Pilates abeceda – Mačací chrbát

Cat stretch – ,,Mačací chrbát,, patrí medzi cviky, ktoré sú viac menej známe každému. V našom prípade je však pri jeho vykonávaní dôležité uplatňovať všetky základné princípy metódy Pilates.

Výhodou tohto cviku je, že je pomerne jednoduchý. Navyše nám výborne pomáha mobilizovať chrbticu ako aj pochopiť význam vyjadrenia ,,pohyb stavec po stavci,,. Rovnako ho môžeme použiť ako uvoľňovacie cvičenie, najmä ak sme pred tým zaťažovali chrbticu. Keď si osvojíme správne vykonávanie cviku Cat Stretch,, Mačací chrbát,, , zíde sa nám to pri ďalšom, ktorí sa nazýva ,, Spider Man,, (ten príde na rad nabudúce).

Cat Stretch – ,,Mačací chrbát,, Nácvik

Kľaknite si na podložku – na všetky štyri. Vystreté ruky sú položené dlaňami na podložke – na šírku ramien. Kolená by mali byť od seba na šírku bokov. Medzi dlaňami a kolenami nesmie byť veľká medzera. Pozor na chodidlá – nemali by byť vytočené dovnútra ani vytočené smerom von. Chodidlá sú teda paralelne položené nártom na podložke.

Hlava je aj pri tomto cviku prirodzeným predĺžením chrbtice. Chrbát držíme vystretý (predstavte si, že máte na chrbte položené veľké pravítko, ktoré smeruje od spodnej časti chrbtice až k hlave). Zatlačte ramená čo najďalej od uší – akoby ste ich chceli zatlačiť až k driekovej časti chrbta.

Lopatky by ste mali zatlačiť k sebe. Ústami vydýchnite všetok vzduch z pľúc, sťahujte pritom rebrá ako harmoniku smerom dovnútra, poriadne pritláčajte pupok k chrbtici a podsadzujte panvu – stavec po stavci. Nezabúdajte na sťahovanie panvového dna pri každom výdychu.

Ramená držte čo najďalej od uší a lopatky stále priťahujte k sebe. Pri pohybe späť do východiskovej polohy – opäť stavec po stavci, sa zhlboka nadychujte až do chrbta, akoby ste si chceli zívnuť. Znovu pozor na správne držanie lopatiek a ramien.

V prípade, že máte za sebou veľmi náročné cvičenia, skúste zatvoriť oči. Podarí sa Vám lepšie sa skoncentrovať na pomalé dýchanie a uvoľnenie svalov aj mysle. Opakujte 3-5x. Veľmi dôležité je pomalé a koncentrované vykonávanie cviku. Pomáha nám to uvedomovať si každú jednu fázu cviku ako aj priebežne kontrolovať uplatňovanie všetkých princípov metódy Pilates.

pilates Cat Stretch Mačací chrbát
Cat Stretch ,, Mačací chrbát,, – východisková poloha
pilates Cat Stretch Mačací chrbát
Cat Stretch ,, Mačací chrbát,, – cieľová poloha

Cat Stretch – ,,Mačací chrbát,, Najčastejšie chyby

Ako je vidieť na obrázku č.3 – najčastejšou chybou pri východiskovej polohe je príliš prehnutý chrbát v driekovej časti.

pilates Cat Stretch Mačací chrbát
Cat Stretch – ,, Mačací chrbát,, – nesprávna východisková poloha

Ako je vidieť na obrázku č.4 – najčastejšou chybou pri cieľovej polohe sú príliš pritiahnuté ramená k ušiam a povolené lopatky.

pilates Cat Stretch Mačací chrbát
Cat Stretch – ,, Mačací chrbát,, – nesprávna cieľová poloha

Nezabudnite trénovať aj naďalej a tešte sa na ,,Spider man-a,, :)