Šport a astma

Astma je stav, ktorý ovplyvňuje dýchacie cesty a vyvoláva stavy, ktoré sťažujú dýchanie. Medzi astmatické príznaky patrí kašeľ, pískavý zvuk na prieduškách, chrčanie a lapanie po dychu. Inak povedané, astma je choroba prejavujúca sa náhlymi dýchavičnými stavmi. Keďže pri športe dochádza k zvýšeným nárokom na dýchanie, do nedávna sa verilo, že to najlepšie čo astmatik môže urobiť je nešportovať. V súčasnosti už tento názor neobstojí. Najmä vďaka vývoju liečby a inhalačných liekov je dnes možné športovať aj s astmou. Podmienkou však je správne dávkovanie športového zaťaženia a prijímaných liekov. Za dôležitú súčasť liečby a prevencie vzniku astmatických stavov sa pritom považuje, aby sa sám pacient snažil pochopiť ako jeho organizmus funguje a ako reaguje na zaťaženie.

Šport a astma

O tom, že športovať s astmou sa naozaj dá, presviedčajú široké rady profesionálnych športovcov astmatikov. V tejto širokej skupine nechýbajú ani olympionici. Na druhej strane niektorí odborníci poukazujú na fakt, že registrovaných astmatikov športovcov je viac než by ich v skutočnosti malo byť. Dôležitú úlohu pritom určite asi zohráva skutočnosť, že väčšina liekov na astmu spadá do skupiny zakázaných dopingových látok, ktoré dokážu pomôcť zvýšiť športový výkon aj u zdravého športovca.

Spúšťač astmatického záchvatu môže byť rôzny. Tieto stavy sa môžu objaviť po vdýchnutí alergénu, alebo po jeho požití v potrave. Alergénom môže byť peľ, pleseň, prach a pod. U športového zaťaženia sú naviac dráždené dýchacie cesty potrebou prijímať viac kyslíku. Vdychovaním studeného a suchého vzduchu dochádza k vysúšaniu sliznice. Tá potom reaguje zvýšenou produkciou hlienu, dochádza k jej opuchu a môže dôjsť až k stavu, ktorý nazývame námahou vyvolaná astma.

Či ste, alebo nieste astmatik je pre vás športovanie prospešné. Pred výberom aktivity je potrebné dobre zvážiť ( spolu s lekárom) svoje možnosti. Asi za najlepší spôsob ako sa vyhnúť astmatickým komplikáciám, je pripravovať organizmus na záťaž postupne. Pred samotným zaťažením je veľmi vhodné zaradiť strečing a činnosť na rozohriatie. Rovnaké pravidlo postupného zaťaženia platí aj z dlhodobého hľadiska. Znamená to, že dávkovanie musí ísť ruka v ruke so schopnosťou organizmu adaptovať sa na zvyšujúcu sa intenzitu činnosti.

Asi za najpriateľskejší šport pre astmatikov sa považuje plávanie. Prostredie okolo vody je obklopené vlhkým vzduchom, ktorý pomáha udržiavať sliznicu vlhkú a napomáha zachytávať nečistoty vo vzduchu. Aj keď je plávanie považované za najvhodnejšie, nemusí byť to pravé. Pri výbere športu je potrebné v prvom rade zohľadniť, či nás táto aktivita bude baviť alebo nie. Ak nás bude baviť niečo iné, s kľudným svedomím sa tomu venujte.

Medzi ďalšie športy ktoré sa považujú za vhodné patrí aj posiľňovanie. Pravidelným cvičením dochádza ku zmierňovaniu astmatických ťažkostí. Svaly ktoré sú v kondícii dokážu pracovať ekonomickejšie a potrebujú pre tú istú činnosť menej kyslíka ako svaly netrénované a ochabnuté. Chôdza rovnako ako plávanie je tiež vhodná. Je však potrebné vyhýbať sa priestranstvám kde je väčšia koncentrácia alergénov. Človek citlivý na peľ dá asi radšej v jarných mesiacoch prednosť posilňovni, alebo telocvični. Športovec citlivý naopak na prach, uprednostní asi iné alternatívy než je zaprášená telocvičňa. Medzi ďalšie športy vhodné pre astmatikov patrí korčuľovanie, beh, bicyklovanie, vodné športy (kajak, kanoe a pod.), kickbox alebo aj asi menej prístupný golf. Vyhnúť sa je potrebné predovšetkým potápaniu, alebo horolezectvu.

Foto zdroj: thinkstock