Exotická zelenina vo fitness jedálničkoch

V strave športovcov by určite mala mať svoje miesto, veď základnou požiadavkou zdravého stravovania je pestrosť. Prečo si teda aspoň niekedy nespestriť bežný jedálniček niektorými relatívne "novými" druhmi exotickej zeleniny, ktorých sa objavuje na trhu stále viac a viac. Ich prednosťou je samozrejme chuť (u niektorých môže vyniknúť až po patričnej kuchynskej úprave – napr. pri baklažáne), takmer žiadny obsah tukov a vysoký obsah vitamínov, minerálov a vlákniny. Exotickú a menej známu zeleninu ponúkajú hlavne supermarkety, ktoré chcú nalákať zákazníkov na rôznorodosť tovaru, ale aj špecializované obchody.

Zázvor

Imunitný systém a ťažký tréning

Pochádza z oblasti tropickej Ázie, no pomerne rozšírený je už aj u nás. Svoje miesto si našiel nielen v kuchyni, ale aj v medicíne. Zázvor sa považuje za prírodný všeliek, pretože pomáha pri rôznych druhoch zdravotných ťažkostí. Čerstvé ploché hľuzy sa môžu v chladničke skladovať 2-3 týždne. Pred použitím sa majú nalámať na menšie kúsky a olúpať. Na menšie kúsky nakrájaný zázvor sa potom hodí do šalátov, ale aj do mäsových alebo rybích pokrmov

Brokolica

Brokolica patrí k najzdravším a rozšíreným zeleninám, no napriek tomu ju zaraďujeme do kategórie netradičných a exotických zelenín, pretože pôvodom pochádza z oblasti Stredomoria. Brokolicu môžeme konzumovať surovú alebo varenú. Dá sa dusiť, zapekať, prípadne aj grilovať.

Brokolica je určená k rýchlej konzumácii (v chladničke vydrží pár dní), no môžete ju aj zamraziť. Pripravujú sa z nej polievky, omáčky a pridáva sa do šalátov. Upravuje sa podobne ako karfiol. Brokolica obsahuje veľa draslíka, vitamínu C, fosforuvápnika.

Baklažán

Baklažán sa neodporúča skladovať v chladničke. Nezrelé baklažány sa uchovávajú za pokojovej teploty, kým nezmäknú. Obvykle sa nejedia čerstvé a nelúpajú sa. Majú sa umyť a pred pečením alebo grilovaním rozkrojiť a osoliť. Môžete ich aj variť vo vode alebo dusiť a to buď samotné, alebo v zmesi s inou zeleninou.

Artičoky

Imunitný systém a ťažký tréning

Pochádzajú zo severnej Afriky a patria k zeleninám bohatým na vitamíny. Majú aj pozitívny vplyv na žalúdok a pečeň. Zabalené vo fólii vydržia v chladničke čerstvé aj niekoľko týždňov. Artičoky sa konzumujú iba uvarené (pričom sa majú variť 30-40 minút), bez listov a stonky. Takto uvarené artičoky veľmi dobre chutia s rôznymi druhmi dressingov a omáčok. Na zeleninu obsahujú pomerne veľa sacharidov (cca 15% obsahu).

Cherry paradajky

Táto miniatúrna odroda klasických paradajok si ponecháva viacero plusov svojej bežnej "verzie" a navyše má lepšiu chuť mimo sezóny. Použiť sa môže do kokteilov, ako dekorácia alebo do šalátov. V chladničke vydrží približne 4-5 dní.

Foto zdroj: thinkstock