Nitric Oxid (Oxid dusnatý) a športový výkon

Oxid dusnatý, nitric oxide (NO), je plyn, ktorý sa prirodzene tvorí v ľudskom tele a zabezpečuje komunikáciu medzi bunkami. Tvorba oxidu dusnatého v organizme je podmienená rozkladom aminokyselín, konkrétne arginínu. Suplementom oxidu dusnatého je vlastne arginín, nie oxid dusnatý ako taký. Arginín je prirodzene obsiahnutý v potravinách ako napríklad špenát, sezamové semienka, krabie mäso, krevety a biele morčacie mäso.

Nitric Oxid (Oxid dusnatý) a športový výkon

Určite vás však zaujímajú viac pozitívne, či negatívne vplyvy oxidu dusnatého na ľudské telo a s ním spojený športový výkon. Hlavnou úlohou Nitric Oxide – NO je, ako sme už spomenuli, zabezpečiť komunikáciu medzi bunkami organizmu. Tu sa dostávame k prvej kľúčovej úlohe, ktorou je kontrola krvného obehu, úprava činnosti mozgu, pľúc, pečene, obličiek, žalúdku a ďalších orgánov. Z perspektívy budovania svalstva, Nitric Oxide – NO ovplyvňuje uvoľňovanie hormónov a adrenalínu. Taktiež urýchľuje rýchlosť rastu svalovej hmoty a fázu regenerácie, zvyšuje cirkuláciu krvi, čím poskytuje svalom viac živín.

Oxid dusnatý vo forme umelých náhrad je relatívne novým fenoménom na trhu so športovými doplnkami a vyživou. Mnoho športovcov vyhľadáva NO suplementy hlavne z dôvodu, že veria v pozitívny účinok na ich športový výkon a regeneráciu. Arginín využíva celý rad metabolických dráh, ktoré produkujú množstvo biologicky aktívnych látok ako je oxid dusnatý, kreatín, agmatine, glutamát, polyamíny, ornitín a citrulín.

Športovci vyhľadávajú arginín z troch hlavných dôvodov:

1. podieľa sa na sekrécii endogénneho rastového hormónu 2. podieľa sa na syntéze kreatínu 3. podieľa sa na šírení oxidu dusnatého

1. Je potvrdené, že arginín stimuluje rastové hormóny, zvyšuje ich vylučovanie a pri konzumácii odporúčanej dávky arginínu bola u mladých mužov zvýšená koncentrácia rastového hormónu až 8-násobne na 90 minút po jeho užití, čo je ideálne pre budovanie svalstva pri objemových tréningoch a arginín môže vďaka rozšíreniu ciev pomôcť následnej regenerácii.

2. Ďalším potencionálom arginínu je jeho využitie pri syntéze kreatínu. Arginín, glycín a metionín sú totiž tri aminokyseliny, ktoré sa na syntéze kreatínu podieľajú. Bolo dokázané zvýšenie výkonu svalovej sily a veľkosti svalových vlákien. Stojí za zmienku, že tieto zlepšenia svalovej funkcie a športového výkonu sú najmä výsledkom kreatínových doplnkov.

3. Arginín zvyšuje produkciu oxidu dusnatého, plynu, ktorý zabezpečuje komunikáciu medzi bunkami. Hlavným účinkom Nitric Oxide – NO na metabolizmus kostrového svaltsva je zvýšenie dodávok a využitie prvkov prostredníctvom svojich substrátov na vazolidačné účinky. V potréningovej fáze užitie arginínu vďaka zvýšenému prekrveniu urýchli regeneráciu, doplnenie zásob glykogénu vo svalových vláknach a vyplavenie metabolitov.

Žiadne výrazné vplyvy na športový výkon sa u inej vzorky ľudí výskumom nepotvrdili (štúdia bola vykonaná na vzorke mužov vo veku 50-70 rokov). V tomto prípade je arginín prospešný skôr pre mužov s erektilnou dysfunkciou, kde sa pri užívaní 5g arginínu denne po 6 týždňoch preukázalo zlepšenie. Arginín prináša rovnaký efekt ako viagra, s tým rozdielom, že viagra blokuje enzýmy PDE5, ktoré ničia oxid dusnatý, pričom agrinín sa na výrobe oxidu dusnatého výrazne podieľa. U žien arginín taktiež vyvoláva pocity sexuálneho vzrušenia.

Arginín sa sám podieľa aj na syntéze svalových bielkovín, tak ako iné aminokyseliny a kreatín. Dôležitú úlohu hrá pri vazodilatácii (rozširovanie ciev). Doplňovanie arginínu v dávkach 5-6 gramov za deň poskytuje ľudskému telu vyššiu odolnosť proti únave, zvýšenie aeróbneho rozsahu a pocit väčšej celkovej energie. Arginín je vhodný aj pri urýchlení procesu hojenia, zníženie hladiny cholesterolu a podporu imunitného systému.

Pri všetkých vyššie uvedených vplyvoch, kde arginín vyjadruje potenciál na zlepšenie fyzickej výkonnosti, dodávame nasledujúci príklad. Trénovaní športovci pri použití 8 gramov arginínu denne žiadne pozitívne vplyvy na funkciu svalov nezaznamenali, naopak, u netrénovaných jedincov sa pri dávke 3 gramov arginínu denne zvýšila odolnosť voči svalovej únave.

NO suplementy sú dostupné vo forme prášku, tabliet a kapslý. Dávkovanie je stanovené výrobcom. Zloženie štandartne obsahuje 5,2g l-arginínu a l-citrulínu, 500mg vitamínu C, 400 IU vitamínu E, 400 mikrogramov kyseliny listovej, 10mg kyseliny alfa lipoovej a 50mg extraktu z medovky. Prášok sa zvyčajne zmieša s vodou. Takto je látka absorbovaná v tele rýchlejšie a efektívnejšie, ako napríklad kapsule alebo tabletky. Arginín je aktuálne na trhu veľmi žiadaný, ide o jeden z najvyhľadávanejších a najpredávanejších preparátov (aj na Športujeme.sk).

V kombinácii s inými amynokyselinami, obsahujúcimi tie isté látky, môže dôsjť k predávkovaniu. Užívanie arginínu je v krátkom časovom období bezpečné, ale môže spôsobiť celý rad vedľajších účinkov vrátane poruchy trávenia, nevoľnosti, bolesti hlavy, nadúvania, hnačky, alergie a podobne. Väčšie dávky arginínu môžu zvýšiť žalúdočnú kyselinu, čo spôsobuje pálenie záhy, žalúdočné vredy a tráviace problémy. Pred použitím akéhokoľvek doplnku stravy je lepšie poradiť sa s odborníkom.