Chlieb

Chlieb je jednou z najbežnejších a najstarších potravín, ktorá je základom stravy takmer vo všetkých domácnostiach. V súčasnosti sa význam chleba popiera v súvislosti s obsahom vysokého množstva sacharidov. Avšak nie je chlieb ako chlieb.

chlieb

Na Slovensku existuje veľké množstvo rôznych typov chleba. Hlavnými zložkami každého z nich sú múka, droždie a voda. Rozdiely medzi jednotlivými typmi chleba spôsobuje hlavne druh múky, z ktorej je vyrobený a tiež prísady a prímesi, ktoré obsahuje.

Najbežnejší typ múky sa vyrába zo pšenice. V závislosti od kvality a miery pomletia pšenice rozoznávame tri základné typy múky – hrubú, polo hladkú a hladkú. Hladka múka je najjemnejšia a je zbavená takmer všetkej vlákniny, balastných látok, minerálov, vitamínovzdravých tukov. Chlieb vyrobený z takto upravenej múky má vysoký glykemický index a energia sa z neho uvoľňuje krátko po konzumácií, čo zapríčiňuje len krátkodobý efekt sýtosti.

Súčasťou vyváženého jedálneho lístka by mal byť chlieb vyrobený z celozrnnej múky. Celozrnná múka môže pochádzať z rôznych druhov obilnín ako pšenica, jačmeň, raž, ryža a iné. Dôležité je jej spracovanie. Prospešná pre ľudský organizmus je múka mletá nahrubo, v ktorej zostávajú aj otruby a iné, pôvodne označované ako odpadové látky. Tento "balast" však výrazne pomáha tráveniu.

Treba mať na mysli, že nie každý tmavý chlieb je vyrobený z celozrnnej múky. Niektorí výrobcovia primiešavajú do chleba, ale aj do pečiva hnedý cukor, med alebo melasu, ktorá dodáva bielemu chlebu tmavší odtieň. Skúsenejšie oko spotrebiteľa dokáže rozoznať rozdiel. Indikátorom celozrnného chleba je tiež prítomnosť rôznych prídavných zložiek do cesta, napríklad sezamové, ľanové alebo slnečnicové semiačka. Chlieb je tiež možné obohatiť o vitamíny, minerály a aminokyseliny. Pokiaľ kupujete balený chlieb, zloženie by mal výrobca uviesť na obale.

Nespokojnosti s ponukou chleba na trhu sa dá pomôcť. V súčasnosti trh ponúka viacero typov domácich pekárničiek chleba za prístupnú cenu. Takýmto spôsobom sa dá po troche tréningu upiecť chlieb presne podľa chuti a predstáv.

Celozrnný chlieb v primeranom množstve (1 porcia o veľkosti približne 50-60 gramov) môže byť bez obáv súčasťou stravy športovca. Zasýti a dodá telu vlákninu, proteíny, doplní sacharidy namáhaným svalom a obdarí organizmus tiež dôležitými minerálmi a vitamínmi.

Foto zdroj: thinkstock