Super telo rýchlo a za každú cenu?

Asi nie som sám, koho nový projekt: SUPER TELO na STV zaujal. Príbuznosť s týmto webom je zjavná. Prinášam preto zopár svojich postrehov a úvah o postupe za vysnívaným super telom :)

Motivácia je vysoká. Schudnúť, cítiť sa lepšie (zdravšie) a milión korún k tomu! Takto postavená súťaž presvedčí k výkonu a sebaprekonaniu aj tých lenivejších jedákov. To čo by však pri chudnutí nemalo chýbať, je časová pohoda. Na 14 súťažiacich však dolieha veľký časový tlak. Schudnúť za čo najkratší čas čo najviac kilogramov. Je to zdravý postup? Určite nie.

Úbytok na váhe by mal byť postupný a nie náhly. Články o tom nájdete nielen tu, ale aj na iných weboch. Prečo je to dôležité? Najmä u obéznych ľudí sa pod vplyvom chudnutia dejú v tele veľké zmeny. Telo potrebuje čas, aby sa dokázalo prispôsobiť.

Pri rýchlom chudnutí môže byť zasiahnutý hormonálny systém, ovplyvnený krvný tlak, hladina cukru a podobne. Z tohto dôvodu sa po asi mesačnom chudnutí odporúča zvoľniť intenzitu tréningového procesu. Je dôležité dopriať organizmu istý čas na „aklimatizáciu“ do nových podmienok.

Dôvod pre pomalšie chudnutie je zjavný – zachovanie si zdravia. Nebol to okrem finančnej motivácie hlavný dôvod prečo vstúpiť do súťaže?…

Ak chceme rýchlo schudnúť, volíme okrem pohybu aj upravenú stravu – diétu. Ak je priveľmi drastická, kilá idú dole veľmi rýchlo. Spomaľuje to však metabolizmus a po ukončení diéty je dosiahnutá hmotnosť zväčša neudržateľná – jojo efekt.

Čo človek, to iný názor. Toto sa potvrdilo aj pri postupe oboch trénerov. Každý má iný pohľad na stravovanie svojich zverencov. Z hľadiska racionálnej výživy a zdravia je na tom podľa mňa lepšie družstvo modrých. Pestrá strava s nízkym obsahom tuku sa dá schvaľovať, aj keď aj tuk treba :)

Podľa popisu trénerky červených je to Atkinsova diéta, ktorej sa budú jej zverenci pridržiavať. Jedenie pri takejto diéte silne zasycuje. Extrémne vylučuje cukry, a ponúka neobmedzenú konzumáciu bielkovín, ale hlavne tukov. V prvom týždni vylučuje cukry dokonca aj v ovocí. V druhom ich už povoľuje. Súhlasiť sa dá s tvrdením, že treba jesť častejšie (5-6x / deň) a menej. Odbúra sa tak pocit hladu a telo má pocit dostatku a nemá tendenciu šetriť so získanou energiou.

Veľa energie sa spáli aj keď sa telo zúfalo snaží získať cukor. Napríklad taký mozog funguje len na sacharidy. Tento proces premeny získanej energie na cukor, nie je prirodzený a zdravý. Je však energetický náročný. Tu sa stým asi počíta = ďalšia spálená energia naviac.

Aké negatíva prináša? Obsahuje málo vitamínu C, vyvoláva únavu, zvyšuje hladinu kyseliny močovej, môže vyvolať aj záchvaty dny, a ketoacidózu. Vysoký obsah cholesterolu pôsobí ako rizikový faktor predčasného starnutia ciev. Je to vysokotučná diéta, pri ktorej sa dá rýchlo schudnúť, ale ohroziť pritom organizmus inými chorobami.

Žuvačky ako hlavné zlo? Samozrejme všetkého veľa škodí. V tomto prípade si myslím, že je to len taká čerešnička na torte, ktorá by mala trápiť. Žuvanie napokon stimuluje zvýšenú produkciu slín a pomáha tráveniu…

Zranenia

Prekvapujúce boli určite aj postupy pri prvom tréningu. Beh a ešte k tomu po tvrdom povrchu predstavuje pre človeka s tak veľkou nadváhou obrovskú záťaž. Rovnako aj výbehy do kopca sú len zbytočným rizikom vážneho poranenia. Akú výpovednú hodnotu má test podľa ktorého sa zistí ,či zverenec vykoná jeden, alebo žiaden klik?

Voda vs. Tuk

Určite ste si všimli, že pri tréningu sa používali saunovacie pásy – igelit. Ich cieľom je prehriať obalenú partiu. Ako bolo vidieť, pot doslova tiekol. Pot je však voda a nie tuk. Stratené kilogramy sú preto sporné.

Po igelite má zmysel siahnuť, ak sa niekto chystá na súťaž vo vymedzenej váhovej kategórii (box, zápasenie a podobne). Vtedy je jedno, že sa chudne voda, len nech sa podarí splniť hmotnostný limit.

Mám dojem, že tu bol zmysel rovnaký. Zdá sa mi nefér, ak sa pri konečnom testovaní (vážení) vychádza len z hmotnosti tela. Tento údaj nemusí zohľadňovať skutočnosť. Oveľa spravodlivejším ukazovateľom by mohlo byť pravidelné meranie percenta telesného tuku a nie telesnej hmotnosti.

David Zeman

Vediem Sportujeme.sk, Telocvikari.sk a Deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK – Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky. Aktuálne bloger, vloger a podnikateľ. Pomáham telocvikárom a školám s výberom a dodaním športového vybavenia na kľúč.