Kurkumin – silná zbraň vo výbave športovca

Kurkumin – silná zbraň vo výbave športovca

Nie je neobvyklé, že zanietení športovci mávajú mnohokrát problém s pretrénovaním, menšími zraneniami a rôznymi typmi bolesti. Ich láska k športu a tréningu je taká silná, že tu existuje vážny problém s rozumnou kontrolou tréningového objemu, intenzity a frekvencie.

Napríklad bežná tvorba zápalov v tele je v poriadku, keď je kontrolovaná a krátkodobá. Organizmus si s ňou sám poradí a stane sa silnejším. Lenže ak sú zápaly chronického charakteru, môžu nastať problémy vo forme zhoršenej regenerácie a zvýšeného rizika zranenia.

Pravdepodobne ste už počuli o zázvore ako o veľmi silnom protizápalovom prostriedku (okrem mnohých iných pozitív). No už menej ľudí vie o kurkume, ktorá je blízkym príbuzným zázvoru (nazýva sa aj indický ďumbier). Obsahuje dôležitú látku kurkumin, ktorá má takisto silné účinky proti zápalom a tiež rôzne iné prínosy. Určite ste sa s ňou už stretli, keďže je jednou z hlavných súčasti karí korenia.

Kvôli značným protizápalovým a antioxidačným efektom je kurkumin veľmi účinný v boji proti mnohým chorobám, medzi ktoré patria rôzne formy rakoviny, arterioskleróza, reumatoidná artritída, zápal kostných kĺbov, pankreatitída, poruchy trávenia, problémy so zrakom alebo neurodegeneratívne choroby.

Športovcov bude zaujímať hlavne to, ako im môže táto látka pomôcť s ich výkonnosťou. Kurkumin má pomerne silný potenciál v rámci znižovania bolestivosti kĺbov a podporuje regeneráciu (vďaka už spomenutému protizápalovému efektu). Dokáže prispieť aj k zlepšeniu mobility kĺbov. Pozitívne účinky sa naplno prejavujú po niekoľkých mesiacoch užívania.

Tak si to teda zhrňme. Kurkumin je považovaný za superjedlo predovšetkým vďaka univerzálnej kombinácii základných vlastností (protizápalový, antibakteriálny, antioxidačný, a antiartrózny). To však nie je všetko. Dnes už vieme povedať, že kurkumin je efektívny aj v prípade podpory chudnutia, ochrany svalovej hmoty, kontroly kortizolu alebo zlepšovania krvného obehu.

Je tu ale menší háčik a tým je to, že využiteľnosť kurkuminu ľudským telom (čiže jeho stráviteľnosť) nie je príliš dobrá. Odporúča sa preto užívať špecializované prípravky, v ktorých je aktívna látka v kombinácii s ďalšími, ktoré podporujú vstrebávanie. Ďalšími možnosťami na zvýšenie využiteľnosti kurkuminu je pridať k jeho užívaniu čierne korenie (podstatná je tu látka piperín) alebo extra panenský olivový olej.

Čoraz viac profesionálnych atlétov užíva kurkumin spolu s ďalšími protizápalovými naturálnymi zdrojmi. Či už chcete podporiť svoju výkonnosť a pomôcť regenerácii pohybového aparátu, prípadne chcete silný prostriedok na prevenciu proti chorobám, kurkumin môže byť veľmi dobrým pomocníkom.

Foto zdroj: thinkstock