Čokoláda

Čokoláda sa spája predovšetkým s veľkým množstvom obsiahnutých kalórií, čo mnoho športovcov odrádza od jej konzumácie. Má však aj svoje dobré stránky, ktoré nie sú pre zdravie človeka zanedbateľné.

Čokoláda

Kvalita čokolády a jej blahodárne účinky sa spájajú s kakaom, ktoré obsahuje. Preto sa v tomto článku budeme zaoberať výlučne tmavou čokoládou, ktorá sa z dôvodu vysokého podielu kakaa ako jediná odporúča konzumovať. Kakao obsahuje vysoké množstvo antioxidantov nazývaných flavonoidy.

Flavonoidy majú schopnosť znižovať krvný tlak a zabraňujú upchávaniu ciev. Znižujú tak riziko vzniku srdcového infarktu a iných kardiovaskulárnych ochorení. Kakaové bôby obsahujú asi 50% tuku, ktorý sa skladá z dvoch typov nasýtených mastných kyselín, kyseliny stearovej a mono nenasýtených mastných kyselín.

Čím menej kakaa sa v čokoláde nachádza, tým sa podiel nasýtených mastných kyselín zvyšuje. Biela čokoláda je v tomto ohľade najväčším zlom, keďže kakao neobsahuje vôbec.

Kakao samo osebe neobsahuje veľa cukru. Prirodzené sacharidy (pred spracovaním bôbov) sa v kakau nachádzajú vo forme zložených sacharidov. Z nich sa energia do organizmu uvoľňuje pomalšie, a to hlavne z toho dôvodu, že obsahuje značný podiel rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny. Jednoduché cukry sa v kakau nachádzajú len vo veľmi malom množstve.

Dôležitou zložkou kvalitnej tmavej čokolády sú antioxidanty – polyfenoly, ktoré sú zdraviu veľmi prospešné. Polyfenoly nachádzajúce sa v čokoláde sú podobné tým, ktoré obsahuje kvalitné červené víno. Polyfenoly obsahujú flavonoidy, a práve tie majú schopnosť blahodárne pôsobiť na cievy a krvný tlak.

Čokoláda tiež obsahuje teobromín, ktorý má podporný účinok – funguje na ľudský organizmus ako stimulant a má tiež mierny diuretický účinok. Teobromín je zložka, ktorá môže byť toxická pre zvieratá, preto sa vo všeobecnosti neodporúča kŕmiť čokoládou domácich miláčikov.

Ďalšou zložkou je kofeín. Kofeín sa však v tmavej čokoláde nachádza len vo veľmi malých množstvách, niekoľkonásobne menších ako v káve, čaji alebo sýtených kolových nápojoch. Fenyletylamín – pôsobí ako andidepresant a podporuje v tele tvorbu dopamínu a adrenalínu. Serotonín. Čokoláda zvyšuje množstvo serotonínu v mozgu. Práve u ľudí trpiaci depresiami a u žien trpiacich na Predmenštruačný syndróm sa zaznamenala znížená hladina tejto dôležitej látky.

Základné minerálne látky. Kakaové bôby sú bohaté na minerály ako magnézium, kalcium, železo, zinok, meď, draslík a mangán.

Vitamíny. Kvalitná tmavá čokoláda obsahuje vitamíny A, B1, B2, B3, C, E a kyselinu pantoténovú.

Orientovať sa v ponuke čokolád na trhu nie je najľahšie, no hlavným kritériom výberu by mal byť jednoznačne obsah kakaa, pričom jeho minimálny podiel by mal byť aspoň 70%. Zároveň netreba zabúdať na to, že aj tá najkvalitnejšia čokoláda skrýva v 100 gramoch približne 450-550 kcal.

Foto zdroj: thinkstock