Prečo niektorí cyklisti jazdia vedľa seba? Pohľad cyklistky na naše a rakúske cesty.

Veronika Kermietova

Veronika, autorka dnešného článku

Poznáte cyklistu, ktorý by niekedy nenadával na vodičov, či naopak?

Povedzme si pravdu. Určite nie. Za jeden tréning byť desať krát vytrúbený, či nebodaj vám ešte stihne vodič cez okienko auta vynadať. Nič neobvyklé :)

Avšak, stačí ísť za hranice, k susedom do Rakúska. Na konci tréningu si uvedomíte, že vlastne ste si tréning mohli užiť bez týchto rušivých momentov. Kde je problém? Ako dosiahnuť, aby ste sa zbytočne nevystresovali a ani okoloidúcich vodičov?

Keď jazdíte osamote

Keď idete na tréning sám a držíte sa krajnice, v podstate nehrozí žiadny problém. Čím viac jazdíte k stredovej čiare, podľa môjho názoru je to bezpečnejšie. Pre autá ste viditeľní už z diaľky.

Ako cyklista nechcete nervóznym a vždy ponáhľajúcim sa vodičom zavadzať. Na druhej strane ide aj o bezpečnosť cyklistu. V tomto prípade vás vodič menej ohrozuje pri predbiehaní. Musí zvoliť väčší uhol obehu, akoby ste sa tlačili na krajnici a takmer padli do jarku. A to nevravím, keď ide oproti auto a vodič vás smelo predbieha. Aby sa vyhol protiidúcemu autu, veselo Vás vytlačí z cesty.

Ak sa držíte viac k stredu a ide oproti auto, logicky musia autá za vami počkať a až potom vás obehnúť. Pre nervózneho vodiča zdržanie, no pre cyklistu bezpečnejšie. Toto si vodiči na Slovensku ešte musia docvičiť. Mňa na tréningu obiehajú hlava nehlava. Nezáleží, na akej časti cesty sa držím…

Najčastejšie je stretnúť cyklistov jazdiť vedľa seba – vo dvojičkách.

ako predbiehať cyklistu

Na 1. obrázku je vidieť auto, ktoré obieha v protismernom pruhu. Medzi vozidlom a cyklistom je bezpečná vzdialenosť. 2. obrázok – Ak idú cyklisti za sebou, vodič obieha vo svojom pruhu. Auto je znázornené šedou farbou.  Vzdialenosť medzi autom a cyklistom je minimálna. Stačí aby išiel oproti kamión alebo autobus. Vodič sa inštinktívne pritlačí ešte viac na cyklistu. Môže ho tak vytlačiť z cesty. Ak idú vedľa seba, obieha bezpečnejšie a s väčšou rezervou.

Prečo cyklisti jazdia vedľa seba a nie za sebou?

Predsa je tak tréning pohodlnejší. Pri nižšom tempe môžete aj pokecať a tréning vám ubehne jedna radosť. Toto vidia vodiči ako hlavný dôvod a na cyklistov preto len nadávajú. Je tu však ďalší dôvod.  Aj keď vás všetci hneď vytrúbia,  je táto „formácia“ z hľadiska bezpečnosti na mieste. V takomto zoskupení je vás oveľa lepšie vidieť, či z diaľky zozadu, alebo aj z spredu.

Vodič musí počkať, kým auto v protismere prejde a až potom obiehať. (Viac obrázok hore)

Ak je veľmi úzka cesta a ešte aj bez krajnice, v hustej premávke, neodporúčam takto jazdiť, je to dosť nebezpečné a vy ste predsa len slabý článok premávky. V tomto prípade je lepšie ísť za sebou a držať sa pri kraji.

viditeľnosť cyklistov vedľa seba

viditeľnosť cyklistov

Pri jazde vedľa seba sú cyklisti lepšie vidieť.

Striedanie vo dvojičkách

striedanie v pelotóne

Jazdu vo dvojičkách som spomenula, no ako v tomto prípade prebieha striedanie? Jednoducho. Cyklista na pravej pozícií vybočuje doprava a ten vľavo doľava, vid. obrázok. Ak idete zo špice dole, je dobré to dať jazdcom za vami vedieť malým gestom, a to napr. ukázaním prstom, kam idete vybočiť. Títo dvaja cyklisti spomalia, až kým sa nedostanú na chvost pelotónu a pekne sa tam zaradia. Takto sa to zoraďuje celý tréning.

striedanie cyklistov vo dvojičkách

Jazdiť v pelotóne

Jazdenie v pelotóne, tj. v skupinke cyklistov, je najvhodnejšia voľba, čo sa týka bezpečnosti na ceste a viditeľnosti pre vodičov. Pre bezpečnosť ako takú, jazda v pelotóne alebo v skupinke nie je žiadna hračka. Na tréningu sú najčastejšie skupinky po dvoch, a nezáleží na tom, koľko vás je, ste proste zoradení vo dvojičkách až do nekonečna. Na pretekoch sa ten pelotón už usporiada podľa potreby.

cyklistický peloton

Foto zdroj: Prestigio Realiz Team

Pokiaľ v skupinke jazdiť neviete, ohrozujete všetkých cyklistov vedľa vás a za vami. Takýto ohrozujúci cyklista robí vlny, tzn. sa pohybuje zo strany na stranu pri šlapaní. Pri postavení zo sedla mu bicykel tiež rotuje na každú stranu, či sa mu zadné koleso posunie dozadu, a tak ohrozuje ostatných.

Tieto banálne veci sa dájú rýchlo naučiť, ale človek si to musí sám uvedomovať, ako šlape a čo robí. Už len jeden dotyk kolesa a letíte buď vy alebo ten za vami. A to je ešte ten lepší prípad pádu.

Jazdiť za sebou

Jazdenie za sebou, pokiaľ je vás viac ako 3 je dosť nepraktické a navyše ste z hľadiska bezpečnosti na ceste menej viditeľní. Vodiči síce v tomto prípade budú kľudní, ale môžu vás ohrozovať, ako sme už spomínali, obiehaním bez dostatočne velkého uhla.

Tak cítite, že ste každú chvíľu už v jarku, či v horšom prípade, pod kolesami. Tiež zaberáte väčšiu časť cesty a je ťažko vás bez problému predbehnúť.

Striedanie v jazde za sebou

Ak ste na tréningu zoradení za sebou v tzv. vláčiku a idete zo špice dole, bočíte smerom doľava a ten za vami mierne zrýchli a ide na čelo. Vy si spomalíte a pedálujete, kým sa nedostanete až na koniec a tam sa zaradíte. Takto to postupuje do kolečka. Vid. obrázok.

Čo na to hovorí cestný zákon?

Zbierka zákonov č. 49/2014, § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch:

(2) Cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou; to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky

Naše zákony hovoria jasne. Nie je možné jazdiť inak, ako za sebou. Podľa zákona by mohlo dôjsť k ohrozeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a hrozí vám za to pokuta. Preto našim čitateľom nemožno hore uvedené odporučiť. Článok mal však ukázať pohľad cyklistu, ktorý potrebuje natrénovať množstvo kilometrov. Cyklista u nás vždy ťahá za kratší koniec. Aj preto veľa športovcov vyráža na cesty k našim susedom do Rakúska.

David – Doplnené o rakúsky zákon (§ 68 StVO Verhalten der Radfahrer), ktorý má na vec iný názor – Cyklisti majú pre tréningové jazdy zo zákona povolené jazdiť vedľa seba, pokiaľ sa jedná o tréningovú jazdu a zostanú len vo svojom pruhu.

Ďakujeme za výborné ilustrácie Ľubici Balentovej ;)