Ako zvládnuť trému z veľkého preteku

tréma pred pretekom

Ak sa pripravujete na pretek, jedného dňa sa ocitnete na ulici uprostred obrovskej masy ľudí. Počujete hlasnú hudbu, množstvo divákov a snažíte sa v dave ostatných bežcov nájsť čo najlepšie miesto na štart.

Keď k tomu pridáme tlak spôsobený vlastnými očakávaniami a mesiacmi (ak nie rokmi) prípravy, máme z toho celkom slušný recept na zlyhanie.

Bojuj alebo uteč

Všetky tieto okolnosti môžu vo vás spustiť prirodzenú ľudskú reakciu – bojuj alebo uteč. Tá sa prejavuje tak, že pulz srdca sa zvýši, zrýchli sa dych a svaly stuhnú. Je to fyzický prejav stresu a vy predsa nechcete, aby vám pokazil výkon.

Dôležité je uvedomiť si, že nemôžete utíšiť divákov alebo hudbu z nedalekého pódia. Rovnako nemôžete zariadiť, aby tá masa ľudí, ktorá je okolo vás, len tak zmizla. Čo však môžete zmeniť, je vaša reakcia na celú situáciu a tým pádom reakciu vašej mysle a tela. Poďme sa teraz spoločne pozrieť, ako na to.

Zvyknite si

Povestné motýliky v bruchu sa pravdepodobne objavia až tesne pred štartom, ale to ako ich zvládať, sa môžete učiť týždne a mesiace predtým. Ako? Tým, že si v tréningu vytvoríte podmienky, ktoré čo najvernejšie simulujú podmienky v preteku.

Trénujete väčšinou niekde v prírode alebo v odľahlých častiach mesta?

Absolvujte teda niekoľko behov priamo v centre.

Máte radi pri tréningu ticho?

Dajte si do uší pár decibelov naviac z vášho smartfónu (ale v tomto prípade si dávajte veľký pozor na autá, ak beháte po ceste).
Fantázii sa hranice nekladú, preto môžete simulovať aj ďalšie faktory, ktoré sú v preteku prítomné.

Cieľom tohto postupu je minimalizovať veci, ktoré by pre vás boli v deň preteku nové. To znamená, že keď sa rovnaká okolnosť objaví počas vášho veľkého dňa, váš mozog ju bude poznať a jeho reakcia bude pokojnejšia.

Naplánujte každú maličkosť

Nervozita je spôsobená tým, že nevieme, čo nás môže stretnúť. Každá situácia v sebe nesie určitú neistotu. Aby sme ju vedeli minimalizovať, je dobré vopred myslieť na to, čo všetko nás čaká.

Naplánujte si svoju stratégiu. Môžete si premyslieť všetky nasledovné body:

1. Aké bude vaše tempo?
2. O koľkej budete vstávať?
3. Kedy a čo budete počas preteku piť a jesť?
4. Ako sa dostanete na pretek?
5. Čo budete mať oblečené?
6. Čo si oblečiete, ak bude pršať?
… a tak ďalej a tak ďalej.

Akonáhle sa objaví nervozita, vráťte sa späť k vášmu plánu. Myslite na každú maličkosť, hoci aj nečakanú situáciu, ktorá môže nastať. Podrobný plán zníži neistotu a zvýši váš pocit istoty.

Ak máte naplánovaný každý detail na daný deň, môžete zapojiť svoju predstavivosť a celý deň si prehrávať vo svojej hlave, krok po kroku. Tým svojej mysli ukážete, čo ju čaká a v deň „D“ ju nič neprekvapí.

Využite svoj čas múdro

Práve ste sa prebudili a deň pretekov je tu. Môžete sa cítiť inak ako bežný deň a je to úplne normálne. Čaká vás pretek, na ktorý ste sa dlho pripravovali.

Ak budete myslieť na pretek už od skorého rána, môže sa pocit nervozity zvyšovať. Preto tento čas využite na to, aby ste sa rozptýlili. Radi čítate? Môžete to robiť počas cesty na miesto konania (samozrejme, ak nešoférujete :). Alebo môžete počúvať hudbu, vtipkovať s kamarátmi alebo tréningovými partnermi, ktorí sa tiež zúčastňujú preteku.

Spôsobov, ako rozptýliť svoju pozornosť pred pretekom, je mnoho a každému vyhovuje niečo iné. Nájdite si svoj vlastný. Neexistuje dobrý alebo zlý. Existuje len taký, ktorý vám prospieva a taký, ktorý vám neprospieva.

Nenechajte sa zlákať

Atmosféra preteku môže spôsobiť, že vaše tempo bude v úvode vyššie, ako je zvykom. Povzbudzujúci diváci vás môžu vyburcovať natoľko, že vnímaná snaha je nízka.
Môžete mať pocit, že idete rýchlejšie aj keď sa namáhate menej. To môže spôsobiť, že ku koncu pretekov budete spomaľovať, alebo, ako sa hovorí, narazíte na stenu.

Atmosféra sa ignorovať nedá. Práve preto je dôležité najmä v úvode venovať svoju pozornosť dýchaniu, pulzu a tempu. Zameraním pozornosti na tieto jednoduché body sa vyhnete tomu, aby ste sa nechali bezhlavo zlákať na tempo, na ktoré vaše telo nie je zvyknuté.

Využiť atmosféru podujatia môžete v závere preteku, keď „toho už máte naozaj dosť“. Ďalším spôsobom ako na konci zlepšiť svoj výkon je dávať si mini-ciele. Ak ste typ, ktorý sa rád porovnáva s ostatnými, môžete to využiť vo svoj prospech. Zamerajte sa na najbližšieho bežca, ktorý je pred vami a dajte si za cieľ dobehnúť ho. Keď ho dobehnete, vyberte si ďalšieho a ďalšieho a tak ďalej…
Tým dáte svojmu mozgu niečo, čo ho zamestná a nebude tak mať čas rozmýšľať nad tým, akí ste unavení.

Užite si to

Deň preteku môže priniesť nečakané výzvy ale aj nečakané zážitky. Aby bol pre vás tento deň skutočným zážitkom, mali by ste sa pripraviť na všetko. Čo to znamená?
Je dobré uvedomiť si, že nepotrebujete dokonalé podmienky na to, aby ste zabehli svoje najlepšie preteky. Vždy sa môže vyskytnúť situácia, ktorú ste nepredpokladali. Dôverujte si natoľko, že ak sa stane čokoľvek, dokážete sa s tým popasovať. Držím palce!

Foto zdroj: thinkstock