Štyri základné chyby pri posilňovaní

Každý, kto sa pustí do budovania svalovej hmoty skoro zistí, že to nebude také ľahké. Chce to čas, trpezlivosť, akurátny tréning a správnu výživu. Posilňovanie je veda a ako každá veda má svoje nespochybniteľné zásady. Len na základe štúdia overených a funkčných informácií je možné dosahovať žiadané výsledky a vyvarovať sa často aj finančne nákladným chybám.

chyby pri posilňovaní

Odstrániť čo najväčšie množstvo chýb nie je dôležité len pre nárast svalovej hmoty, ale predovšetkým zo zdravotných dôvodov. Nesprávne vedený silový tréning, respektíve nesprávne vykonávanie cvikov a nedostatočná výživa pred a po náročnom výkone môže vážnym spôsobom poškodiť zdravie jednotlivca.

Klasickými chybami hlavne začínajúcich športovcov sú:

  • Netrpezlivosť. Netrpezlivosť sa prejaví v prvom rade v strave. Výsledkom sú časté zmeny jedálneho lístka, prehnané množstvo doplnkov výživy často v nie najvhodnejších dávkach a časoch. Organizmu trvá zhruba 21 dní, kým sa adaptuje na nový stravovací režim a preto musíme telu nechať čas, aby zareagovalo. Taktiež nezriedkavým javom je tzv.“ cvičenie do úmoru“, ktoré sa prejaví v čoraz slabších výkonoch počas nasledujúcich tréningoch, v tých horších prípadoch zraneniami.
  • Nedostatočná výživa. Túto chybu robí množstvo ľudí. Posilňovanie je veľmi náročná fyzická aktivita, ktorá spotrebúva veľké množstvo glykogénu, bielkovín, vitamínov, minerálov a iných látok, ktorých priebežné a neustále dopĺňanie je nevyhnutné pre udržiavanie vyrovnanej hladiny dusíka vo svaloch a správne fungovanie metabolizmu. Základom posilňovania je dôslednosť v stravovaní.
  • Prejedanie sa. Samozrejme, že tento druh športu žiada prísun značného množstva energie, avšak netreba to preháňať. Prebytočný tuk nie je žiaduci.
  • Napodobňovanie postupov profesionálov. Inšpirovať sa úspešnými predchodcami nie je na škodu. Avšak treba mať na pamäti, že každý človek je iný, každý ma iné predpoklady a fungovanie organizmu. Nekritické kopírovanie cvičebných plánov alebo jedálnych lístkov môže oddialiť cieľ alebo dokonca ublížiť.

Foto zdroj: thinkstock