Čo je to MCT olej

Kokosový olej

Skratka MCT pochádza z anglického názvu medium chain triglycerides. Čiže triglyceridy so stredne dlhým reťazcom (konkrétne kyselina kapronová, kaprylová, kaprinová a laurová).

Ide o synteticky pripravovaný výživový tuk (najčastejšie z kokosového alebo palmového oleja), ktorý začal byť vo väčších množstvách vyrábaný v 50-tych rokoch minulého storočia. Vtedy ho využíval farmaceuticky priemysel primárne pre tých pacientov, ktorí trpeli metabolickými poruchami (trávením bežného výživového tuku), prípadne regeneračnými a katabolickými problémami.

Dodnes sa stále využíva v medicíne, no jeho uplatnenie sa celkovo rozšírilo. V súčasnosti je úplne bežné, že ho ľudia užívajú ako doplnok výživy na získanie energie, v diétach, ale aj na podporu tvorby svalovej hmoty.

MCT olej má v porovnaní s klasickými tukmi rozdielnu molekulárnu štruktúru.

Jeho uhlíkový reťazec je kratší, tvorený šiestimi až dvanástimi atómami uhlíka (triglyceridy s dlhým reťazcom ich majú nad dvanásť ). V dôsledku tohto rozdielu sú MCT tuky trávené, transportované a metabolizované rýchlejšie ako mastné kyseliny z bežných olejov. K ich tráveniu nie sú potrebné žlčové kyseliny a telo je schopné vstrebávať ich aj pri záťaži. Následne môžu byť využité pre energetické účely.

Spaľovanie MCT je tak rýchle, že to prispieva k zvýšeniu kľudového metabolizmu. Čím rýchlejší je metabolizmus, tým je vyšší energetický výdaj a tým pádom spáli organizmus viac kalórii.

Veľmi zaujímavý je účinok MCT pri vytrvalostnejších aktivitách. Prispievajú k šetreniu glykogénových zásob a mobilizujú tuk ako zdroj energie.

V organizme nie sú uskladňované vo forme tuku tak jednoducho, ako je to pri iných formách tukov. Ak je v strave zaistený dostatočný príjem proteínov a sacharidov, MCT môže účinne pomáhať pri zvyšovaní hmotnosti. Na druhej strane, keď je príjem bielkovín a sacharidov nižší a sme v kalorickom deficite, MCT dokáže ešte výraznejšie prispievať k spaľovaniu tukov.

MCT olej nachádza uplatnenie v týchto situáciách:

– Ochrana pred katabolickým stavom a snaha zabrániť štiepeniu proteínov pri nízkokalorických diétach.
– Koncentrovaný a ľahko využiteľný zdroj energie pre svalovú prácu.
– Zrýchlenie metabolizmu a podpora spaľovania tukov.
– Používanejší je v rámci diét (kalorický deficit), ale dobré uplatnenie nachádza aj pri snahe nabrať telesnú hmotnosť a pri podpore anabolických procesov (kalorický prebytok).
– Čo sa týka športových odvetví a priamej podpory výkonu, najviac sa hodí v rámci vytrvalostne zameraných športov, pretože šetri svalový glykogén a uprednostňuje tuky ako zdroj energie. Dokáže tiež oddialiť svalovú únavu a šetriť zásoby glukózy na záverečnú časť výkonu.
– Zosilnenie regeneračných procesov.
– Podporuje hormonálnu tvorbu a vstrebávanie určitých látok (vápnik, draslík).

Dostupné formy MCT

MCT je k najčastejšie k dispozícii vo forme čistého oleja, no môžete si zadovážiť aj prášok alebo tablety.

Dávkovanie

Pri dávkovaní treba mať na pamäti to, že MCT tuky môžu vyvolávať pri vyšších dávkach alebo nalačno určité problémy (bolesti brucha, zažívacie ťažkosti, nevoľnosť). Preto sa odporúča konzumovať ich spolu s jedlom (prípadne medzi jedlami) a veľmi dobrou voľbou je aj postupné zvyšovanie dennej dávky.

Začať môžete napríklad na dennej dávke 5-10g (resp. 5-10ml) rozdelenej do dvoch menších dávok. Postupne sa môžete prepracovať na cca 15-30g denne (v 3-4 menších dávkach), čo sa ešte považuje za normálnu dávku pre dospelého jedinca. Množstvá na úrovni cca 40-50g sú už vyššie a častokrát označované za maximálne.

Pre zvýšenie výkonu sa odporúča skonzumovať okolo 10g MCT asi 30 minút pred dlhšie trvajúcou námahou, prípadne popíjať to v menších množstvách počas samotného výkonu (v obidvoch prípadoch ideálne so sacharidmi).

MCT olej má svoje nesporné výhody, no nenahrádza klasické tuky z hľadiska obsahu nutrične významných zložiek.

Ostatné tuky teda zo stravy úplne nevylučujte (len upravte ich príjem), pretože by mohli vzniknúť metabolické problémy. Pokiaľ v strave neprijímate aj iné zdroje mastných kyselín (tučné ryby, orechy, semená alebo olivový olej), časom dôjde k ich deficitu a to sa môže prejaviť viacerými následkami.

Foto zdroj: thinkstock