Sacharidové doplnky výživy

Sacharidy a proteíny sú jednoznačne najdiskutovanejšími živinami v športe. Výrobcovia suplementov dnes prichádzajú na trh so stále modernejšími produktmi. Je to spôsobené tým, že sacharidové doplnky, ktoré sú užívané pred, počas a po tréningu, sú pre tvrdo trénujúcich športovcov veľkým prínosom. Poskytnú im dostatok kalórii (energie), čím zabezpečia nárast svalovej hmoty a doplnenie glykogénových rezerv. Môžeme ich rozdeliť do troch hlavných kategórií: gainerové prášky, sacharidové nápoje, energetické a športové tyčinky.

Sacharidové doplnky výživy

Gainery

Gainery sú vo svete doplnkov výživy veľmi populárne. Tieto produkty obsahujú viacero zložiek a kvalitnejšie z nich sú doslova nabité výživnými látkami. Ich prevažnú časť tvoria samozrejme sacharidy (komplexné a jednoduché), ale niektoré z nich zvyknú mať aj pomerne vysoký podiel proteínov (až do cca 35%), vitamínov a minerálnych látok. Sú určené predovšetkým tým, ktorí majú problémy s podváhou a s naberaním svalovej hmoty. Gainery sú vysokokalorické suplementy, ktoré naštartujú metabolizmus a pomôžu tieto problémy aspoň z časti vyriešiť.

Je potrebné si ale uvedomiť, že gainery obsahujú skutočne veľa kalórii v každej dávke. Môže sa teda stať, že po dlhodobom užívaní naberiete nielen svalovú hmotu, ale aj určité množstvo tuku. Cvičenci s už spomenutou podváhou toto väčšinou vôbec nemusia riešiť, lenže ostatní športovci by si ich užívanie a dávkovanie mali lepšie premyslieť. Všetko závisí od vašich cieľov a od toho, čo si môžete alebo čo si chcete dovoliť.

Gainerové prášky sú na prvý pohľad podobné proteínovým, lenže ich výhodou je to, že sa dajú ľahšie rozmiešavať. Väčšinou nie je potrebné ani použitie mixéra. Najčastejšie sa zvyknú užívať hneď po skončení intenzívneho tréningu. Ak však máte náročné a dlhšie tréningy, môžete zvážiť užívanie gaineru aj pred alebo počas tréningu. (Upozornenie: Prípravok s vyšším podielom bielkovín užitý počas tréningu, môže pôsobiť ťažko na žalúdok)

Sacharidové nápoje

V dnešnej dobe sa už vyrába veľké množstvo rôznych karbohydrátových nápojov. Sú dostupné vo forme už namiešaných nápojov alebo je ich potrebné ešte dodatočne zriediť s tekutinou. Majú spoločné to, že ich hlavnými zložkami sú sacharidy a elektrolyty. Najčastejšie sa používajú pri vytrvalostných športoch, kedy je potrebné pravidelne dopĺňať energiu a chýbajúce minerály. Vyznačujú sa koncentrovanou sladkou chuťou.

Pri užívaní nápoja počas športového výkonu je podstatné hlavne to, aby nápoj čo najrýchlejšie opustil žalúdok. Jednotlivé zložky tak môžu byť rýchlo vstrebané. Rýchlosť vstrebávania je ovplyvnená teplotou nápoja, jeho zložením, intenzitou a formou fyzickej záťaže.

Používanie sacharidových nápojov je dôležité najmä počas dlhotrvajúcich športových výkonov, ktoré sú vykonávané v lete pri vysokých teplotách. Vtedy je nutné nielen pravidelné dodávať sacharidy a minerály, ale aj chýbajúce tekutiny. Bolo dokázané, že úbytok telesnej vody o viac ako 2% celkovej telesnej hmotnosti už znamená určitý pokles výkonnosti. Takto sa môže organizmus postupne dostať až do stavu dehydratácie.

Energetické a športové tyčinky

Rýchlo sa stali veľmi populárnou formou dopĺňania sacharidov. Ide o tyčinky, ktoré majú nízky obsah bielkovín, tukov a vlákniny. Najčastejšie sa konzumujú po skončení tréningu. Pri vytrvalostných športoch je to aj počas športového výkonu, respektíve medzi jednotlivými fázami tréningu alebo zápasu. Niektoré sú dokonca vyrábané tak, aby sa neroztopili pri vyšších teplotách (napríklad pri cyklistických pretekoch) alebo aby nezmrzli pri nižších teplotách (beh na lyžiach)

Pri tyčinkách, ale aj celkovo pri sacharidových doplnkoch, si dajte pozor na ich zloženie. Niektoré z nich obsahujú vo väčšom množstve menej kvalitné formy sacharidov, ako je napríklad kukuričný sirup alebo ovocný džús. Tieto látky sú ľahko dostupné, lacné a z pohľadu spotrebiteľa chutné. Dôvod, prečo to tak niektorí výrobcovia robia, je jasný – zníženie výrobnej ceny.

Foto zdroj: thinkstock