Hormóny a posilňovanie a šport – ako sa navzájom ovplyvňujú 2.

V prvej časti tohto článku sme vám poskytli informácie o tom, akým spôsobom ovplyvňujú hormóny ľudské telo počas výkonu a na druhej strane, ako fyzická aktivita ovplyvňuje hormonálnu hladinu. V tomto pokračovaní uvádzame ďalšie z nich:

Hormóny a posilňovanie a šport – ako sa navzájom ovplyvňujú

Epinefrín

Epinefrín je hormón primárne produkovaný nadobličkami. Reguluje prietok krvi a srdcový rytmus a podporuje krvný obeh. Stimuluje štiepenie glykogénu v aktívnych svaloch a pečeni a využíva ich ako palivo.

Takýmto spôsobom tiež stimuluje rozpad tukov a ich využitie pri fyzickej aktivite. Množstvo produkovaného epinefrínu závisí od množstva fyzickej aktivity osoby.

Inzulín

Inzulín je dôležitý hormón regulujúci hladinu cukru v krvi a zabezpečujúci transport glukózy, mastných kyselín a aminokyselín do jednotlivých buniek. Inzulín sa vytvára v pankrease a do krvi sa vyplavuje v závislosti od množstva cukru a aminokyselín v krvi, predovšetkým po jedle.

Vo všeobecnosti je možné povedať, že čím väčšia porcia jedla je skonzumovaná alebo čím viac jednoduchých cukrov jedlo obsahuje, tým väčšie množstvo inzulínu pankreas vyprodukuje. Čím vyššia musí byť produkcia inzulínu, tým viac sa vytvárajú tukové zásoby.

Preto sa inzulín niekedy nazýva aj „tukový hormón“. Mnoho ľudí s nadváhou má tukové bunky už odolné voči inzulínu, preto sa u nich musí produkcia inzulínu ešte znásobiť, aby dosiahol účinok. Dôsledkom tohto javu je množstvo inzulínu v krvi dlhodobo vyššie ako je normálne. Tento stav je možné zlepšiť znížením telesnej váhy a dennou aeróbnou aktivitou.

Hladina inzulínu začína klesať cca 10 minút po začiatku aeróbnej aktivity a pozvoľna klesá až do cca 70tej minúty. Pravidelné cvičenie dokáže tiež zvýšiť citlivosť buniek na inzulín.

Glukagón

Glukagón je hormón vznikajúci rovnako ako inzulín v pankrease. Jeho úlohou je však nie znižovať, ale zvyšovať hladinu cukru v krvi. Keď je hladina krvného cukru príliš nízka, aktivuje sa produkcia glukagónu, ktorá spôsobí "nahnanie" zásob karbohydrátov uskladnených v pečeni do krvného obehu a uvedie hladinu krvného cukru do normálu.

Pri cvičení sa glukagón začína vylučovať cca po 30 minútach, kedy sa krvný cukor začína v dôsledku spaľovania výrazne znižovať.

Pre správne fungovanie organizmu je nevyhnutné, aby hormonálna hladina bola vyvážená. Pokiaľ cítite neustálu únavu alebo sa vám nedarí zhodiť nadbytočné kilogramy napriek tomu, že dodržiavate zásady zdravého stravovania sa a primeraného pohybu, konzultujte stav s  lekárom. Príčinou vašej únavy, vyčerpanosti alebo neúspechov môže byť práve narušená hormonálna rovnováha.

Foto zdroj: thinkstock