Proteíny – aký je primeraný príjem na dávku?

Väčšina ľudí verí, že čím väčšie množstvo bielkovín do tela dostaneme, tým lepšie. Bielkoviny pomáhajú pri budovaní väčších a silnejších svalov. Jedná grécka báj hovorí, že Krotón, víťaz mnohých olympijských hier získal svoju nenapodobiteľnú silu tým, že jedával 10 kíl mäsa denne. Žiaden športovec súčasnosti by asi až do takýchto extrémov nezašiel, avšak vysoko proteínové diéty sú u športovcov stále veľmi obľúbené…

Proteíny - aký je primeraný príjem na dávku?

Nedávna štúdia, ktorú viedli vedci zaoberajúci sa metabolizmom na lekárskej fakulte Univerzity v Texase, priniesla dôkazy, ktoré priamo odporujú zastaralým názorom o megamnožstvách bielkovín. Zároveň z nich vychádza viacero užitočných rád pre zlepšenie stravovacích návykov a zníženia straty svalovej hmoty u starších ľudí.

Štúdia bola vykonaná metódou monitorovania stupňa proteínovej syntézy u dobrovoľníkov, ktorí konzumovali rôzne množstvo hovädzieho mäsa.

Už z predošlých štúdií sa zistilo, že skonzumovanie 30 gramov bielkovín v jednej porcii, zvyšuje mieru proteínovej syntézy až o 50 %. A to tak u mladých ako aj starších ľudí. (približne 0,1 kg kuraťa, ryby, sóje alebo hovädzieho mäsa)

Nová štúdia, ktorou sa zaoberáme v tomto článku, sa zamerala na zistenie, či zvýšenie porcie bielkovín na 0.35 kg hovädzieho mäsa, čo obsahuje približne 90 g bielkovín, zapríčiní priamo úmerný nárast proteínovej syntézy. Medzi dobrovoľníkmi bolo 17 mladých chlapcov a 17 starších mužov rozdelených do dvoch skupín. V jednej skupine bola podávaná porcia o veľkosti 0,1 kg hovädzieho mäsa a druhej o veľkosti 0,35 kg. Na základe krvných testov a výsledkov biopsie stehenného svalu určili u každého subjektu po každej porcii hovädzieho mäsa mieru proteínovej syntézy.

Výsledky štúdie preukázali zaujímavú skutočnosť:

Miera proteínovej syntézy sa u mladých a starších mužov, ktorí konzumovali v jednej porcii 0,35 kg hovädzieho mäsa nelíšila od skupiny, ktorá konzumovala len 0,1 kg mäsa.

Z výsledkov štúdie vyplýva, že pri konzumácii cca 30 g bielkovín v jednej porcii získa organizmus najvyššiu možnú využiteľnú mieru bielkovín pre nárast svalov. Vyššie množstvo bielkovín nemá na svaly lepší účinok.

Vzhľadom na fakt, že prijímanie veľkého množstvo bielkovín neprimerane zaťažuje obličky a prekysľuje organizmus, uplatňovaním princípu 30 g bielkovín na jednu porciu jedla chránite svoje zdravie.

Foto zdroj: thinkstock