Eliptický trenažér

Ak vstúpite do kvalitne vybavenej posilňovne, uvidíte tam rôzne kardiovaskulárne stroje ako napríklad stacionárne bicykle, steppery, veslovacie trenažéry, cyklotrenažéry alebo eliptické trenažéry, ktoré patria medzi najpopulárnejšie stroje na tréning aeróbnej vytrvalosti. Eliptický trenažér resp. eliptikal je dnes dokonca tak obľúbený, že si ho mnoho ľudí zaobstaráva na domáce používanie. Jeho označenie pochádza z toho, že pri činnosti kopíruje eliptickú dráhu ľudského chodidla pri chôdzi alebo pri behu. Výraznejší "boom" používania týchto kardio zariadení začal v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.

Eliptický trenažér

Prvé modely boli v porovnaní s dnešnými modernými typmi s viacerými funkciami samozrejme len jednoduchými aeróbnymi prístrojmi. Dnešné lepšie eliptikaly fungujú plynule bez trhaných pohybov. Majú optimalizovanú vzdialenosť medzi pedálmi, rúčkami a zotrvačníkom, majú nastaviteľné sklony a meniteľný odpor. Výrobcovia vymýšľajú stále nové vychytávky, používajú nové materiály, pridávajú rôzne funkcie a tak sa aj ceny tých najlepších eliptických trenažérov šplhajú stále vyššie. Tie jednoduchšie, no stále spoľahlivé a výkonné, sa však dajú zohnať aj za prijateľné ceny.

Spôsob, ktorým sa vykonáva aeróbna činnosť na eliptickom trenažéri, je jednoduchý. Stojíte na dvoch pohyblivých platformách a v rukách väčšinou držíte dve rúčky, ktoré sa pohybujú protismerne. Eliptikal ponúka viacero výhod a vo svojej základnej podstate v sebe vlastne spája viacero druhov pohybov resp. aeróbnych strojov. Môžeme povedať, že eliptický trenažér kombinuje a spája výhody bicyklov, stepperov, bežiacich pásov a veslovacích zariadení.

Pomocou eliptikalu môžete vlastne precvičovať celé telo, keďže počas pohybu sú tu zapájané svaly spodnej aj vrchnej časti tela. Aktivované sú stehenné a sedacie svaly, lýtka, stred tela, hrudník, ramená, chrbát, ruky a samozrejme aj ten najdôležitejší sval – srdce. Takto teda môžete popri trénovaní kardiovaskulárnych schopností precvičiť ľahkou intenzitou aj viaceré svalové skupiny tela.

Eliptický trenažér

Ďalšou výhodou je to, že napríklad na rozdiel od klasického behu nie sú na eliptickom trenažéri do takej miery namáhané jednotlivé kĺby. Je veľa ľudí, ktorí majú problémy s kolenami (či už kvôli nadváhe , prípadne z iných dôvodov) a je pre nich oveľa výhodnejšie, keď pri pohybe nedochádza k náhlym nárazom, brzdeniu a zmenám smeru pohybu. Takisto veľa ľudí trápia rôzne problémy chrbta, ktoré sa môžu ozývať pri sedavom cvičení na niektorých kardio strojoch. Pri cvičení na eliptickom trenažéri sa minimalizuje aj tento problém, keďže chrbát je tu udržiavaný vo vzpriamenej pozícii.

Na eliptikale môžete spáliť pri nižšej až strednej intenzite niekoľkokrát viacej kalórii ako pri bežnej chôdzi a niektoré štúdie dokonca preukázali to, že na ňom spálite kvôli dlhšiemu kroku a výraznejšiemu zapájaniu hornej polovice tela aj viac kalórii ako pri behu.

Foto zdroj: thinkstock