Joga – výhody pre zdravie

joga

Cvičenie jogy je vo svete praktizované už takmer viac ako 5 000 rokov. Jogu preto len ťažko môžeme nazvať trendom dnešnej doby. V súčasnosti sa vyznávači jogy tešia nielen z jej prínosu pre psychické, ale aj fyzické výsledky. Prínos jogy pre zdravie človeka má pozitívne výsledky.

Kurzy jogy, hlavne na západe, sú zamerané na precvičovanie fyzických póz, tzv. asanas. Tie tiež zvyčajne zahŕňajú aj formy dýchacích a meditačných techník. Iné kurzy jogy sú určené čisto na relaxáciu. Ale existujú aj štýly, ktoré vás naučia, ako pohybovať vašim telom novými, doteraz vami neobjavenými spôsobmi. Výber jedného z týchto štýlov jogy ponúka jeden z najväčších prínosov pre vaše zdravie tým, že umožňuje rozvíjať zároveň flexibilitu, silu a rovnováhu.

Flexibilita

Séria cvikov, tzv. asanas, je založená na princípe bezpečného naťahovania svalov. Tým sa uvoľňuje kyselina mliečna, ktorá sa vytvára aj pri budovaní svalov a spôsobuje stuhnutosť, bolesť a únavu svalov. Okrem toho, joga zvyšuje rozsah flexibity kĺbov, môže tiež zlepšiť mazanie kĺbov. Výsledkom je pocit pokoja a súhra plynulosti v celom tele. Joga v tomto prípade okrem naťahovania svalov, má ten istý vplyv aj na všetky mäkké tkanivá, čo zahŕňa aj väzy a šľachy.

Nezáleží, či ste v joge začiatočník, alebo pokročilý, výsledky sa dostavia vo veľmi krátkej dobe. V jednej štúdii sa účastníkom kurzu zlepšila flexibilita po 8 týždňoch až o 35 percent. Najlepšie výsledky boli dosiahnuté v ohybnosti ramena a trupu.

Štýly jogy

Rad je naozaj dlhý, preto vyberieme pre nás tie najzaujímavejšie.

Aštanga joga

Aštanga joga je fyzicky najnáročnejšia, ide o ucelené série na seba nadväzujúcich pozícií podľa učiteľa jogy K.Pattabhi Jois. Súhrn šiestich sérií postupne naberajúcich na obtiažnosti, plynule nadväzujúcich, avšak vo voľnom tempe. Pozornosť sa sústredí hlavne na správne dýchanie.

Power joga

Power joga je americkou verziou aštanga jogy. Je intenzívnejšia a dynamickejšia, zároveň prichádza k posiľňovaniu a preťahovaniu svalov. Je alternatívou pre aerobik alebo pilates.

Vinyasa Flow joga

Vinyasa Flow joga je založená na pohybe zladenom s dýchaním. Ide o plynulý prechod z jednej asany do druhej v súlade s nádychom a výdychom.

Joga a ostatné druhy športu

Prínos jogy pre ostatné druhy športu nemožno ignorovať. Spojenie mysle a tela prináša lepšiu pozornosť, sústredenosť, flexibilitu, mobilitu, energiu a silu. To predstavuje dôležité aspekty potrebné pre dosiahnutie maximálnych výkonov. Joga je výborná napríklad pre cyklistov. Pomáha ich zbaviť stuhnutosti chrbta, taktiež nôh a ramien. Odporúča sa tak ako pred tréningovou jednotkou, tak aj po nej.

Joga je častou voľbou tenistov, kde sú dôležité rýchle reakcie, flexibilita a mobilita. Precvičovanie jogy, vo forme doplnkového športu, môže zlepšiť výkon akéhokoľvek športovca.

Foto zdroj: thinkstock