Lecitín – nielen na svaly, regeneráciu a pamäť

64414

Zmes fosfolipidov, známa pod označením lecitín, je často pozabudnutou no napriek tomu veľmi dôležitou súčasťou výživy človeka. Lecitín je azda najznámejší medzi študentmi, pretože jeho významnou funkciou je zlepšenie prenosu nervových signálov a teda zlepšenie zapamätávania, učenia sa a pamäte.

Lecitín – nielen na svaly, regeneráciu a pamäť

Mohlo by sa zdať, že z uvedených dôvodov súvisiacich s pamäťou, je lecitín populárny aj u staršej generácie, no žiaľ, je nutné skonštatovať, že seniori sa viac spoliehajú na preparáty obsahujúce listy rastliny Ginko biloba, pretože táto zložka je viac marketingovo propagovaná.

Taktiež nie sú všeobecne známe ani mnohé ďalšie výborné vlastnosti lecitínu, čo je veľká škoda, vzhľadom na to, že lecitín je jednou z podstatných zložiek mozgu, bunkových membrán, pečene, srdca či obličiek. Napriek tomu, že lecitín patrí do skupiny lipidov (fosfolipidy), účinkuje proti stukovateniu pečene pri zvýšenom príjme tukov v potrave (napríklad pri ketogénnej diéte). Ďalšia pozitívna vlastnosť, ktorá sa pripisuje lecitínu, je jeho pôsobenie proti vysokej hodine LDL (zlého) cholesterolu.

Pre športovcov je dôležitá schopnosť lecitínu skracovať dobu regenerácie po silovom výkone. Vzhľadom na to, že lecitín je energetickým zdrojom nielen mozgu, ale aj svalov, jeho dostatočná hladina v organizme zabezpečuje efektívnejšie využívanie energie a tým pádom lepší výkon. Lecitín sa nachádza najmä v sójových bôboch (známy sójový lecitín využívaný ako emulgátor v potravinách) no aj v semenách rôznych rastlín.

Okrem toho ho obsahuje aj vaječný žĺtok a vnútornosti takmer všetkých živočíchov. Pri nedostatku lecitínu v prirodzenej potrave je možné nahradiť či doplniť ho pri zvýšenej potrebe (počas zvýšenej psychickej či fyzickej námahy, na zlepšenie pamäte či liečbu pečeňových ochorení) vo forme potravinového doplnku.

Bohužiaľ, podľa štúdií príjem lecitínu v potrave poklesol za posledných 100 rokov približne na jednu štvrtinu. Doporučená dávka lecitínu na deň je 3 – 10g denne.

Okrem výživových doplnkov sa lecitín využíva aj v potravinárstve vo forme emulgátora, keďže sa vyznačuje schopnosťou spájať tuky s vodou. V rámci Európskej únie sa označuje E 322, lecitín alebo sójový lecitín. Okrem potravinárstva ho hojne využíva aj medicínsky a kozmetický priemysel.

V kozmetike je dôležitý pri hydratačných hygienických prípravkoch ako sprchové gély, šampóny či krémy určené pre suchú pokožku. Svoje uplatnenie našiel aj pri obrábaní kožených výrobkov, vo výrobe farieb a lakov či v drevospracujúcom priemysle na ošetrovanie drevného stavebného materiálu.

Prijímanie lecitínu vo forme kvalitného výživového doplnku (napríklad sójový lecitín vyrobený z geneticky nemodifikovaných bôbov) teda prináša veľa zdravotných benefitov. Avšak aj pri užívaní tohto doplnku treba poznať mieru.

Pri požití vyššieho množstva lecitínu (viac ako 20 – 30 g) sa môžu prejaviť nepríjemné príznaky predávkovania – zvracanie, hnačka, bolesť hlavy či problémy s trávením. Dlhodobý stav predávkovania môže dokonca zapríčiniť rast váhy či naopak stratu chuti do jedla, slabosť, nepríjemný telesný zápach alebo aj priveľké zníženie krvného tlaku.

Foto zdroj: thinkstock

  • vildebois23

    Zabudli ste na skutočnosť, že lecitín sa vyskytuje aj v hubách.Vh

    P.S. Táto strana mi pripadá ako reklama na sóju.