Priobiotiká, prebiotiká a ich význam pre športovca

Určite zaujímavým porovnaním je to, že v našich črevách môže žiť až okolo 100 triliónov mikróbov a to je desaťkrát viac ako je celkový počet buniek tvoriacich naše telo. Vedecké výskumy naznačujú, že jedna z týchto črevných baktérii môže byť dokonca zodpovedná za obezitu. Ďalšie druhy baktérii zasa rozkladajú lepšie určité živiny a tie sú potom aj lepšie vstrebávané.

Priobiotiká, prebiotiká a ich význam pre športovca

Niektoré mikroorganizmy dokážu zmeniť i gény, ktoré sú zodpovedné za ukladanie tuku. To v podstate znamená, že istí ľudia príjmu viac kalórii z určitých druhov potravín ako iní a tieto kalórie sa zároveň aj efektívnejšie uskladnia vo forme telesného tuku. A to všetko len vďaka mikróbom v tráviacom trakte.

Odborníci a vedci zatiaľ nevedia úplne presne, ako tieto informácie použiť, aby nám pomohli účinnejšie chudnúť. Vieme však, že pokiaľ v tráviacom ústrojenstve budú len tie správne baktérie, bude sa do rastúcich svalov dostávať aj viacej živín a tiež sa zamedzí nadbytočnému ukladaniu tukov v organizme. Baktérie do tela môžete "nasťahovať" užívaním tzv. probiotík a prebiotík.

Probiotiká pomáhajú tak, že podporujú v črevách už prítomné baktérie, ktoré tak pracujú účinnejšie. Probiotiká obsahujú napríklad baktériu Lactobacillus acidophilus alebo Bifidobacterium bifidus.

Prebiotické doplnky stravy tieto baktérie vyživujú, a tak im pomáhajú odolávať nepriaznivým vplyvom. Medzi prebiotiká patrí ovocná vláknina (fruktooligosacharidy – označované skratkou FOS). Užívanie obidvoch skupín vo forme doplnkov stravy sa označuje ako tzv. symbiotická suplementácia, ktorá môže mať veľmi radikálny vplyv na trávenie a imunitný systém. Môžete užívať tieto doplnky výživy, aby ste podporili svoju črevnú mikroflóru, ktorá sa vám následne odvďačí efektívnejším svalovým rastom a lepším odbúravaním tukov.

Lactobacillus acidophilus:

Funkciou tejto baktérie je napomáhať likvidácii nepriaznivých mikróbov a kvasníc v tenkom čreve a tiež produkcia laktázy, čo je dôležitý enzým zodpovedný za trávenie mlieka resp. mliečneho cukru – laktózy. Zúčastňuje sa takisto aj tvorby vitamínov B počas procesu trávenia.

Bifidobacterium bifidus:

Baktériu známu tiež pod názvom bifidus nájdeme v hrubom čreve. Napomáha rozkladať cukry prítomné v mlieku a tým znižuje nadúvanie. Ďalej prispieva k udržovaniu takého pH v črevách, ktoré vytvára nevhodné prostredie pre nežiaduce parazity a mikroorganizmy.

Fruktooligosacharidy (FOS):

Táto rozpustná vláknina sa nachádza v rozličných rastlinách, v ovocí a v zelenine. Keďže sú FOS prirodzene sladké, používajú sa aj ako sladidlo. Telo samo o sebe nedokáže spotrebovať ich kalorický obsah, avšak baktérie v črevách túto energiu využiť vedia. Štúdie ukazujú tiež to, že FOS pomáhajú zlepšovať vstrebávanie minerálov a iných mikroživín.

Foto zdroj: thinkstock