6 dôvodov, prečo je kardio tak dôležité

kardio tréning

Príliš veľa športovcov, predovšetkým tých kondičných, podceňuje dôležitosť pravidelného vykonávania aeróbneho tréningu. Svoju myseľ majú upriamenú len na nabratie svalovej hmoty, zosilnenie, prípadne hľadajú určité skratky na vyformovanie postavy bez dodatočných cvičebných jednotiek. Každý jednotlivec však môže ťažiť z viacerých pozitív, ktoré poskytuje aeróbne cvičenie. Z konečného hľadiska to z neho urobí ešte úspešnejšieho športovca. Skúsme si vymenovať tie najpodstatnejšie výhody.

1. Zlepšenie vytrvalostných schopností

Pre niektorých športovcov je výborná aeróbna kondička v rámci ich odvetvia doslova nutnosťou. Pre iných to zas nemusí byť až tak dôležité. Všetci však môžu mať úžitok aspoň zo základného rozvoja vytrvalostných schopností.

Pri rôznych činnostiach (nielen pri športe, ale aj pri práci a v bežnom živote) sa potom tak rýchlo nezadýchate, budete schopní vykonať viac za rovnaký čas a zlepší sa efektivita výstupného výkonu (na rovnakú aktivitu vydáte pri lepšej kondičnej pripravenosti menej energie).

2. Podpora spaľovania tukov

Väčšinou je to práve tento dôvod, prečo ľudia začínajú s vykonávaním kardia. Aeróbne tréningy, spolu s vhodným silovým cvičením a dobre zostaveným stravovacím programom, vás dokážu zbaviť uloženého tuku pomerne rýchlo.

Veľkou výhodou je ich dostupnosť, rôznorodosť a vo veľa prípadoch aj malá náročnosť na materiálne vybavenie. Každý si môže vybrať aeróbne cvičenie podľa svojich osobných preferencii a začať s takou mierou náročnosti, ktorá zodpovedá jeho aktuálnej výkonnosti. Najlepšie je to samozrejme vtedy, ak vás vybrané činnosti budú skutočne baviť. Potom pôjde aj spaľovanie tukov omnoho ľahšie.

3. Zlepšenie kardiovaskulárnych funkcii a krvného toku

Zdravé, silné a efektívne pracujúce srdce je omnoho dôležitejšie ako veľké bicepsy alebo vyrysované brucho. Je to tvrdenie, ktoré by malo byť každému úplne jasné.  V praxi to tak mnohokrát nevyzerá.

Niektorí si napríklad nevedia ani predstaviť, že by vynechali svoj obľúbený tréning bicepsov a tricepsov, prípadne tréning hrudníka. Tí istí jedinci však často úplne vynechávajú kardio cvičenie a pozerajú sa na to len ako na niečo, čo by mali robiť.

Áno, skutočne by to mali robiť, pretože silné a zdravé telo musí byť poháňane dobre fungujúcim kardiovaskulárnym systémom. Zefektívni sa tým aj váš krvný tok a tým pádom zásobovanie tela živinami a kyslíkom.

Upraviť sa môže aj krvný tlak a hladiny krvného cukru. Pravidelným vykonávaním aeróbnych tréningov podporíte nielen svoju zdravotnú stránku, ale z konečného hľadiska aj celkovú výkonnosť.

4. Posilnenie regeneračných schopností

Po intenzívnych tréningoch potrebuje telo určitú pauzu a čas na regeneráciu predtým, než bude schopne opäť podať adekvátny výkon. Kardio cvičenia podporujú funkcie metabolizmu a pomáhajú prebudovať poškodené svalové tkanivá po ťažkých silových a explozívnych tréningoch (aj vďaka spomínanému pozitívnemu vplyvu na krvný tok a zásobovanie živinami).

V tomto prípade, ak chcete aeróbne tréningy využiť primárne na podporu regenerácie, by ste ich mali vykonávať skôr v nižšej až strednej intenzite – tzv. aktívna regenerácia.

5. Znižuje stresové pôsobenie

Kardio nám pomáha aj po psychickej stránke a funguje ako veľmi účinný blokátor stresu. Je to prirodzené antidepresívum, navodzuje dobrú náladu, uvoľnenosť a pozdvihuje energetické hladiny.

So stúpajúcou výkonnosťou prichádza aj lepší pocit zo samého seba a človek sa cíti celkovo istejšie a sebavedomejšie. Nezabudnime ani na kvalitnejší spánok, ktorý udávajú mnohí jednotlivci popri pravidelnom aeróbnom cvičení.

6. Zlepšuje hormonálne prostredie

Hormóny priamo ovplyvňujú to, ako sa cítime a ako vyzeráme. Kardio môže byť z tohto hľadiska prospešné po viacerých stránkach. Viac endorfínov znamená lepšiu náladu a pocity šťastia.

Vyššie hladiny hormónov znižujúcich chuť na jedlo uľahčujú chudnutie. Viac rastového hormónu a testosterónu zas znamená ľahšie svalové a silové prírastky. Obmedzenie produkcie stresových hormónov je taktiež veľmi vítaným bonusom. A v neposlednom rade spomeňme ešte to, že optimálne hormonálne prostredie vplýva aj na správne fungovanie imunitného systému.

Foto zdroj: thinkstock