Motivácia, alebo čo sa stalo s novoročnými predsavzatiami?

Motivácia, alebo čo sa stalo s novoročnými predsavzatiami?

Jedlo predstavuje pre mnohých pocit pôžitku, ukludnenia, či spôsob vypĺňania voľného času. Výsledkom zlých stravovacích návykov, rôznych stresových situácií, problémov v rodine, v partnerskom živote, v práci, či škole, môže byť prejedanie sa a tiché priberanie na váhe. Nech je dôvod obezity akýkoľvek, počiatok diéty, alebo cvičenia pre nápravu asi stačiť nebude. Nech je lekár, alebo osobný tréner akokoľvek skúsený odborník, nech dáva akokoľvek dobré rady, pre úspech to stačiť nebude. Aj tie najlepšie rady, najprepracovanejšie cvičebné programy sa míňajú účinkom v prípade, ak človek nemá dostatočnú vôľu.

Motív pre nápravu neželaného stavu môže byť rôzny. Pre niekoho to môže byť motív estetický. Je to veľmi dôležitá a silná motivácia. Ťažko dohovoríte človeku, ktorému na sebe nezáleží a je mu jedno ako vyzerá pri pohľade do zrkadla, či v očiach iných ľudí.

Sila musí vychádzať priamo z človeka. Začať dokáže každí, ale vytrvať a dokázať schudnúť sa môže podariť len človeku s pevnou vôľou, ktorá musí prameniť zo silných motívov. Je vždy lepšie ak motív pramení z človeka samotného, ako keď prichádza z okolia. Ak si obézny nevie odpovedať na otázku prečo začať, je potrebné mu motív „jemne podstrčiť“. Najvýhodnejšie bude, šikovne zaonačiť všetko tak, aby mal pocit, že motív si vlastne našiel on sám.

Dôsledkom neliečenej obezity sú často zdravotné problémy. Človek si zdravie neuvedomuje, až kým ho nezačne strácať. Bolesti kolien, dýchavičnosť, problémy s chrbticou, vysoký krvný tlak a iné zdravotné problémy sa môžu stať tou pravou hnacou silou k náprave. Ak trpíte v dôsledku nadváhy zdravotnými ťažkosťami, skúste si predstaviť, aké to bude bez nich. Zámerne nepíšem aké by to bolo, ale aké to bude! Slová „aké by to bolo“, si nechajte pre snívanie.

Človek potrebuje mať pred očami cieľ! Predstavu seba samého za ktorou musí ísť a preto je vhodné motivovať sa reálnym obrazom čo môže človek dosiahnuť, ako môže vyzerať. Vhodné je si klásť ľahšie čiastkové ciele a postupne ich sčítaním sa približovať k cieľom väčším. Častou chybou je stanovenie si predsavzatí obtiažnych a po zistení, že to ide veľmi pomaly sa vzdať. Apropo čo sa stalo s vašimi novoročnými predsavzatiami?

Rovnako ako sa môže stať motívom náprava strácajúceho sa zdravia, môžeme hovoriť aj o motíve citovom. Nie je asi raritou, keď partner opustí partnerku, ktorá mu doslova „rastie pred očami“. Podobná situácia platí samozrejme aj obrátene. Motívov je určite veľa a je len na vás, alebo na partnerovi, priateľoch a známych aby sa pre vás našiel ten správny. Na záver len malú radu. Nechcite chudnúť rýchlo a nechcite nemožné. Úbytok na hmotnosti napríklad 2kg za mesiac nie je málo. Predstavte si ako pri konštantnom chudnutí 2 kg za mesiac budete vážiť za rok, alebo jeden a pól roka. Vyhnete sa tak Jo-Jo efektu a je dokázané, že takto rozložené chudnutie je zdravšie a trvalejšie.

Foto zdroj: thinkstock