RAW food alebo surová (živá) strava

RAW stravovanieKaždý deň aspoň jedno teplé jedlo – alebo nie? Zásada našich mám a starých mám totiž vôbec nezapadá do aktuálnej vlny stravovania, ktorú ideme predstaviť – takzvané „raw“ stravovanie – alebo po slovensky surová (živá) strava.

Viete si predstaviť, že by ste skrátka prestali variť (ale neprestali jesť – práve naopak – jedli ešte viac)? Poďme si objasniť základné zásady tohoto spôsobu výživy, jeho prínosy aj negatíva a v neposlednom rade berme do úvahy reálne skúsenosti ľudí, ktorí žili alebo žijú týmto životným štýlom. Pre vašu lepšiu a komplexnejšiu predstavu sme urobili súkromný prieskum medzi niekoľkými vyznávačmi zdRAWej výživy.

46 stupňov a dosť

Základným kameňom prípravy surovej stravy – ako už vyplýva z jej názvu, je obmedzenie v oblasti klasickej tepelnej prípravy jedál. Raw-food sa pripravuje zásadne v teplote, ktorá v žiadnej fáze prípravy jedla nepresiahne 46°C. Táto hranica je stanovená na základe poznatku, že pri príprave pokrmov v teplote vyššej ako je 46 stupňov strava prichádza o väčšinu výživných látok ako sú vitamíny, minerály či enzýmy.

Vo veľkej miere je to pravda, avšak sú prípady, kedy mierne povarenie prináša efektívnejšie využitie niektorých látok (napríklad prijatím varenej mrkvy vie naše telo spracovať o 70% viac betakaroténu, napriek tomu varená brokolica stráca 97% vitamínov).

Každopádne je mnoho spôsobov prípravy, ktoré rešpektujú pravidlo „46“. Medzi také radíme napríklad mletie, strúhanie, mixovanie, miešanie, sušenie, zamrazovanie, namáčanie vo vode a mnohé iné. Ako hovoria „raw-foodisti“ varená strava rovná sa mŕtva hmota. Príčinu civilizačných chorôb vidia zástancovia tejto stravy v tom, že organizmy, ktoré jedia varenú alebo priemyselne spracovanú stravu (čiže nie v jej prirodzenej podobe) – ľudia, domáce zvieratá – prijímajú mŕtvu hmotu, ktorá spôsobuje v ich tele nerovnováhu a podvyživené (otrávené) telo následne sužujú rôzne ochorenia.

Raw vegán alebo raw všežravec?

Vo všeobecnosti sa k raw-priaznivcom hlásia vegáni, ktorí zo svojej stravy vylúčili nielen mäso v akejkoľvek podobe, ale aj všetky živočíšne produkty. Čiže (zvieracie) mlieko, mliečne výrobky, vajcia, med, výťažky zo zvieracích častí (živočíšna želatína) a podobne.

Základom ich jedálneho lístka je zelenina v akejkoľvek podobe a akomkoľvek množstve, ovocie, huby, bylinky, fermentované potraviny (sójová omáčka, kyslá kapusta a podobne), klíčky, semená (orechy, strukoviny – najmä naklíčené, zrná) a prírodné (neživočíšne) ochucovadlá, oleje, sladidlá a tekutiny.

Základom je čistá (ideálne filtrovaná alebo pramenitá) voda. V realite to vyzerá zhruba tak, že raw-vegán si na raňajky dá výživné smoothie, na desiatu klasicky ovocie alebo zeleninu, prípadne niekoľko orieškov, na obed zeleninový šalát s neživočíšnym syrom alebo klíčkami, olovrant opäť môže tvoriť chuťovo zaujímavé pyré a ako večera poslúži zeleninové smoothie, šalát, studená polievka, prípadne vegánske „cestoviny“.

Receptov je skutočne mnoho a po určitej dobe každý človek, ktorý má záujem, zvládne presedlať na „raw kuchyňu“. Ako dezert si môže občas dopriať koláčik pripravený zo surových ingrediencií – online je dostupné až neuveriteľné množstvo výborných variácií raw dezertov, ktoré plne nahradia koláče, na aké sme zvyknutí. Výhodou mnohých raw koláčov je aj to, že v chladničke vydržia povedzme aj týždeň či dva – bez toho aby sa pokazili či stvrdli.

Druhou skupinou sú tzv. „raw-omnivore“ priaznivci, ktorí okrem surovej zeleniny, ovocia, kličkov či semien do svojej stravy radia aj živočíšne produkty – napríklad surové vajcia, mäso (najčastejšie rybie, ale neprekáža napríklad ani obľúbený hovädzí tatarák), kaviár, syry z nepasterizovaného mlieka, čerstvé zvieracie (kravské, kozie, ovčie) mlieko a výrobky z neho.

TIP: Rastlinné a RAW proteíny v našej ponuke

Na čo sa pripraviť?

Podľa skúseností niekoľkých ľudí, ktorí sa odhodlali na surové stravovanie, vám prinášame zhrnutie ich skúseností a rád, ktoré oceníte, ak by ste sa chceli vybrať práve týmto smerom.

1. Dobre si naštudujte, akým spôsobom sa pripravuje surová strava. Je to totiž diametrálne odlišný spôsob stravovania ako ten, na ktorý sme v našich končinách zvyknutí. Bude nutné sa určitým spôsobom „odznova učiť pripravovať jedlá“ a postupne zistiť, ktoré potraviny s ktorými vytvárajú vhodné kombinácie (vďaka internetu nájdete mnoho užitočných receptov, ktoré vám na začiatok pomôžu). Pripravte sa na množstvo nových pojmov a postupov.

2. Nájdite si dobrý a overený zdroj – ovocie, zelenina, semená a ostatné ingrediencie by mali byť vo vysokej kvalite, chemicky neošetrované a čerstvé. Ideálne s označením BIO alebo od spoľahlivého farmára.

Ingrediencie, ktoré nevieme zohnať priamo, sa objednávajú zo špecializovaných obchodov (napríklad panenský kokosový olej a iné panenské oleje, exotické ovocie, niektoré druhy orechov a semien, dochucovadlá, sladidlá (napríklad karobový prášok, melasa, kokosový cukor, a iné).

3. Pripravte sa na nové (často prekvapujúco dobré) chute a na to, že nič nebude v tanieri teplé (preto je najvhodnejšie začať koncom jari či v lete – aj z dôvodu dostupnosti kvalitných rastlinných potravín)

4. Pripravte sa na zmiešané reakcie okolia. Predsalen raw stravovanie u nás nie je zvykom.

5. Zabezpečte si kvalitný mixér (ten je základom pre prípravu väčšiny pokrmov), kvalitný nekovový riad (ideálne materiály sú sklo, bambus, keramika). Výhodou je, že materiály nemusia byť odolné vysokým teplotám (keďže nebudete piecť ani variť). Taktiež sa bude hodiť nakličovacia miska či sušička (tie však nie sú zo začiatku nevyhnutné, poradíte si aj bez nich).

6. Napriek tomu, že budete jesť zdravo, kontrolujte si zhruba príjem kalórií – najmä to nepreháňajte s orechmi, cukornatým ovocím a sladidlami.

7. Nezabúdajte na zdravé tuky – panenský kokosový a olivový olej sú ideálnym riešením. Taktiež nezabúdajte na prísun bielkovín – v prípade vegan raw ich zabezpečia najmä strukovinové klíčky, zelený hrášok, orechy a orechové maslá, cícer, špenát, brokolica, ľan, chia semená (z ktorých sa dá urobiť výborný puding), neživočíšne mlieka (sójové, ryžové či mandľové), ale aj raw kakao.

Ak sa chcete pridať medzi raw nadšencov, rátajte s tým, že to nebude jednoduché (najmä zo začiatku to chce pevnú vôľu a chuť učiť sa na nové zvyky) ani lacné. Pre niektorých ľudí bolo raw stravovanie príjemných osviežením na niekoľko mesiacov a potom sa opäť vrátili ku klasickej varenej strave – najmä preto, že príliš chudli alebo mali tráviace ťažkosti z priveľkého množstva surovej zeleniny a ovocia (priveľa vlákniny).

Naopak, ďalší ostali pri surovej strave dodnes a nevedia si predstaviť návrat k predošlému stravovaniu. Každopádne všetci, ktorých sme sa pýtali, sa zhodli na tom, že raw stravovanie má svoje úskalia, ale aj nesmierne pozitíva.Medzi tie patrí napríklad pevné zdravie (počas surového stravovania mali opýtaní oveľa silnejšiu imunitu, nevedeli čo je chrípka, nádcha, únava či bolesť hlavy).

Ak sa rozhodnete vyskúsať raw-food, postupujte opatrne a dbajte na to, aby bol prechod z jedného typu stravovania na druhý postupný a primeraný. Ak sa necítite na 100% raw, skúste nahradiť ½ svojich denných jedál surovou stravou a uvidíte, že aj tento variant je zdraviu (najmä imunite) veľmi prospešný.

Foto zdroj: thinkstock