Strava, ktorá obmedzuje problémy s kĺbmi a potláča zápaly

Strava, ktorá obmedzuje problémy s kĺbmi a potláča zápaly

Artróza, artritída a iné ochorenia kĺbových štruktúr sú častokrát vyvolané zápalom kĺbových tkanív, na ktorý sa zvyknú predpisovať rôzne lieky. Postupne sa však začína zhromažďovať veľké množstvo dôkazov o tom, že viaceré potraviny obsahujú látky, ktoré majú pomerne silné protizápalové účinky a pomáhajú zmierňovať bolesti kĺbov.

Niektoré typy kĺbových ochorení a príčiny ich vzniku sú pre nás stále neznámou oblasťou, no je jasné, že nejde iba o tradičné s vekom pribúdajúce poškodenie. Je dokázané, že voľné radikály môžu poškodzovať zdravé bunky, čím vyvolávajú zápal a urýchľujú proces opotrebovania a starnutia príslušných kĺbových štruktúr. Tento proces je určite dobré spomaliť a jedna z efektívnych ciest vedie práve cez kvalitnú stravu.

Omega-3

Vedci už dlhšie obdobie pozorujú, že pri strave bohatej na omega-3 nenasýtené mastné kyseliny sa vyskytuje omnoho menej prípadov zápalových ochorení a problémov s kĺbmi. Tieto zdravé tuky majú neoceniteľnú vlastnosť podporovať tvorbu protizápalových tukov v tele, ktoré zasa podporujú činnosť protizápalových buniek.

Nezabúdajte preto pravidelne konzumovať omega-3 tuky, ale aj iné zdroje zdravších tukov, medzi ktoré patria hlavne morské ryby a rybí olej, ľanový olej, orechy, avokádo, olivový olej a iné.

Antioxidanty

Ďalšou dôležitou skupinou sú potraviny bohaté na antioxidanty. To je takisto o dôvod viac, prečo konzumovať dostatok zeleniny a ovocia, ktoré obsahujú mnoho antioxidantov, bojujú proti voľným radikálom a pomáhajú chrániť kĺby. Dnes je už totiž zrejmé, že voľné radikály prispievajú k mnohým ochoreniam kĺbových štruktúr.

V tomto prípade je vhodná hlavne pravidelná konzumácia zelenej listovej zeleniny, brokolice, paradajky, papriky, mrkvy, cibule, bobuľovitého a citrusového ovocia, ale aj mnohých iných druhov s vyšším zastúpením antioxidantov. Napríklad taký ananás obsahuje enzým bromelín, ktorý dokáže nielen podporiť trávenie bielkovín, ale má aj výrazné protizápalové účinky. Jeho efekt môže byť údajne tak silný, ako v prípade niektorých protizápalových liekov.

Schopnosťou tlmiť zápaly a obmedzovať problémy s kĺbmi sa vyznačuje aj zelený čaj a niektoré koreniny z prírodných zdrojov, akými sú zázvor, kurkuma alebo klinčeky. Obsahujú protizápalové zlúčeniny, ktoré dokážu zmierňovať rôzne typy bolesti a opuchov. Okrem toho tiež obsahujú aj vysoké množstvá antioxidantov.

Pri problémoch s kĺbmi a so zápalmi by ste sa mali vyhýbať pravidelnej konzumácii rastlinných olejov s vyšším zastúpením omega-6 nenasýtených mastných kyselín, mastným mäsitým výrobkom, tučným mliečnym výrobkom, hydrogenovaným tukom a transtukom. Všetky tieto typy tukov, hlavne vo vyšších množstvách, prispievajú k vzniku spomenutých ťažkostí.

Foto zdroj: thinkstock