Placebo efekt a športový výkon

placebo

Čo je to placebo

Placebo môže mať značné účinky na silu, vytrvalosť, fyzickú výkonnosť alebo toleranciu bolesti. Pod týmto pomerne často používaným pojmom sa skrýva niečo, čo so sebou dokáže prinášať skutočný efekt na základe sily sugescie.

Placebo môžeme označiť aj ako zámerne neúčinnú látku. Prípadne neaktívnu substanciu. Často sa používa napríklad pri testovaní liekov, keď sa jednej skupine podáva normálne liečivo a druhej neúčinná látka (placebo), ktorá vzhľadom a chuťou pripomína klasický liek.

Ako placebo môže fungovať?

Dochádza k efektu, kedy sa pacientom zlepšuje zdravotný stav aj napriek tomu, že prijímajú placebo. Vo svojej mysli totiž veria, že prijímajú účinnú látku a organizmus efektívnejšie mobilizuje vlastné rezervy.

Keď sa povie placebo, mnohým sa v spojitosti s týmto slovíčkom vynoria výrazy ako klamstvo alebo podvod. Má skôr zlú reputáciu, ale v skutočnosti je pre nás vo viacerých situáciách prospešné. Platí to aj pre zvýšenie silových alebo kardiovaskulárnych schopností.

Predstavte si, že vypijete placebo energetický nápoj.

Placebo efekt v športe

Budete veriť a očakávať, že máte väčšiu silu. Niečo podobné sa uskutočnilo v štúdii, v ktorej testovali súťažných silových trojbojárov (powerlifting).

Niekoľko hodín pred záťažou im bola podaná tableta (placebo). Skupina, ktorej povedali, že ide o anabolické steroidy, zaznamenávala silové zlepšenia v priemere o 4%.

Druhej skupine bolo priamo vysvetlené, že budú prijímať placebo. Napriek tomu dochádzalo aj u nich k určitým zlepšeniam (miernym, no spozorovateľným). Potvrdilo sa, že placebo môže účinkovať aj v tých prípadoch, kedy ho užívajú skúsenejší športovci a sú s tým oboznámení.

A ďalšie výskumy

V jednom z nich bola podávaná vytrvalostným bežcom (trénovaní jedinci) látka, ktorá im mala údajne zvyšovať výkonnosť. Išlo však o placebo. Ukázalo sa, že zúčastnení jedinci potom dosahovali lepšie časy – bežali rýchlejšie v priemere o 8%.

Z celkového počtu bežcov zaznamenalo lepšie časy až 84% z nich. V tomto prípade teda sila placeba neúčinkovala na 16% osôb.

Účastníkmi štúdie z roku 2007 boli netrénovaní študenti. Robili sa testy maximálnej sily v tlaku na lavičke a leg presse. Ľudia, ktorí verili, že prijímajú látky na zvýšenie výkonnosti (išlo však o placebo), zaznamenali o poznanie lepšie výsledky v porovnaní s kontrolnou skupinou. U niektorých z nich dokonca dochádzalo k silovým zlepšeniam blížiacim sa 20%.

Dvojitý placebo efekt

Zaujímavý výskum bol uskutočnený aj o rok neskôr. Zúčastnené osoby tu vykazovali v priemere o 22% lepšie silové výsledky po tom, čo im bolo povedané, že berú tablety s vysokým obsahom kofeínu (išlo o placebo).

Okrem toho im výskumný tím pri tréningu oznamoval, že mali na činke väčšiu záťaž, než aká tam v skutočnosti bola. Predstavte si, že by vám oznámili 150kg na činke, no reálne by tam bolo naložené 130kg. Váha by sa vám zdala pocitovo ľahšia a skonzumovanej látke by ste pripisovali ešte väčšiu účinnosť. Išlo o tzv. dvojitý placebo efekt.

Podobne by sa dalo pokračovať ďalej. Existuje veľa výskumov, ktoré dokazujú silu placeba a jeho pozitívny vplyv na športový výkon alebo na tlmenie bolesti.

Ak trošku odbočíme, môžeme si tiež uviesť zaujímajý fakt v súvislosti s liekmi proti depresiám. Odborníci odhadujú, že až okolo 50% celkových účinkov týchto liekov je úzko spätých s placebo efektom.

Nielen pri psychických ochoreniach, ale napríklad aj pri rôznych mentálnych blokoch (prílišná nervozita pred výkonom, problémy so sústredením, atď.) môže byť placebo efekt veľmi vítanou záležitosťou.

Samotná účinnosť placeba nespočíva len vo zvýšenej motivácii, ako si to poniektorí myslia. Ukazuje sa, že kvôli tomu dochádza k určitým zmenám a prispôsobeniam v našom mozgu (napríklad v prípade tolerancie bolesti to môže ovplyvňovať samotné receptory bolesti). Pod vplyvom placeba sa organizmus dokáže do určitej miery fyziologicky meniť.

Možno máte aj vy osobné skúsenosti s placebo efektom. Výskumy v mnohých prípadoch potvrdzujú, že môže byť zodpovedné za zvýšenie výkonnosti od pár percent až po pár desiatok percent.

Súvisiace zdroje:
1. Maganaris, Constantinos N., et. al.: “Expectancy Effects and Strength Training: Do Steroids Make a Difference?” The Sport Psychologist, 2000, 14, 272-278
http://www.humankinetics.com/acucustom/sitename/Documents/DocumentItem/1907.pdf
2. Wright G., Porcari John P., et. al.: “Placebo Effect on Exercise Performance.” Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation and Prevention, 2006, 26 (4): 269
http://www.gundluth.org/upload/docs/Research/MedJournal/Vol6No1.pdf#page=6
3. Kalasountas V., Reed J., Fitzpatrick J.:. “The Effect of Placebo-Induced Changes in Expectancies on Maximal Force Production in College Students.” Journal of Applied Sport Psychology, 2007, Volume 19 (1): 116–24
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10413200601123736?journalCode=uasp20
4. Antonella P., Carlino E., Benedetti F.: “The Top-down Influence of Ergogenic Placebos on Muscle Work and Fatigue.” European Journal of Neuroscience, 2008, 28 (2): 379–88
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-9568.2008.06344.x/abstract?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Foto zdroj: thinkstock