Skutočne za to môže váš metabolizmus?

Skutočne za to môže váš metabolizmus?u

Spomeňte si, koľkokrát ste už počuli, ako sa niekto vyhovára, že stále a stále nedokáže schudnúť kvôli svojmu metabolizmu. Majú jednoducho „zlý“ metabolizmus, stačí sa im len pozrieť na jedlo a hneď priberú, a podobne. Áno, niektorí ľudia majú rôzne hormonálne alebo zdravotné problémy a to im bráni v chudnutí, no u väčšiny ďalších sú to len prázdne slová. V skutočnosti nemajú problém s metabolizmom, ale problém s pohybom. Konkrétne s nedostatkom pohybu. Niekedy totiž nemusí stačiť ani pravidelný posilňovací a kardio tréning, ak ste okrem toho celkovo málo aktívni.

Ak sa bavíme o priberaní alebo zhadzovaní váhy, z najjednoduchšieho hľadiska ide len o hru čísel. Príliš veľa jedla a nedostatok energetického výdaja zapríčiňuje prírastok váhy (v závislosti od ďalších okolností to môže byť svalstvo, tuk alebo oboje).

To isté platí aj opačne. Jedzte menej, hýbte sa viac a schudnete. Hovoríte si, kiežby to tak jednoducho fungovalo, však? Ak máte aj vy problémy so znižovaním váhy a zhadzujete to na pomalý metabolizmus, ale vaše krvné, hormonálne a zdravotné testy sú v poriadku, potom by ste sa nad tým mali lepšie zamyslieť. Odpoveď nemusí byť ukrytá príliš ďaleko.

Vašu základnú energetickú potrebu pre každý deň dostanete ako súčet úrovne bazálneho (kľudového) metabolizmu, termického efektu skonzumovaného jedla a faktoru, ktorý si nazvime netréningová fyzická aktivita (pre jednoduchosť ďalej len NFA). Úroveň kľudového metabolizmu je energetické množstvo potrebné na základné funkcie organizmu (nezahŕňa žiadne pohybové činnosti) a tvorí približne 50-70% celkového energetického výdaja. Termický efekt jedla je množstvo kalórii potrebných na strávenie prijatého jedla a tvorí približne 10-15%. Zvyšok tvorí NFA, teda netréningová fyzická aktivita (v tréningový deň sa ešte samozrejme pripočítava energetická náročnosť tréningu).

Tip: Poznáte thermogénne spalovače? Jedná sa o výživové doplnky, ktoré pomáhajú urýchľovať prirodzený metabolizmus nášho tela. Ako už z názvu pramení, jeden z dôležitých účinkov je, schopnosť ich účinných látok premieňať energiu na teplo. Teoreticky tak aj bez pohybu pomáhajú schudnúť. Akákoľvek tabletka však nevyrieši problém s metabolizmom človeka, ak ten celé dni vylihuje pred telkou…

Práve na NFA sa zameriame najviac, pretože je to oblasť, ktorá nás v súvislosti s týmto článkom primárne zaujíma. Z celkového energetického výdaja môže predstavovať od 10-15% (veľmi pasívni jedinci počas celého dňa) až po cca 50% (veľmi aktívni jedinci počas celého dňa). Áno, rozdiel tu môže byť až okolo 40%! Čo z toho vyplýva? No hlavne to, že ak spojíte sedavejší spôsob života hoci len s malým nadbytkom kalórii (ku ktorému sa ľahko dopracujete práve vďaka sedavému štýlu), k chudnutiu vám nemusí pomôcť ani pravidelné cvičenie.

Priemerná spotreba kalórii počas intenzívneho posilňovacieho tréningu v trvaní 60 minút je pre 70 kilového chlapa cca 500 kcal. No trebárs také bicyklovanie v pomalšom až strednom tempe bude pre toho istého chlapa za rovnaký čas predstavovať len niečo okolo 300 kcal. A túto hodnotu 300 kcal dosiahnete veľmi ľahko povedzme pár lyžicami arašidového masla alebo hrsťou orechov.

Navyše, štúdie potvrdzujú, že viacero pravidelne športujúcich ľudí má sklony kompenzovať si fyzické aktivity zvýšením kalorického príjmu a obmedzením ostatných pohybových aktivít. Povedané trošku tvrdšie, nemôžete po odcvičení jedného tréningu celý deň sedieť na zadku, jesť a sťažovať si na pomalý metabolizmus. Samozrejme, že po náročnom tréningu sa vytvorí dodatočný priestor na príjem ďalších kalórii, no nie ľubovoľne veľký priestor.

Ak ste sa aj vy našli vo vyššie spomenutej problematickej skupine ľudí, skúste popri rozumnej strave zvýšiť svoju netréningovú fyzickú aktivitu a uvidíte, že váš metabolizmus nie je vôbec taký zlý alebo pomalý, ako ste si mysleli. Vôbec nemusí ísť o nejaké intenzívnejšie činnosti. Stačí byť cez deň jednoducho viacej v pohybe a na nohách. Nezabúdajte, že medzi týmto a medzi sedavým spôsobom života môže byť rozdiel až okolo 40% v prípade denného energetického výdaja!

Foto zdroj: thinkstock