieťa. Z uvedeného je zrejmé, že vaječný bielok je naozaj zdravá a potrebná súčasť výživy (obzvlášť u športovcov).

Spornou časťou v diskusiách o vajíčku ostáva žĺtok. V priebehu posledných rokov sa v spoločnosti vďaka mnohým štatistikám zakorenil negatívny pohľad na vaječný žĺtok. Prevláda názor, že konzumácia vaječného žĺtka spôsobuje mnohé ťažkosti, napríklad zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi a s tým spojené srdcovo-cievne ochorenia (infarkt, mŕtvicu). Tiež sa uvádza súvislosť s rizikom rakoviny prsníkov, žalúdka, pľúc, pankreasu, hrubého čreva či maternice a vaječníkov. Avšak tieto údaje neboli nikdy potvrdené oficiálnou celosvetovou štúdiou.

Výskum z roku 2007, publikovaný v Medical Science Monitor poukazuje na to, že súvislosť medzi konzumáciou vajíčok a kardiovaskulárnymi ochoreniami nebola dokázaná, dokonca sa ukázala spojitosť jedenia vajíčok so znižovaním krvného tlaku.

Často sa zabúda aj na to, že vo vaječnom žĺtku sú prítomné obidva druhy cholesterolu – okrem nepriaznivého LDL cholesterolu je v ňom zastúpený aj HDL cholesterol, ktorý je prospešný aj pri eliminácii škodlivého typu cholesterolu. Okrem toho vaječný žĺtok obsahuje nezanedbateľné množstvo cholínu. Ten je významný pri znižovaní hodnôt aminokyseliny homocysteín, ktorá je spojená so zvýšeným rizikom srdcovej príhody. Tiež mnohokrát kritizovaný obsah tuku nie je v žĺtku tak celkom negatívn. Prevyšujú tuky zdravé (nenasýtené) nad škodlivými (nasýtené).

Na záver stačí dodať, že vaječný žĺtok obsahuje len o 1g menej bielkovín ako bielok, luteín, zeaxantín, vitamíny A, D, E, B6B12 a mnoho minerálov, medzi ktoré patrí aj vápnik, horčík, sodík, fosfor, železozinok. Z uvedených faktov je možné usúdiť, že celé vajíčko (nielen jeho bielková časť) rozhodne patrí medzi prospešné potraviny. Napokon, veľkou výhodou vajíčok je aj mnoho variácií pri úprave (dajú sa variť, zapekať, miešať, pražiť, jesť i surové, pokiaľ sú z overeného zdroja), čiže je takmer nemožné, aby sa ich príprava a konzumácia stala nudnou a jednotvárnou.

Foto zdroj: thinkstock Zdroje: incredibleegg.org, bodybuilding.com