Spät
Spät L-carnitín na chudnutie

L-carnitín na chudnutie

19

Je veľa výživových doplnkov, ktoré sľubujú chudnutie. L-carnitín je na trhu už veľmi dlho. Na popularite L-carnitínu to nijak neubralo. V tomto článku si skúsime povedať, prečo je to tak. Veľa spaľovačov, ktoré obsahujú iné zložky ako je L-carnitín, vedia byť v úbytku hmotnosti účinnejšie. Napriek tomu má karnitín svoje výhody, prečo je tak populárny.

L-canitín na chudnutie

L-carnitín je neesenciálna aminokyselina. Preložené do ľudskej reči, karnitín si vie telo vyrobiť aj samo. Je prirodzene sa vyskytujúcou prírodnou látkou. V minulosti sa karnitín označoval aj ako vitamín T. Pre normálne fungovanie ho naše telo nepotrebuje veľa. Aby sa dosiahol žiadaný efekt na chudnutie, musí byť do tela dodávaný zvonka.

Karnitín sa nachádza aj v našej potrave. Hlavným zdrojom je mäso. Keďže však mäso je aj zdrojom ďalšej energie, predovšetkým neželaného tuku, na chudnutie je nevhodné. Za zdroj karnitínu s minimom tuku možno považovať králičie mäso. Nikdy však nemôže nahradiť výživový doplnok a z hľadiska obsahu tuku bude závisieť od prípravy :)

Keďže je karnitín prírodná látka, je k telu šetrný. To nemusí vždy platiť u silnejších spaľovačov postavených na iných latkách. To je veľká výhoda pre karnitín.

Za posledné roky už L-carnitín ponúka skoro každá firma venujúca sa výživovým doplnkom. Aby zákazníka zaujali, predháňajú sa v čoraz vyššej koncentrácii v balení. Aj vďaka tomu je relatívne lacný. Ďalšie plus pre karnitín.

Aký karnitín je najúčinnejší?

Kúpiť je možné kapsľový, tabletový, práškový, alebo tekutý. Tabletový a kapsľový karnitín sú zväčša drahšie. V tomto prípade vyššia cena neznamená aj vyšší účinok. Prirodzenejšia forma pre karnitín je tekutá. Vďaka tomu je aj výroba kratšia a lacnejšia. Tekutý karnitín sa po prijatí rýchlejšie vstrebe. To je asi jediný rozdiel. Ak Vám nevyhovuje chuť karnitínového nápoja, pokojne využite formu v tabletkách. L-carnitín sa odporúča prijať asi 30 minút pred tréningom. Ideálne na prázdny žalúdok.

Keď bol karnitín ešte drahý, za odporúčané dávkovanie sa považovalo 500-1000mg pred tréningom. Dnes sa táto hranica posunula na asi 2 – 3g. Nie je výnimkou stretnúť ľudí s vyšším dávkovaním. Keďže je karnitín prírodný, jediné čo sa môže stať, ak to s karnitínom preženiete je, že Vás tiež preženie :)

Telo sa neustále prispôsobuje podnetom. Postupne tak senzitivita na karnitín môže klesať. Podobne ako senzitivita na kofeín. Aby karnitín ostal účinný, bude treba zvýšiť dávku. Aj to treba mať na pamäti pri už úvodných vysokých dávkach.

L-carnitín je slovo veľmi známe. V marketingu výrobcov pôsobí zázračné, podobne ako slová zadarmo, novinka, na chudnutie atď. Ak na obale tyčinky napíšete + L-carnitine, bude sa lepšie predávať. Nenaleťte! Minimálne účinné množstvo karnitínu je 500mg. Keď sa však pozriete na nutričné hodnoty tyčinky, môže tam byť zanedbateľných napr. 20mg. Teda len zjete sladkosť s množstvom cukru a s minimom karnitínu. Ak tieto súvislosti nepoznáte, možno budete mať dokonca aj dobrý pocit. "Zjedol som niečo pre zdravie a na chudnutie".

Podobnou pascou vedia byť aj rôzne zarobené sladké nápoje, obohatené o trochu karnitínu.

Ak o karnitíne uvažujete, siahnite po čistom karnitíne. Je možné skúsiť aj kombinované prípravky, ako napr. karnitín s chrómom. Jeden je na chudnutie, druhý proti chuti do jedla. To je však na iný článok.

Ako veľmi je L-carnitín na chudnutie účinný?

Akýkoľvek výživový doplnok je len doplnok k cvičeniu. Nie je múdre si myslieť, že bude cvičiť a chudnúť za Vás. Základom je aspoň 30 min. pravidelný kardio tréning a zmena nezdravej životosprávy. Už tieto dve veci dokážu pomôcť aj bez doplnkov. A práve preto má aj karnitín svojich priaznivcov ale aj odporcov. Jedným pomáha pri ľahšom chudnutí. Druhá skupina tvrdí, že nefunguje. Argumentujú, že tí čo schudli, neschudli vďaka karnitínu ale vďaka tréningu. A ak im pomohol, tak vďaka placebo efektu.

Nech si názor utvorí každý sám. Faktom ostáva, že karnitín užívajú opakovane aj kulturisti a vrcholoví športovci. Rovnako ho s obľubou kupujú aj rekreační športovci. Ak by im nepomáhal, kúpili by ho len raz.

Foto zdroj: thinkstock

ČÍTAJTE VIAC

posilňovanie

0
AAKG napumpované svaly

0
  • tomikiller

    L- karnitín nefunguje, škoda, že som sa to dozvedel až po jeho kúpe
    http://www.osvalech.cz/c-47-l-karnitin-dekuji-ne chci….html

    • ajka

      L-Carnitin funguje. Ale popri jeho užívaní je nevyhnutné dodržiavať správnu životosprávu a hlavne sa pohybovať.

  • imelia

    L-carnitin funguje… pouzivam jeho tekutu formu… ale iba pred sportovou aktivitou… mam viac energie, viac vydrzim, viac vydam… a tymto sposobom funguje… nie sa nan spoliehat ze si ho rano dam, nic nespravim a on schudne za mna…

    • mut

      Podla mna tiez funguje.Hlavne na aerobne cinnosti.Ovela dlhsie som vydrzal makat na bicykli a citil som ze mam ovela viac energie.Samozrejme,ze to nie je zazracna tabletka ktora schudne za vas,ale podla mna hlavne zefektivni chudnutie.Napriklad toto leto som schudol uz 7 kg pomocou behu,bicyklu menej jedenia,viac ovocia a pred cvicenim karnitin.Kazdodenny prijem je podla mna zbytocny,lebo telo si na to zvykne a tym padom sa znizi ucinok a nehovoriac o tom ked sa cely den napchavate a sedite na zadku.

    • lukáš

      ako prosímta chutí ten tekutí l-carnitine je to hnusná chut ?

      • ajka

        Má rôzne príchute. Skúsila som pomaranč i grep. Obe chutia veľmi príjemne.

  • erik

    pokial chcem pribrat na vahe mam cca 181cm, 79 kg a chodim do posilovne uz mesiac a chcem dalej pokracovat ale zaroven chcem schudnut aj na bruchu co sa mi zda troska velke tak mozem pouzivat aj ten l-carnitin zaroven s proteinami a tak ..alebo s kreatinom?

    • lukas

      ano mozes v pohode… avsak nezda sa mi ze by si pri tvojej vyske a vahe musel nejako vela zhadzovat :)… a do leta je este cas takze ja by som neodporucal, radsej zacni poctivo behat, pojde to o nieco pomalsie, ale aspon usetris ;)

  • Anonym

    Chcem sa opýtať či používanim karnitínu stači ak si zacvičím doma. napr. švihadlo, cviky na brucho, stacionarny bicykel atd .. Vďaka

    • Martina

      Na účinok karnitínu je potrebný aeróbny tréning, to znamená skôr beh, alebo niečo, pričom sa "vypotíš", nie posilňovanie.

  • ada

    kolko stoji L-carnitin a kupim ho v posilke? mozem ho uzivat pri zumbe? dakujem

  • vladinko533

    dobry den.moze m brat l-karnitin aj ked mam diabetes /mierny/.dakujem

  • Tomas

    Dobry den chcem sa spitat.Zijem v Irsku a tu Carnitin(L-carnitin) nepoznaju je nieco podobne co by som si tu mohol kupit??Priblizne aby som vedel nejaky zachytny bod.ZNACKA atd…
    A 2 vec.-ci je amino 3000 vhodne na energiu a chudnutie..DAkujem

  • Juurkoo

    Lokálne sa chudnúť nedá.. takže otázky ako zhodím brucho.. ako zhodím "riť" sú bezpredmetné..

  • Mima

    Dobrý deň chcem sa spýtať aký výrobok carnitínu je naj vhodnejší pri aktívnom športe (hádzanej) mám 177 cm a váhu 66 kg

  • strapcek

    Ak slepo veríte tak ako ja doposiaľ, tak si prečítajte tento článok (prípadne v článku uvedené linky zo štúdie)
    http://tech.sme.sk/c/6761024/krvave-steaky-poskodz­uju-srdce-klucom-su-bakterie.html

  • Medved

    L-carnitin funguje stopercentne .Pouzivam ho uz viac rokov vzdy pred zatazou ,pouzivam ho aj napriklad ked idem tazko manualne pracovat alebo som cely den na bicykli.Mam citelne omnoho viac energie ako ked si ho nedam, vydrzim omnoho viac a mozno prave preto funguje
    Vyrobcovia stale zvysuju davky pamatam si ked zacinali 10 -20 tisic potom 30- 50 tisic a videl som uz aj 100 000, ale taky som este sam nevyskusal.

  • Medved

    L-carnitin funguje stopercentne .Pouzivam ho uz viac rokov vzdy pred zatazou ,pouzivam ho aj napriklad ked idem tazko manualne pracovat alebo som cely den na bicykli.Mam citelne omnoho viac energie ako ked si ho nedam, vydrzim omnoho viac a mozno prave preto funguje
    Vyrobcovia stale zvysuju davky pamatam si ked zacinali 10 -20 tisic potom 30- 50 tisic a videl som uz aj 100 000, ale taky som este sam nevyskusal.

  • Mariana10

    mám epilepsiu ( bez záchvatov a beriem lieky Plexo a Depakine ) môžem užívať L-carnitine a HCA ??