HMB

Je tomu už asi 10 rokov, čo po prvý krát boli vykonané a publikované štúdie o HMB na človeku. Zaslúžil sa o to team z Iowskej štátnej univerzity pod vedením Stevena Nisena. Od týchto chvíľ si HMB razí úspešnú cestu a stal sa populárnym doplnkom výživy pre športovcov. Čo to je HMB?

Pod skratkou HMB sa ukrýva nie veľmi lákavý názov beta-hydroxy beta-methylbutyrát. Napriek tak zložitému názvu má HMB prírodný pôvod. Tvorí sa vo svalovej bunke ako produkt rozpadu jednej z najdôležitejších aminokyselín – Leucín.

hmb weider

V potrave ho možno nájsť predovšetkým v rybom mäse. Ďalším zdrojom je napríklad grapefruit. Množstvo prírodného HMB je však veľmi malé, až zanedbateľné. Pre potreby športovca je ich obsah nepostačujúci a bežnou stravou sa preto ani nedá dosiahnuť.

Aké pozitívne vlastnosti HMB prináša?

Z výsledkov výskumu Stevena Nisena možno HMB prisúdiť celý rad pozitívnych vlastností:

Asi najznámejšou vlastnosťou HMB je jeho schopnosť ochraňovať svalové vlákna pred devastáciou. Počas intenzívnych tréningov sa vo zvýšenej miere produkuje v tele Kortizol. Je to hormón, ktorý má silný katabolický účinok. Znamená to, že pod vplyvom telesnej záťaže dochádza k poškodzovaniu svalových buniek. Tento proces je najciteľnejší u začínajúcich športovcov, u ktorých telo nie je pripravené na zvýšenú záťaž. Postupne katabolický efekt slabne.

Užívaním HMB je možné tento proces zmierniť, alebo zastaviť. HMB tak plní ochrannú funkciu a má anabolický účinok – pomáha skvalitňovať svalovú hmotu tým, že pôsobí na „zabudovávanie“ aminokyselín do svalových buniek.

hmb biotech USA

HMB pomáha udržiavať pozitívnu dusíkovú bilanciu. Tá by mala byť základným predpokladom pre naberanie svalovej hmoty a objemový tréning. Má vplyv na regeneráciu a pomáha urýchliť zotavenie a obnovenie svalových vlákien.

Aby toho nebolo málo, má HMB vplyv aj na chudnutie. Tým že chráni svaly, núti používať tuk ako zdroj energie. Aspoň to tvrdia ďalšie štúdie, ktoré svoj výskum zamerali na túto oblasť. Podľa informácii ktoré sú voľne prístupné, však nie je táto vlastnosť jednoznačná a úplne preukázaná.

Ako dávkovať HMB?

HMB sa odporúča užívať v tzv. cykloch. Po 4 týždne sa doplnok užíva a po nich nasleduje rovnako dlhá prestávka.

HMB plní ochrannú funkciu a z tohto dôvodu by sa malo užívať v tréningový, ako aj netréningový deň. Zaujímavé je zistenie, že v množstve prijatého HMB na deň, sa výrobcovia doplnkov rozchádzajú.

V publikovaných výskumoch sa zväčša za najefektívnejšiu dávku ukázali 3g na deň. Toto množstvo sa vo všeobecnosti aj odporúča. Vyššia dávka už k lepším výsledkom neviedla. Výrobcovia však na obaloch doplnkov často odporúčajú len 500 – 1500mg / deň. U HMB zatiaľ neboli preukázané žiadne vedľajšie účinky a je preto na uvážení každého, aké množstvo zvolí.

hmb ATP Nutrition

Je dobré HMB s niečim kombinovať?

Predpokladom pre účinok HMB je kvalitný tréning a primeraná strava. Za veľmi dobrú kombináciu sa však považuje HMB dopĺňané o Glutamín. L-Glutamín je aminokyselina so silným antikatabolickým účinkom. Spoločne majú výborné, predovšetkým ochranné vlastnosti pre zaťažované svaly. Oveľa častejšia je kombinácia HMB a Kreatín. Význam tohto spojenia narastá práve pri silovo-objemovom tréningu.

Môže sa stať že to na mňa nebude účinkovať?

Áno, môže. HMB sa odporúča začínajúcim, ako aj skúseným športovcom. Napriek tomu, že je tento doplnok na svete približne rovnaký čas ako Kreatín, nevydobyl si podobne silné postavenie. U oboch boli realizované rôzne výskumy, ktoré potvrdili ich pozitívne vlastnosti.

Kreatín si však svojimi účinkami získal priazeň športovcov oveľa presvedčivejšie. Okolo HMB sa stále vznáša mrak kritiky a nejasností. Po výskume realizovanom na Iowskej univerzite nasledovali ďalšie, ktoré pôvodné výsledky jednoznačne potvrdili a doplnili. Existujú však aj také, ktoré účinok tejto látky nepotvrdili vôbec! Je preto otázne, či HMB predáva jeho účinok, alebo šikovný marketing. Na rozuzlenie tejto hádanky si budeme však musieť ešte nejaký ten čas počkať.