Posilňovanie a cukrovka

Ľudia trpiaci na diabetes, hovorovo cukrovku, nemajú žiadny dôvod vyhýbať sa fyzickej aktivite. Práve tá môže celkovému zdravotnému stavu výrazne pomôcť. Posilňovací tréning zvyšuje citlivosť organizmu na inzulín a toleranciu glukózy. Podľa výskumov, najväčšie benefity cvičenia pociťujú ľudia s cukrovkou 2.typu (najrozšírenejší typ, až 90% zo všetkých prípadov). Ľudia s cukrovkou 1.typu si vďaka cvičeniu dokážu poradiť so zvýšeným množstvom glukózy aj pri menšej dávke inzulínu.

Posilňovanie a cukrovka

Okrem týchto základných zmien, ktoré pravidelné cvičenie spôsobuje, existuje množstvo ďalších dôvodov prečo sa pravidelne hýbať.

1. Prebytočná glukóza v krvi sa pri silovom tréningu použije na zásobenie svalových vlákien energiou. Už priemerný tréning v trvaní 30 – 40 minút tri krát za týždeň zapríčiní postupný rast svalovej hmoty. Čím väčšie množstvo svalovej hmoty máte, tým vyššia je spotreba glukózy v priebehu dňa. Tento efekt sa dá dosiahnuť taktiež aeróbnym tréningom.

2. Diéta, ktorú posilňujúci športovci dodržiavajú, aby si zabezpečili optimálne výsledky, je ideálna aj pri snahe o udržanie stabilnej hladiny krvného cukru. Základom tejto stravy sú sacharidy s vysokým obsahom vlákniny. Ich zdrojom je najmä tmavá ryža, celozrnný chlieb a pečivo. Ideálna je ich kombinácia so zeleninou a bohatými zdrojmi bielkovín. Sem zaraďujeme kuracie mäso, vajíčka, tvaroh, ryby a olivový olej. Obvyklý pomer medzi jednotlivými základnými zložkami potravy je 40% sacharidov, 40% bielkovín a 20% tukov. Oplatí sa tiež dodržiavať zásadu – viac krát denne menšie porcie jedla.

3. Niektoré doplnky výživy pre športovcov pomáhajú zvýšiť účinnosť inzulínu a zároveň odbúrať prebytočnú glukózu. Úspech športovca závisí od optimálnej hladiny inzulínu a využitia živín. Práve z tohto dôvodu sa mnohé výživové doplnky zameriavajú na optimalizáciu metabolizácie inzulínu. Medzi najprospešnejšie suplementy patrí: Kyselina Alpha Lipoic, Chromium Picolinate, extrakt z listov Gymnema Sylvestre, Vanadyl Sulfát a Vitamín C v kombinácii s Vitamínom E.

4. Jedným z najdôležitejších faktorov ovplyvňujúcich metablizmus je odpočinok. Nedostatok spánku drasticky znižuje hladinu izulínu. Aj zdravý muž, ktorý venuje spánku len minimum hodín týždenne, je schopný dostať sa počas tohto krátkeho obdobia do stavu pripomínajúceho prvé štádium cukrovky. Nedostatkom spánku sa výrazne aktivuje nervový systém, čo znižuje funkciu pankreasu – orgánu, ktorý produkuje inzulín.

Foto zdroj: thinkstock