Pajonček, pás proti hrbeniu a guľatý chrbát

Guľatý chrbát – hrbenie sa trápi veľa ľudí. Vynález ktorý by ho dokázal odstrániť by určite potešil nejedného z nich. Je to už dlhý čas, čo bolo možné v TV vidieť reklamu na pajonček. Keďže sa ma naň ľudia z času na čas pýtajú, ostal asi populárny aj dnes. Pre tých ktorým tento názov nič nehovorí, ho skúsim popísať. Alternatívny názov je upomínacia bandáž.

Pajonček, pás proti hrbeniu a guľatý chrbát

Pajonček je zariadenie, ktoré obsahuje popruhy a zvukovú alebo vibračnú signalizáciu. Popruhy sa obliekajú cez ramená tak, aby bol človek vystretý. Ak sa pri práci, učení alebo inej činnosti zhrbí, pajonček ho zvukovo alebo vibračne upozorní.

Znie to geniálne. Už nemusím myslieť na to že sa hrbím. Pajonček to spraví za mňa. Ak sa zhrbím, zaznie signál a ja sa opäť vystriem… Pomôže mi to však? Prestanem sa vďaka pajončeku hrbiť? NIE.

Podobný problém prečo to nefunguje majú podľa mňa aj tzv. pásy proti hrbeniu. Je ich možné kúpiť v zdravotných potrebách alebo dokonca dostať na predpis od lekára.

Prečo pajonček nefunguje?

Tak ako nepomôže napomínanie svojho dieťaťa vetou – "Vystri sa!", rovnako nepomôže ani pajonček. Áno, na okamih sa dieťa vedome vystrie, no len na chvíľu. Ani iná forma "signalizácie" v podobe vibrácie alebo pípnutia mu nepomôže. Hneď ako pajonček vyzlečie, bude sa znova hrbiť.

To že človeka upozorníme že sa hrbí mu nepomôže. On predsa vie že sa hrbí. Nie každý ale vie prečo sa hrbí? Pajonček upozorňuje len na konečný výsledok. Ak má byť výsledok iný (vystretý chrbát), treba zmeniť príčinu. Len tak je to  možné napraviť.

Medzi najčastejšie príčiny vzniku patrí napríklad dedičnosť, sedavé zamestnanie, dlhé hodiny v školských laviciach (+ rýchly rast), sedenie za počítačom atď.

To, čo spôsobuje hrbenie sa, je predovšetkým ochabnuté, dlhé chrbtové svalstvo a poskracované prsné svaly. Aby mohol byť trup vzpriamený, musia byť prsné svaly a chrbtové svaly optimálne dlhé a silné = v rovnováhe. Sú oproti sebe a navzájom sa "preťahujú".

Pri guľatom chrbte je potrebné naťahovať silné, stuhnuté prsné svalstvo, uvoľňovať tuhé ramená a posilňovať medzilopatkové svaly. Tejto téme som sa už venoval v článkoch:

Cviky na guľatý chrbát (1.časť) Cviky na guľatý chrbát (2.časť) Cviky na guľatý chrbát (3.časť) Cviky na guľatý chrbát (4.časť)

Tieto články však nemôžu pokryť všetko, čo je možné pre zdraví chrbát cvičiť. Preto skôr ako zháňaniu pajočekov a pásov proti hrbeniu, by som odporúčal cvičenie pod dohľadom skúseného trénera, ktorý túto oblasť dobre ovláda (nápravné a uvoľňovacie cvičenia).

Foto zdroj: thinkstock

David Zeman

Vediem Sportujeme.sk, Telocvikari.sk a Deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK – Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky. Aktuálne bloger, vloger a podnikateľ. Pomáham telocvikárom a školám s výberom a dodaním športového vybavenia na kľúč.