Pomáhajú arašidy pri chudnuť znižovaním chuti do jedla?

889
arašidy a chudnutie

arašidy a chudnutie

Arašidy nie sú považované za diétnu potravinu. Ide o vysokoenergetickú a nutrične hustú potravinu. Viaceré výskumy ale naznačujú, že arašidy a arašidové maslo môžu byť veľmi cennou zložkou stravovania, ktorá dokáže pomerne účinne prispievať aj k potlačovaniu chuti do jedla a kontrole telesnej hmotnosti.

Klinická štúdia uverejnená v International Journal of Obesity (2002) bola jednou z prvých,ktorá sa arašidom v tomto smere venovala.

Vedci mali za úlohu sledovať vplyv dennej konzumácie arašidov na celkový príjem potravy, nasýtenosť, energetickú bilanciu a telesnú hmotnosť. Autori vychádzali aj z predchádzajúcich výskumov, ktoré potvrdili, že vyšší obsah rastlinných proteínov a vlákniny v orechoch a arašidoch dokáže prispievať k potlačovaniu hladu a môže byť účinnou prevenciou priberania.

Poďme už ale bližšie k spomenutej štúdii

Jej súčasťou boli tri typy stravovania, z nich každý obsahoval 500 kalórii (+/- 118kcal) z arašidov každý deň (čo je približne 80-90g). Prvá skupina pozorovaných ľudí mala zaradiť túto dávku k stravovaniu, v rámci ktorého nebola nijako obmedzovaná.

Títo jednotlivci skrátka mohli jesť okrem uvedenej dávky arašidov čo chceli. Druhá skupina mala pridať arašidy k svojmu priemernému, resp. bežnému typu stravovania. Tretia skupina držala individuálne substitučné stravovanie – v rámci svojho bežného stravovania mala nahradiť určité zdroje iných tukov arašidmi v rovnakej kalorickej hodnote.

Arašidy zasýtia

Zástupcovia prvých dvoch skupín sa bez váhania zhodli na tom, že po konzumácii arašidov sa cítili zasýtenejší a nemali ani chuť siahať po väčších porciách iných jedál.

Muži aj ženy kompenzovali z veľkej časti energetickú hodnotu arašidov menším množstvom stravy ako zvyčajne, bez akýchkoľvek diétnych pokynov. Výsledkom boli menšie prírastky na telesnej váhe, ako sa pôvodne očakávalo pri pridaní ďalšieho zdroja potravy do ich stravovania.

U prvej skupiny bol zaznamenaný váhový prírastok v priemere o zhruba 1kg, čo bolo výrazne menej, ako sa pôvodne očakávalo (cca 3,6kg). U druhej skupiny sa očakával prírastok cca 1,4kg a skutočný nárast predstavoval necelých 0,5kg.

Tu sa na chvíľu zastavme, pretože je potrebné ešte doplniť, že prvá skupina bola sledovaná počas doby 8 týždňov a druhá 3 týždne. Dá sa teda odhadnúť, že váhový nárast po 8 týždňoch by bol u obidvoch skupín približne rovnaký.

Menšie nárasty prekvapili výskumný tím

Mimochodom, zúčastneným jedincom sa v priebehu výskumu nepovedalo, že sledovaným kritériom bude pohyb telesnej váhy. Potvrdilo sa, že arašidy majú skutočne vysokú sýtiacu hodnotu.

Nezabudli sme ani na tretiu skupinu. V ich prípade išlo o substitučnú formu stravovania, pri ktorej sa len vymenili zdroje tukov v rovnakej kalorickej hodnote (arašidy nahradili iné tuky v bežnej strave).

Jedinci boli sledovaní 8 týždňov a neočakávala sa žiadna zmena hmotnosti. Tu sa predpoklady naplnili a jednotliví ľudia si svoju hmotnosť s malými odchýlkami udržali.

Niektoré z ďalších výskumov udávajú, že arašidy a orechy môžu utlmovať hlad na dobu približne 5krát dlhšiu, ako je to v prípade „snackov“ s vysokým obsahom sacharidov (napr. ryžové chlebíky).

Navyše, ich nasycovací efekt môže byť tým silnejší, čím viac kalórii človek celkovo prijíma a to znamená, že vyrovnávajú energetický balans – to do veľkej miery vysvetľuje výsledky prvých dvoch skupín v štúdii vyššie.

Arašidy ako bohatý zdroj potravy

Arašidy predstavujú nutrične bohatý zdroj potravy (rastlinné bielkoviny, nenasýtené tuky, vláknina, vitamín E, B, horčík, draslík, zinok, železo, selén a iné) a obsahujú viaceré bioaktívne látky (ako fytosteroly, flavonoidy a antioxidanty).

Ak na nich nemáte alergiu, môžu tvoriť cennú zložku vášho stravovania, ktorá nielen potláča chuť na ďalšie jedlo a kontroluje energetické hladiny, ale vie podporiť aj zdravotný stav (zlepšiť trávenie, stabilizovať krvný cukor, obmedziť kardiovaskulárne problémy, podporiť mozgové funkcie, atď.).

Samozrejme, že vyhnúť sa treba presoleným alebo presladeným arašidom (napr. nekvalitné arašidové maslá, arašidy v mliečnej čokoláde).

Súvisiaca štúdia:
Alper CM, Mattes RD: „Effects of chronic peanut consumption on energy balance and hedonics.“ International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, 2002 Aug, 26(8): 1129-1137

Foto zdroj: thinkstock