B vitamíny a šport

B vitamíny a šport

Telo je veľmi dômyselný stroj, ktorý však na svoje správne fungovanie potrebuje „benzín“ v podobe rôznych výživných látok. Medzi nimi rozhodne nesmie chýbať ani vitamín B. A v prípade športovcov to platí dvojnásobne. Jeho dostatok či nedostatok má totiž vplyv na podávanie športových výkonov.

B-vitamín a šport

Aby telo mohlo správne fungovať, potrebuje vedľa hlavných živín, medzi ktorými najdôležitejšie sú najmä bielkoviny, sacharidy a tuky. Nezaobišli by sme však ani bez takzvaných mikronutrientov, medzi ktoré patria práve vitamíny.

Lekárske výskumy totiž jednoznačne preukázali, že existuje súvislosť medzi vitamínmi skupiny B – ide najmú o tiamín, riboflavín, niacín, pyridoxín, kobalamín a kyselinu listovú – a športovým výkonom. Prečo je tomu tak?

B-vitamíny sa totiž zúčastňujú na premene bielkovín a sacharidov na energiu. Takisto pomáhajú pri bunkovej obnove, ktorá je nevyhnutná pri regenerácii natiahnutých svalov. Ak si to teda zhrnieme, B-vitamíny sú dôležité v rámci vytvárania potrebnej energie a takisto pri nevyhnutnej regenerácií.

Ak je ho málo

Športovci, ktorí význam tohto vitamínu podcenia, môžu mať zníženú výkonnosť pri záťaži s vysokou intenzitou. Rovnako dôležitý je však aj fakt, že v ich prípade nedochádza k takému nárastu svalovej hmoty ako je tomu pri športovcoch, ktorých strava a diéta je na vitamín B bohatá.

Nie je preto rozumné prísun tohto vitamínu podceňovať, pretože aj malý nedostatok vedie k zníženiu výkonu a schopnosti regenerácie. A to sú práve fakty, ktoré si mnohí, najmä začínajúci športovci úplne neuvedomujú.

Aké množstvo ho potrebujeme?

Aby sme mohli fungovať skutočne plnohodnotne, potrebujeme každý deň príslušnú dávku B-vitamínu. Pozrite sa preto na tieto odporúčané hodnoty. Je však potrebné pripomenúť, že v prípade športovcov nemusia byť úplne postačujúce. Preto sa pre istotu porozprávajte so svojím trénerom alebo poradcom pre výživu a čísla si upravte podľa potreby.

B1 – tiamín – 1,4 miligramov B2 – riboflavín – 1,6 miligramov B3 – niacín – 18 miligramov B5 – kyselina pantoténová – 6 miligramov B6 – pyridoxín – 2 miligramov B7 – biotín – 150 mikrogramov B9 – kyselina listová 200 – mikrogramov B12 – kobalamín 3 mikrogramov

Kde B vitamín nájsť?

Vitamíny a látky patriace pod skupinu B-vitamínov môžete prirodzene brať aj v podobe rôznych prípravkov, no nie je nad to, ak ide o „prírodný“ spôsob. Čerpať ho môžete trebárs z pečene, bravčovej i hovädzej. Ďalšími skvelými potravinami s týmto vitamínom sú celozrnné výrobky, mliečne výrobky a zelenina zelenej farby.j

Foto zdroj: thinkstock