Prehľad niektorých populárnych diét

Nízkosacharidová, nízkotučná, vysokotučná, anabolická, zónová, stredomorská, delená, ovocná, zeleninová… To je len príklad tých známejších diét. Prečo ich ale v súčasnosti existuje už toľko veľa? Hlavným dôvodom sú samozrejme narastajúce problémy s obezitou a nadváhou. A takisto aj skutočnosť, že sa v tejto oblasti nových diét a potravinových doplnkov dá veľmi slušne zarobiť.

Prehľad niektorých populárnych diét

Diétne programy by mali ľuďom pomôcť zbaviť sa nadbytočného tuku a zdravotných problémov s ním spojených. Obezita je totiž jednou z najčastejších príčin predčasného úmrtia a náklady na jej liečenie sú v globále veľmi vysoké. Predstavme si v krátkosti aspoň niektoré zo známejších diét.

Nízkosacharidové diéty

Ak je váš organizmus menej citlivý alebo necitlivý voči inzulínu (príčiny cukrovky druhého typu), musíte obmedziť príjem sacharidov. Taká diéta potom predpisuje redukciu ovocia, zemiakov, cestovín, pečiva, ryže, atď. Tuky, hlavne tie nasýtené, sa tiež zvyknú o niečo obmedziť.

V mnohom sa tieto zásady podobajú populárnej zónovej diéte, ktorá býva považovaná za zdravú, pôsobiacu proti ochoreniam a podporujúcu športový výkon. Ako súčasť diéty, ktorá má za úlohu zvýšiť citlivosť organizmu voči inzulínu, sa odporúča tiež pravidelné cvičenie.

Spôsob obmedzenia sacharidov (prípadne aj tukov) je vlastne základným a jednoduchým postupom, ktorý v snahe schudnúť používa viacero jednotlivcov. Nezabúdajte však, že bielkoviny musíte držať pomerne vysoko a neschyľujte sa ani k príliš drastickým kalorickým deficitom, t. z. neznižujte súčasne vo výraznom množstve aj sacharidy aj tuky, ale vhodne to dopĺňajte, aby ste dostali potrebný denný energetický prísun.

Dôležité je aj správne načasovanie príjmu jednotlivých živín (tie menšie množstvá sacharidov, ktoré prijmete, si nechajte hlavne v čase po ťažších športových aktivitách). Existuje viacero typov nízkosacharidových diét, no základné parametre majú spoločné.

Anabolická diéta

S týmto označením ste sa ešte možno nestretli, no anabolická diéta spadá do typu cyklickej ketogénnej diéty, ktorá má pôvod v Atkinsovej diéte. Je však prispôsobená potrebám rôznych namáhavých športov (predovšetkým silových). Základným predpokladom tejto diéty je striedanie stavu ketózy, počas ktorej sa telo zbavuje tukov, a fázy zvýšeného príjmu sacharidov, vďaka ktorej môžete vykonávať intenzívny tréning na udržanie hmoty a sily. V prvej fáze (väčšinou v priebehu pondelka až piatku) nemáte prijímať viac ako 30-40g sacharidov denne, približne 25% energie pochádza z bielkovín a zvyšok z tukov. To spôsobí zmeny v metabolizme tukov, ktoré budú využívané primárne ako forma energie.

Počas víkendu však prijímate menšie množstvá tukov. Sústrediť sa máte prevažne na sacharidy (cca 60-70% celkového energetického príjmu), ktorými dopĺňate glykogén a povzbudíte tvorbu inzulínu.

Vegetariánska diéta

Ak sa bavíme o klasickej, základnej forme vegetariánstva, jeho zástanci nejedia žiadne potraviny živočíšneho druhu. Súčasne s tým sa naskytá otázka, či je vegetariánstvo vhodné a zlučiteľné so silovými športmi a posilňovaním. Určite áno, veď dôkazom toho je viacero jednotlivcov.

Prehľad niektorých populárnych diét

Majú to síce v niektorých prípadoch ťažšie a komplikovanejšie, ale dá sa to zvládnuť. Ak však chcú byť úspešní, musia mať veľmi dobré stravovacie znalosti a musia byť nadmieru starostliví.

Vegetariánska diéta má niekoľko výhod: neobsahuje toľko tukov, je tu vysoké zastúpenie vlákniny, komplexných sacharidov a prospieva srdcu. Väčšina rastlinných zdrojov bielkovín je v porovnaní so živočíšnymi neplnohodnotných. Aby vegetarián dosiahol pri športovaní a posilňovaní úspech, musí sa predovšetkým naučiť, ako vhodne kombinovať potraviny rastlinného pôvodu, aby bola jeho strava nutrične bohatá a plnohodnotná.

Praveká diéta

Vychádza z poznatkov, že pravdepodobnými príčinami civilizačných ochorení moderného veku sú rafinované zdroje sacharidov, niektoré mliečne výrobky, viackrát upravované potraviny a podobne. Na druhej strane, prehistorickí ľudia živiaci sa lovom a zberom konzumovali mäso, zeleninu, ovocie, orechy a ostatné naturálne zdroje potravín. Jaskynný človek vo všeobecnosti netrpel obezitou a srdcovými chorobami, rakovinou alebo cukrovkou. Teória tejto diéty preto vychádza z toho, že návrat k tomuto typu stravovania s naturálnymi a prírodnými potravinami odstráni rôzne civilizačné choroby.

Záverom dodajme, že s veľkou pravdepodobnosťou nebude nikdy existovať univerzálna diéta, ktorá by účinkovala rovnako dobre každému. Musíte si nájsť tie, ktoré vám najviac vyhovujú a podporujú vaše zdravie a športové ciele. Vyhýbajte sa však hlavne tým nezmyselným typom diét, ktoré majú buď príliš veľký kalorický deficit, alebo sú postavené dlhodobo len na jednom zdroji potravy.

Pokiaľ nie ste vrcholový športovec s vysokými cieľmi, treba mať na pamäti, že diéta ako skratka dlhodobo nefunguje. Žiadna diéta nie je náhradou za plnohodnotnú, pestrú a vyváženú stravu.

Foto zdroj: thinkstock