Chia semená

Chia semená

Chia semená boli po stáročia používané ako jedna z hlavných plodín medzi Indiánmi a obyvateľmi súčasného Mexika. V skutočnosti sa ich používanie ako vysoko-energetického jedla s vplyvom na zvýšenie vytrvalosti datuje až do obdobia približne 3000 rokov pred Kristom.

Chia semená boli v minulosti cenené do takej miery, že sa neraz používali ako drahé platidlo. Bolo to spôsobené hlavne vďaka ich vysokej nutričnej hodnote a výnimočnej štruktúre. V dnešnej modernej dobe o nich mnoho ľudí prakticky vôbec nevie, tak to poďme aspoň sčasti napraviť a pozrime sa na ich nutričnú stránku a zdravotné prínosy, ktoré z tejto plodiny robia superpotravinu.

Chia a voda

Jeden z hlavných prínosov chia semien spočíva v ich unikátnej schopnosti zvýšenej a predĺženej hydratácie, keďže dokážu absorbovať viac ako 10-násobok vody v porovnaní so svojou vlastnou hmotnosťou. Váš organizmus bude počas dlhšej doby schopný efektívnejšej regulácie a absorpcie dôležitých živín a tekutín. To bude mať za následok tiež to, že bude účinnejšie udržiavaná rovnováha elektrolytov v tele.

Chia semená vytvoria v spojení s vodou už po niekoľkých minútach niečo podobné ako je jemná želatínová hmota. Výskumy preukázali, že táto hmota po jej konzumácii spomaľuje rýchlosť, s ktorou tráviace enzýmy menia sacharidy na cukor. To je prospešné hlavne pre diabetikov a pre ostatných ľudí, ktorí majú problémy s krvným cukrom. Tento mechanizmus spomalenia účinnosti tráviacich enzýmov je takisto príčinou posilneného vytrvalostného výkonu. Sacharidy sú palivom pre energetické procesy organizmu. Predĺženie ich premeny na cukor stabilizuje metabolické zmeny a znižuje riziko prílišných výkyvov v hladinách krvného cukru.

Obsah proteínov v chia semenách je približne 20%.

Ich trávenie a využitie je veľmi ľahké, čo znamená rýchly transport k tkanivám a bunkám, a to sa preukáže tiež vo forme efektívnejšej regenerácie (hlavne v období s namáhavými a častými športovými výkonmi).

Slovíčko chia má pôvod v jazyku Aztékov a znamená olejnatý, prípadne mastný. Týmto sa dostávame k ďalšej nutričnej stránke tejto plodiny, keďže chia semená sa vyznačujú aj vysokým podielom tukov. V skutočnosti sú najbohatším rastlinným zdrojom, ak berieme do úvahy obsah omega-3 nenasýtených mastných kyselín – teda formu tukov, ktorá má viacero vlastnosti ovplyvňujúcich zdravie a športové výkony.

Chia semená môžu byť aj veľmi dobrým pomocníkom v čase diét, pretože dokážu potláčať zvýšený apetít a navodiť pocit sýtosti. Nedá sa nespomenúť aj ten fakt, že obsahujú veľmi vysoké množstvá antioxidantov a majú preto vysokú trvanlivosť. Sú bohatým zdrojom vlákniny, vitamínov skupiny B alebo vápnika, podporujú detoxikáciu a zvyšujú psychickú koncentráciu.

Ich použitie pri príprave jedál môže byť rôznorodé (pri varení, pečení, príprave rýchlych pokrmov), no najčastejšie sa používajú vo forme jednoduchého nápoja približne 30-60 minút pred športovým výkonom (hlavne vytrvalostného charakteru) alebo pred náročnou časťou dňa. Odporúčajú sa cca 1-2 čajové lyžičky (max 20-25 gramov chia semien), ktoré sa zalejú pohárom vody a trochou citrónovej šťavy. Nechajte to postáť aspoň 10-15 minút (medzitým párkrát premiešajte) a následne nápoj vypite.

Foto zdroj: thinkstock