Minerálne látky VIII. – jód, fluór a mangán

16117

Jód

Význam:

  • Je potrebný na zabezpečenie funkcie štítnej žľazy

  • Urýchľuje metabolizmus, pomáha pri spaľovaní nadbytočných tukov

  • Podieľajú sa na kvalite nechtov, vlasov a kože

  • Pomáha pri syntéze cholesterolu

  • Premieňa karotén na vitamín A

  • Zabezpečuje zdravý mentálny vývoj u detí

Minerálne látky VIII. - jód, fluór a mangán

Jód je známy hlavne vďaka jeho potrebe pre správnu funkciu štítnej žľazy. Ak ho má telo nedostatok, môže dôjsť k zdureniu štítnej žľazy (strume). Spomaľuje sa metabolizmus, zvyšuje sa ukladanie tukov a klesá vitalita. U detí môže nedostatok zastaviť telesný, ako aj mentálny vývoj. Nadbytok jódu je považovaný za toxický, ale účinok nebol zatiaľ popísaný. V bežnej potrave je jeho hlavným zdrojom jodidovaná soľ a soľ morská. Prísun jódu tak zabezpečujú ak všetky potravinárske výrobky, ktoré sú jodidovanou soľou upravované. Ďalej sú významným zdrojom dary mora, vrátane rias a chalúh. Odporúčaná denná dávka je približne 150 mcg.

Fluór

Význam:

  • podieľa sa na metabolizme glukózy, syntéze mastných kyselín a cholesterolu

  • pomáha udržiavať krvný tlak a telesnú hmotnosť

  • zvyšuje pôsobenie inzulínu a pôsobí preventívne proti vzniku cukrovky

  • kladne pôsobí na činnosť nervovej sústavy, pečene a endokrinnej žľazy

Fluór je súčasťou kostí, zubov, štítnej žľazy a mozgu. V mnohých krajinách sa pitná voda fluoriduje, pričom koncentrácia fluoridových iónov je vždy menšia ako 1 mg na liter. Nadmerné užívanie fluóru sa považuje za toxické. Fluór sa ukladá v kostiach a spôsobuje ich krehkosť a morfologické zmeny. Za prijateľný príjem sa považuje 1,5 až 4 mg. 

Mangán

Význam:

  • Zúčastňuje sa na syntéze mastných kyselín a cholesterolu

  • Je dôležitý pre fungovanie centrálnej nervovej sústavy

  • Preventívne pôsobí proti vzniku cukrovky

  • Podporuje mužskú potenciu, tvorbu pohlavných hormónov a tvorbu materského mlieka

Potrava nezabezpečuje dostatočný prísun tohoto minerálu a preto sa ho odporúča telu dodávať v prípravkoch. Predávkovanie mangánom nie je bežnou potravou možne. Pri nedostatku dochádza k zoslabnutiu svalstva, svalovým kŕčom a telesným disproporciám. Denná dávka mangánu je 2,5 až 5 mg. V potrave sa nachádza v orechoch, v čaji, vajciach a v zelenej listovej zelenine.

Foto zdroj: thinkstock

ZDIELAJ
Predchádzajúci článokGainery
Ďalší článokVýpony v sede na prístroji
Zakladateľ Športujeme.sk. Absolvent FTVŠ UK - Diplomovaný tréner: Atletický tréner 1. triedy a 2. triedy v kulturistike a fitness. Už viac ako 15 rokov našim čitateľom prinášame zaujímavé články, reportáže a videa zo sveta športu, výživy a zdravia.
  • didzana

    tato stranka je super lebo konecne som nasla co som potrebovala

  • Karin

    Ďakujem pekne tieto žurnály sú úplne skvelé celý večer hľadám niečo o biogénnych prvkoch a konečne som našla niečo zmysluplne, jednoducho zhrnuté…

    No proste bomba! Ďakujem veľmi pekne! :)

    Karin