Povrchy I.

Povrchy asfalt beton

Výber správneho podkladu pre pohybové činnosti sa môže zdať banálny a nepodstatný, ale asi by s tým naše kĺby a najmä chrbtica nesúhlasili. Odhliadnuc od konkrétnych športov, ktoré sú viazané na špecifický povrch, tu ostávajú zastúpené aj činnosti, kde máme možnosť si vybrať. A prečo si teda nevybrať to najlepšie? Nedá sa povedať, že jeden druh povrchu je najlepší a ostatné možno raz a navždy zavrhnúť. Všetko má svoje pre a proti a v neposlednom rade bude zohrávať svoju úlohu asi aj dostupnosť konkrétneho povrchu. Pokiaľ chce človek behať, chodiť, alebo vykonávať v tréningu odrazy, asi bude mať na výber viacej možností, ako napríklad pri hľadaní miesta pre hranie basketbalu, ktoré sú zväčša vybavené asfaltovým povrchom (verejnosti dostupné ihriská). Pozrime sa teraz, aké klady a zápory konkrétne povrchy v sebe skrývajú.

Asfalt a betón – Nespornou „výhodou“ je, že sa asfaltka dá nájsť všade a ak ju uprednostňujete, nie je problém začať športovať aj priamo od domu. Dôvodom, prečo tomuto podkladu často dávame prednosť, je naša pohodlnosť. Netreba chodiť ďaleko a športovanie po ňom si nevyžaduje veľa pozornosti. Jeho rovnosť prakticky nedovoľuje zakopnúť a športovca zvádza k zamýšľaniu sa, alebo započúvaniu do hudby na walkmane. Takéto nevenovanie pozornosti okoliu môže byť však aj nebezpečné, pretože tam kde sú asfaltové cesty, je zvyčajne aj doprava. Okrem tohto nebezpečenstva a smogu s tým spojeného, existuje veľké riziko pre chrbticu a kĺby. Ako prvé slovo, ktoré sa mi v spojitosti so športovaním na asfalte vybaví je tvrdosť! Hoci si to spočiatku uvedomovať vôbec nemusíme, telo tvrdosťou týchto podkladov značne trpí. Kým deti sú ľahké a ich telo takéto otrasy znáša lepšie, s pribúdajúcimi rokmi a najmä kilogramami sa to len zhoršuje. Keďže ani investícia do kvalitnej obuvi úplne následky tvrdých otrasov pri dopade neodstráni, odporúčam (pokiaľ je možnosť) zvoliť pre šport iný povrch, alebo aspoň trasu s kombináciou viacerých podkladov.

Klady (+) Klady aj zápory (+ -) Zápory (-)
+ rovný povrch + – nízke nároky na pozornosť – trpí chrbtica
+ rovnaké resp. veľmi podobné podmienky za suchého ako aj daždivého počasia – trpia kĺby a úpony
+ dobrá dostupnosť a úspora času – vplyvom tvrdých nárazov sa človek rýchlejšie unaví
– rýchle opotrebenie aj tej najdrahšej obuvi
– často prítomnosť áut a smogu

 

Povrchy trava

Trávnik je jeden z najdostupnejších povrchov a jedným z prostriedkov ako športovať na čerstvom vzduchu. Vďaka optimálnej tvrdosti je vhodný aj pre odrazový tréning, pri ktorom sú otrasy výrazne väčšie, ako pri ostatných športových aktivitách. Ideálny trávnatý podklad je nízky a čo možno najrovnejší. Pokiaľ si teda človek nechce na nerovnostiach vykĺbiť členok, musí taký hľadať. Takto prísne požiadavky určite spĺňajú trávniky umelé a trávnaté priestory rôznych športových klubov. Ak však medzi šťastlivcov, ktorí na ne majú prístup nepatríte, postačia aj trávniky školských športovísk, ktoré by mali byť už prístupnejšie. Nech sa rozhodnete, pre odrazové cvičenia, beh, chôdzu, alebo jeden z množstva kolektívnych športov, ktorý možno na trávnatom ihrisku vykonávať, vyhnite sa radšej trávniku keď je mokrý. Asi nie je príliš potrebné zdôrazňovať, že mokrá tráva je klzká.

Klady (+) Zápory (-)
+ optimálne tvrdý povrch pre veľkú škálu športových aktivít – slabšia dostupnosť skutočne rovných a udržiavaných trávnatých povrchov
+ menšie riziko poranenia sa pri páde na trávnik ako napríklad na betón – vďaka svojej klzkosti je mokrá tráva pre športovanie nevhodná
+ drobné nerovnosti posiľňujú svaly o ktorých ani neviete
+ dobrá dostupnosť trávnikov s priemernou kvalitou

 

Foto zdroj: thinkstock