Mak vo výžive športovca

Mak vo výžive športovca

Plná chuť, vysoký obsah výživných látok a dostupnosť predurčujú mak na vysoké priečky vo vyváženej strave. Semeno maku, získavané zo suchých plodov makového kvetu (Papaver somniferum) – konkrétne z makovíc, skrýva nevídané možnosti aj na poli stravovania aktívnych športovcov.

Bohatý na zdravé tuky

Najzaujímavejší z hľadiska výživy je obsah mastných kyselín, ktorý sa pohybuje na úrovni 50 percent z celkového objemu semienka. Obzvlášť vysoký je podiel kyseliny olejovej a kyseliny linolovej. Kyselina olejová je mononenasýtená mastná kyselina, ktorá znižuje hladinu LDL cholesterolu a významným spôsobom tak napomáha zachovaniu zdravých ciev.

Okrem obsahu mastných kyselín je mak výborným zdrojom vlákniny – 100g makových semien obsahuje 19,5 g vlákniny čo sa rovná polovici odporúčanej dennej dávky. Zaujímavým zistením je, že vláknina tvoriaca obal makových semien dokáže významným zdrojom rozšíriť znižovanie hladiny LDL cholesterolu a to takým spôsobom, že sa viaže na žlčové soli, ktoré sú produktom cholesterolu, a v črevách zabraňuje ich reabsorpcii.

Ďalej sú makové semená výborným zdrojom nutrientov B komplexu v zastúpení: tiamínu, kyselina pantoténová, pyridoxín, riboflavín, niacínkyselina listová. Obsahujú aj pestrú škálu minerálov – železo, meď, vápnik, draslík, mangán, zinokhorčík.

Mak a relaxačné účinky

Dôležité je samozrejme aj posúdenie prospešnosti z hľadiska toľko diskutovaného obsahu omamných látok (najmä morfínu a kodeínu) v rastline maku. Suché makové semená obsahujú takmer zanedbateľné množstvo opiátových alkaloidov, čo je významným faktorom pri zvážení jeho užívania. Je dobré vedieť, že opiáty v množstve, v ktorom sa vyskytujú prirodzene v makových semenách, prinášajú pre náš organizmus viac benefitov ako negatív. Miernym spôsobom pôsobia ako analgetiká a upokojujúce prostriedky. Nielen na nervový systém ale aj na relaxáciu svalov. Preto je vhodnejšie jesť mak skôr po športovom výkone ako pred ním.

S posledným spomenutým javom súvisí aj úspešná liečba nespavosti prostredníctvom využitia upokojujúcich účinkov maku. Ak trpíte nespavosťou, je vhodné pripraviť si makové mlieko alebo užívať lisovaný makový olej. Makový olej sa zároveň používa aj na liečenie kožných chorôb a na relaxačné masáže namáhaného svalstva. Mak treba však dávkovať v rozumnom množstve, najmä v prípade, ak vykonávate šport na profesionálnej úrovni, pretože extrémna konzumácia maku môže dokonca spôsobiť falošne pozitívny výsledok testu na prítomnosť opiátov v organizme.

Zaujímavý je aj obsah bielkovín v maku. Dve čajové lyžičky makových semien, ktoré obsahujú 92 kcal, sú ekvivalentné k 13 mandliam a jednej lyžičke šošovice – čo sa bielkovín týka. V číselnom vyjadrení je to 3,17 g bielkovín na 2 lyžičky, čo je pre športovcov budujúcich svalstvo veľmi potešujúce číslo. V spojení s nenasýtenými mastnými kyselinami, vlákninou, bohatým obsahom minerálov a vitamínov skupiny B je mak jedna z výživovo najhodnotnejších potravín v našej tradičnej kuchyni.

Mak – Výživové hodnoty na 100g:

Energia: 525 Kcal Sacharidy: 28,13g Bielkoviny: 17,99g Tuk: 41,56g Cholesterol: 0mg Vláknina: 19,5g

Zdroj: nutrition-and-you.com valuefood.info archive.indianexpress.com

Foto zdroj: thinkstock