Posilňovanie u diabetikov

Ľuďom s ochorením diabetes nič nebráni venovať sa posilňovaniu, avšak je nevyhnutné, aby dodržiavali niekoľko dôležitých zásad…

cukrovka diabetes a posilňovanie

Zásada č.1: Pred každým tréningom je potrebné zmerať hladinu krvného cukru. Príliš vysoká alebo príliš nízka hladina cukru v krvi môže byť nebezpečná. V prípade, ak sa nerovnováha vyskytne, je nevyhnutné urobiť opatrenia na stabilizáciu a na chvíľu odložiť začiatok tréningu. Optimálna hladina cukru je 100 až 120 mg/100 ml.

Zásada č.2: Necvičte v zle vetranej alebo neklimatizovanej miestnosti. Je v nej príliš vysoká teplota. Ideálna teplota vzduchu by mala byť medzi 21 – 24 ºC. Teplota hrá veľkú úlohu v spôsobe, akým organizmus dokáže premieňať glukózu.

Zásada č.3: Nezabúdajte na dostatok tekutín. Zásobovanie organizmu vodou pred, počas aj po tréningu je nevyhnutné na udržanie stabilnej telesnej teploty. Prílišné kolísanie teploty môže mať na cvičiaceho človeka s cukrovkou negatívny vplyv, keďže môže rozkolísať hladinu cukru v krvi.

Zásada č.4: Majte vždy po ruke niečo na zahryznutie. Stačí niečo jednoduché ako glukózové tablety alebo cukríky a tyčinku. Ako náhle budete cítiť náznaky hypoglykémie, je veľmi dôležité, aby ste mali pri sebe niečo na jedenie, čo obsahuje rýchle jednoduché cukry. Symptómy hypoglykémie sú predovšetkým hlad, straty rovnováhy, bolesť hlavy, zmätenosť, či podráždenosť. Ak sa vám to stane, zjedzte 2-3 glukózové cukríky a o 10 minút neskôr proteínovú tyčinku. Počkajte približne 15 minút, pokiaľ sa vám ustáli krvný cukor a môžete pokračovať v cvičení. Pokiaľ vám napriek tomu cukor nestúpne nad úroveň 100 mg/100 ml, ďalej v cvičení nepokračujte.

Zásada č.5: Po každom cvičení si doprajte vyvážené jedlo zložené z komplexných sacharidov a kvalitných bielkovín. Udržíte si hladinu krvného cukru v norme a telu dodáte všetko, čo po tréningu potrebuje. Obnovia sa zásoby glykogénu vo svalových vláknach a zabezpečí sa dostatok aminokyselín nevyhnutných pre regeneráciu organizmu.

V prípade, ak máte cukrovku, viete aké ťažké je dodržiavať správnu životosprávu. Najdôležitejšia je disciplína a vnútorné presvedčenie o tom, že aj napriek tejto ťažkej chorobe môžete prežiť plnohodnotný život. Vo vašej snahe vám môže výrazne pomôcť práve vhodná fyzická aktivita.

Foto zdroj: thinkstock